Baser till fordon?

edited 23 oktober 2009 13:59 in Warhammer 40k

Jag har kommit fram till att det skulle se grymt mycket coolare ut att sätta mina fordon på baser. Dels så skulle mina raiders bli aningen högre och se lite mer rätt ut i storleken jämfört med terminatorerna och dels så blir själva raidern helt enkelt snyggare med matchande ökenbas som som övriga armén, vilket är huvudanledningen att jag vill sätta dem på baser.

Men...finns det några problem rent regelmässigt? Raidern kommer ju att ta upp mer plats på spelbordet, dvs ge mer cover samt att den kommer kunna blocka movement bättre. Att den blir svårare att gömma bakom terräng är ju förvisso ett litet minus, men en raider är ju redan så stor att det knappast är en nackdel värd att diskuteras. Dock skulle ju detta gälla på mindre fordon, typ rhinos, om jag får för mig att skaffa sådana. Ett annat tänkbart minus är att fordonen får det svårare att klämma sig mellan terräng utan att vara tvungen att slå dt-tester. Vad säger ni? Skulle det vara ok på fanatic (kan ju vara bra att veta innan jag limmar fast skiten på en basplatta)?

Basen gör kanske fordonen större med en tum åt alla håll... Hade tänkt ha med en bild, tyvärr dog kameran. Men jag har satt den på laddning så eventuellt hinner jag få upp en bild lite senare innan jag börjar jobba, så ser ni vad jag hade tänkt mig.

Kommentarer

  • I öppen terräng & tillsammans med likadant basade modeller skulle baser se häftigt ut. Man kan fortfarande använda fordonets skrov för närstrid & skytte, inga regler behöver påverkas av basen. För din egen skull kan det vara värt att ha basplattan borttagbar så du får plats med fordonet i tight terräng.

  • De försök jag sett med basade fordon har inte direkt varit övertygande, om man säger så. Att göra basplatta borttagbar är därför en riktigt bra idé.

  • Jag skulle nog också kört på löstagbara baser och ignorerat basen för regler av alla de slag, men jag tror det skulle kunna se väldigt bra ut och om det inte vore för transportskäl hade jag nog övervägt att göra detsamma till mina fordon nu ;)

  • Finns ingen anledning att någon du möter behöver godkänna basernas speltekniska fördelar (eller dess nackdelar). Får du basen att se bra ut, var nöjd med det, men var beredd på kritik vid spelbordet som det försöks göra powergaming av det...

    Tyvärr är inte TLOS något för de som vill konvertera och göra snyggare modeller.

  • Ahhh...varför inte bara sätta den på bas och sedan köra vanliga regler, d v s att fordon inte har baser. Alltså ignorerar man den speltekniskt. Kan verkligen inte se någon som har en enda invändning mot det. Jag tror inte heller någon gör ett misstag och tror att just dina fordon använder en bas. Jag tror de flesta räknar bort den automatiskt.

    Så kör på!
  • Hehe, jag tror nog ingen uppfattar mig som en powergamer eller regeltänjare, det är inte av den anledningen jag vill ha baser på fordonen. Ni har nog rätt att det förmodligen är bäst att göra någon sorts magnetiserad lösning där baserna kan plockas av vid spel. Nåja, det är iaf den här storleken jag tänkte sikta på.

    beskrivning av bilden

    beskrivning av bilden

  • Pins är inte heller att underskatta, tycker dom fungerar bättre än magneter i många lägen för att vara ärlig. Men jag ser inget större fel/problem i basstorleken du tänkt, tror det kommer se snyggt ut =)

    Och att den blir dom där millimetrarna högre kan knappast ha en betydelse speltekniskt ;)

  • Storleksmässigt ser baserna bra ut. I ditt fall lär det bara knyta ihop fordonen till armén än mer.

    Ang. kommentaren rörande powergaming, är det ju så att även om inte du har den spelstilen eller det ändamålet för basplattorna, kan det ju mycket väl finnas andra som läser tråden och får sådana tankar.

  • Det är ju bara att ignorera basen för spelsyfte det enda som jag kan tänka mig den spelar roll för är höjden och de få millimetrarna spelar då ingen roll har sett ork trucks som har på bygda turrets så de ser ut att vara 2.7 meter höga så gnäller någon om några millimeter så är det bara att ge dem lite finsk massage.

Sign In or Register to comment.