Post Fanatic (40k)

edited 5 oktober 2009 08:57 in Turneringar / konvent

Så ännu en Fanatic borta med vinden.

Som vanligt grymt bra arrangerat, lokalen perfekt och en hel del nya människor dessutom.

5 matcher. 4 riktigt bra scenarios och ett mindre bra enligt mig. Det jag inte gillade alls va det victory points varianten med halverade enheter och så vidare. Fanns redan tankar kring detta om jag förstod "regeringen" rätt men synpunkten om att scenariot inte va någon höjdare måste fram i alla fulla fall.

Målarbedömningen, hett ämne i annan tråd, tycker jag höll riktigt bra klass. Som vanligt. 40 k som vanligt en hel del nya fina armer men tyvärr inte så mycket spännande på fantasy fronten.

Tackar alla er kändisar och icke kändisar man mötte. Och Dreadnought, mr R, tack återigen för en kanonmatch. Lite utöver det vanliga.

Ses som senast nästa FF.

/ Ola Örnberg

«1

Kommentarer

  • Håller med Trollapan, victory point scenariot var ingen höjdare. I övrigt en riktigt bra turnering, ruggigt skönt med två salar att spela i!

  • Hade själv ingenting emot scenariot med victorypoints. Faktum är att jag uppskattade det (trots förlust...). Hur kul vore det om hela turneringen gick ut på att räkna kill points? Lite variation får det väl ändå vara.

    Nöjd med målarbedömningen. Anser att det gick att se ett klart samband mellan kvalité och poäng.

    Det enda jag kan klaga på är att någon fick för sig att ställa ut terräng på alla bord. Sabbade all LOS ;)

  • 40k:
    Uppdrag
    Bra balanserade. Till skillnad till ovanstående så tycker jag VP är klart bäst och hade bara uppdraget varit lite bättre skrivet (man kunde inte förstå vad som hände ifall en hade scoring i närheten och den andre en contest enhet då objektivets regler refererade till ett 1, 3 och 5 poängsystem) så hade det varit perfekt. De övriga uppdragen funkade bra men jag tycker att capture and control är lite tråkigt med sina två objektiv. Tycker det blir lite roligare om det är minst 3 objektiv.

    Upplägget
    3 timmar kändes ibland lite stressat. Det hade funkat med 3h och 15 minuter. Det är helt enkelt skönt att ha gott om tid. Lägg till 45 min på lördagskvällen och börja 15 eller 30 min tidigare på söndagen. Jag tyckte det var gott om tid att göra målningsbedömningen och överlag var målningen rätt bra tyckte jag. Om det fanns en matsal i närheten hade det varit nice om man fått låna matbrickor. Själv glömde jag mina på VÄS så jag fick flytta armén på annat sätt mellan matcherna. 2000 pts fungerade bra och var förvånansvärt inte så jobbigt som jag trodde det skulle bli.

    Istället för att sätta upp vad de olika matcherna blev så hade ni kunnat sätta upp resultatlistan ni printade efter turneringen och bara ha med det som hade hänt så länge. Det gör att folk kollar vad ni faktiskt har lagt in i systemet och kan rätta istället för att se ifall ni har sett vad matcherna blev. Ni behöver inte visa listpoängen och målningen ändå. Men att se vad som faktiskt blivit registrerat tror jag minimerar fel.

    Borden
    Såg snygga ut men jag tyckte det var klart väldigt lite terräng. Särskilt LOS blockande terräng. Bord 1-4 som var ledande bord hade knappt inget ställe någon modell var säker. Det är inte så väldigt kul när inget kan gömma sig någonstans. Det fanns något borde som var byggt upp med 2 eller 3 tums höga kullar. Sådana gör klart mycket om varje bord har minst två bitar (eller en lite närmare mitten) där det går att gömma sig bakom eller manövrera in sig bakom. Erfarenhetsmässigt så blir det oftare intensivare matcher med mer terräng. Om jag skulle nämna en svaghet med turneringen så tror jag det var mängden terräng som blockar LOS.

    Målningsbedömning
    Var lite konstigt lagd. Jag fick 3 poäng mer än Pär som blev utsatt till best painted?! Det var ovanligt för mig att spela på en turnering som hade så mycket poäng på målning och jag är lite kluven. Problemet är att det känns som många arméer blev felbedömda. I vårat lag fick en 32 med sina demoner som inte ser så mycket ut för världen medan en annan chaos spelare som har en helt jämn målad armé fick 29. Samtidigt så tycker jag nog att målningsbedömningen försvunnit lite i södra Sverige. Det finns en hel del turneringar som inte har någon bedömning i målning som är värd att tala om men få där det faktiskt är viktigt (om någon).

