Detta är ett utkast till armé inför Fanatic v-08. Kommentera gärna!
Tanken med armén är att komma runt orcernas största problem (animosity) genom att med black orc bossarnas hjälp kunna röra sig obehindrat med arméns mitt.
Lords/Heroes
Black orc warboss (263p): heavy armour, boar, shield, Ulags akrit axe, Biggeds kickin´ boots, Ums best boss àt,
Black orc BSB (180p): Morks spirit totem, boar, heavy armour
Black orc big boss (91p): shield, heavy armour
Goblin Shaman (140p): wolf chariot, dispel scroll, Brimstone Bauble
Total Lords/Heroes: 674p
Core
28 Orc Boyz (198p): choppa, shield, full command
28 Orc Boyz (198p): choppa, shield, full command
34 Night goblins (185p): hand weapon, shield, full command, nets, 1 fanatic
21 Night goblins (88p): bows, 1 fanatic
5 Wolf riders (71p): spears, musician
5 Wolf riders (71p): spears, musician
5 Spider riders (71p): spear, shield, musician
Total Core: 882p
Special
11 Black orcs (171p): full command,
2 x Goblin spear chukka (70p)
Boar Chariot (85p)
5 Night goblin squig hoppers (75p)
Total Special: 401p
Rare
Giant 205p
Doom Diver 85p
Total Rare: 290p
Army total: 2247
Kommentarer
Listan ser riktigt stabil ut, det enda jag tycker du kan fundera på är att öka squighoppers något. Ökar du till 8st istället för 5st dödar du vanligt fast cav på medel, även om du blir chargad, vilket är bra. Då kan squigsen röja en flank.
Leogun_91: Jag tror att jag behåller doom divern främst för att det känns bättre när det är orcer och goblins jag spelar med.
Barrskog: Du har alldeles rätt. I min ursprungliga armylist hade jag 8 squigs med. Problemet är bara att de inte ryms poängmässigt (jag hade gärna haft fler black orcs också). Men om du eller någon annan har förslag på hur 45p ska sparas in så skulle jag vara mer än tacksam.
Varför känns det som folk är inne på att slänga mycket stuff på sina karaktärer? Tycker du ska dumpa big eds och skorna och bara ha kvar ulags akrit axe, det räcker gott och väl att döda infanterister och 2+ save räcker det också.
Jag är inte helt förtjust i att ha karaktärer på chariots bara för att få in fler chariots, särskilt inte magiker på kärror, känns alldeles för lätt att döda med shooting.
Är inte 28 orker ett lite konstigt nummer? 25 tror jag mer på då. Om du kan försök att trycka in ett till fighter block med orker, en tjuga kostar bara 150 med full command och sköld. Dom tål och slås bra nog.
Övrigt ser det bra ut, men du får inte byta ut doom divern. Vilka saker med doom med i sitt namn kan vara dåligt egentligen :p. Plus att doom divern är skitbra mot knights. Har du förresten något tema på armén?
Att shamanen är på en chariot har att göra med att jag vill kunna nyttja karaktären till mer än att bara bära dispel scrolls. Dessutom kan amuletten bli en otrevlig överaskning för hans eventuella banemän.
Orcerna är i block om just 28 då jag vanligen placerar min general och BSB i dem vilket gör att rankerna blir intakta (5x6). Jag föredrar två stora block framför tre mindre. Då orcerna går max 8" tar det ett tag för dem att gå över bordet och jag vill gärna att de har kvar rankbonusen när de kommit fram varför jag väljer att ha större enheter. Ytterligare en anledning till detta är att svartorcerna inte ska ha slagit ihjäl alla de sina innan de kommit fram.
Precis som du säger är doom divern bra mot riddare (och dessutom mot skirmishers).
Slutligen, ja, armén har ett tema: Orcer som plundrat ett dvärgfäste (inte så unikt, jag vet, men helt enkelt för roligt för att undvika). Detta artar sig i diverse dvärgvapen hos night goblins, fångade slayers, döda dvärgars kroppsdelar och en del annat smått och gott :)