Nogen der kan skrive eller linka til lita Green stuff 101?

edited 26 oktober 2009 16:59 in Figurmålning etc
Hey Jeg er sugen på at gøre nogra konverteringer med greenstuff men har aldrig anvendt det forut, jeg håbbas af nogra af dom her der er green stuff experter kan give nogra pointers kanske?

Kommentarer

  • Pröva att använda "clay shapers" i storlek typ 0 (firm eller extra firm funkar bra och både en platt och en rund är nästan ett måste). Fukta inte med vatten utan använd nåt annat t.ex. lypsyl. Jag använder saliv och det funkar väldigt bra men slicka inte på verktygen. Vänta en stund och låt GS härda lite innan du börjar skulptera. Pröva blanda olika mängd av blå och gul för olika effekter. Mer kletigt och organsiskt med mer gul och hårdare med blått. Pröva läs tutorials. t.ex. cmon artiklar och länkar jag kompilerat.

  • Jätta bra tack

    Jeg vil gerna have alt det info jag kan få
  • Det jag kan lägga till är att ha tålamod om du ska göra många/stora saker i greenstuff på en modell. Arbeta lite i taget så att du inte av misstag förstör det där märket du arbetat en halvtimma med. På den här länken visar jag lite om vad jag menar:

    http://stridshammaren.se/forum/comments.php?DiscussionID=1729&page=1#Item_1

    Jag arbetar faktiskt med vatten till mina verktyg, och det är för att jag tycker det fungerar bra för mig. Ibland måste jag fila bort gammal greenstuff som fastnat, men inget farligt i det. Har t o m en skalpell hemma för att göra riktigt små detaljer med.

    Sedan beroende på vad jag ska göra med det så vill jag ha mitt greenstuff olika mjukt och klibbigt, ska jag fylla i sprickor vill jag ha det väldigt mjukt och lite klibbigt. Om man vill har det mindre klibbigt/lite stelare kan man låta det stå framme en tio minuter ungefär, och jag har som (o)vana att förvara greenstuffet mellan mina fingrar för att det ska hålla sig mjukt lite längre. Om det fungerar är en annan fråga, men sen är det också för mig en praktisk plats, enkelt åtkomligt och vet alltid var det är ^^

    Sen om du bara vill träna på att forma det hela kan du köpa vanlig play-doh eller liknande, lera som barn leker med. Använde det en del i början när jag var osäker på hur något skulle se ut, så då gjorde jag en grov "skiss" med hjälp av leran som är enkel att ta bort.

    Ta gärna inspiration från andra saker som du kan försöka härma i utförandet (jag gjorde det i fallet av råttdöden som exempel).

    Jag är väl långt ifrån expert, men det här är tips som jag tror kanske kan komma till användning iaf =)

  • Ritsar som snickare använder funkar skitbra för att skapa kläder, det är de jag använder till mina modeller.

    Mvh Q0rbin

Sign In or Register to comment.