    Överlag tyckte jag det var kul, trevlig stämning och även om jag skämdes av att ha tuffat till min lista när det inte ar komp så kändes det helt ok att spela med sin armé. Jag kände inte att det fanns någon autowin bara för min lista var hård, vilket jag var rädd för även om en del moståndare skulle ha det svårt och jag gnäller extremt mycket när jag ser en exorcist och jag fick möta 5 st...

    Utöver det så kanske det skulle varit nice om man hade kunnat göra något deal med föreningen vi låg på och säga att det skulle vara släkt kl 00 på fredagen (i det rummet som spelborden var uppställda på) så vi som kommer långväga kan få sova efter en lång resa.

    Summering:
    Bra
    Spelarna, best painted, arrangörernas närvaro och förmåga att lösa problem , lottning, lagtävlingen, quizzen, uppdragen och lokalen.

    Kan behövas finslipas
    Mer LOS blockande terräng, lite mer tid på matcherna och saknaden utav sportsmanship (det bästa med södra sveriges turneringar).

    Tack för allt!
  • Ahhh... Fanatic, känns altid jobbigt att släpa sig upp och dit på lördagen men känns alltid som en väl spenderad helg när den är över :-) Allt kring organisationen fungerade som vanligt kanon (killarna har ju trots allt viss rutin vid det här laget). För att kommentera andras kommentarer: Jag håller med både Trollis och Prinsen ovan, bort med VP, i mina ögon var införandet av Killpoints en av de absolut bästa förändringarna med 40k. Tiden tycker jag är lagom, en del tycker det är för mycket tid, andra för liteå så det borde väl vara en lagom kompromiss. Hade själv inga problem den här gången, men ngn slags tisbegränsning kanske vore lämplig på uppställningen? Mer kommentarer to come...

  • Som vanligt var det en riktigt bra turnering i mitt tycke. Trevliga motståndare och allmänt bra stämning. Scenariona kändes bättre än förra gången, mest för förändringarna i capture and control. VP scenariot kändes lite underligt men det var nog rätt vettigt då kill points spelade rätt stor roll i de övriga uppdragen. Ett till uppdrag med kill points skulle nog bli lite väl mycket.
    Tiden för matcherna var alldeles lagom. Med mer tid per match skulle det bli ännu mer väntan på att få äta lunch med sina lagkamrater och min mage kurrade nog mycket som det var. :-)
    Målningssystemet som använts senast verkar det mest rättvisa hittills och det gillar jag verkligen.
  • edited 5 oktober 2009 15:11
    Mina intryck:

    Plus:
    + Arméstorleken. 2000 poäng 40Karmé är sjukt kul att se uppställd.
    + Uppdragen. Att inte spela med VP (som vi huvudsakligen gör i söder) var också kul. Jag fick läsa ordentligare och fundera runt hur man skulle uppnå objektiven. Bra att ett uppdrag hade kvar VP-delen (även om jag nog hade tokvunnit ännu mer om det varit KP just där), men det var lite slarvigt skrivet, som Egge påpekat ovan.
    + Spelarna var fantastiskt trevliga. Då är det tråkigt att man inte kan ge den uppskattningen som de förtjänar (se Trevligaste Spelare nedan).
    + Lokalen en underbar känsla, man kunde andas!!!
    + Sjukt kul sideevents (sa han som poppade en Flyrant i runda ett när man skulle döda HQ)...
    + Arrangörerna trevliga och informativa (well, då och då). Mycket smidigt med högtalarsystemet!
    + Lagturnering är alltid ett roligt koncept. Men...(se nedan.)

    Minus:
    - Kiosken hade inte mackor. När närmsta inköpsställe ligger bara fem minuter bort är det kanske inte ett problem, men när mackorna där kostade 40:- saknade man allt en hemgjord lagom dyr smörgås...
    - Terrängen! Holy Smoke! Fanns det sju skogar sammanlagt på hela 40K-sidan? Fanns det någon LOS-blockare som inte var sjukt jobbig speltekniskt? Ofta ganska snygg terräng, men behöver bli mer funktionell.
    - Matchtiden kunde untan problem varit längre. Om en person behöver gå på toaletten eller blir uppringd i brådskande ärenden så kan det lätt försvinna en kvart. Jag vet att jag velat ha lite mer tid i sista slaget, i alla fall...
    - Målningsbedömningen. Fanns det en mall eller var det bara på en höft som poängen sattes? Jag fick 35 (som jag är mycket nöjd med), men fick höra att det fanns bedömare som velat ha mig ett eller två steg neråt i listan, men utan annan motivering än att några av mina Serpahimer "var lite kladdiga i det vita".
    - Best Painted. Fanns det verkligen bara tre snygga 40K-arméer? Jag såg nog åtminstone tre till som var i samma klass (om inte bättre) som de tre finalisterna. Och varför tilläts svarta underlägg i Fantasy, som ju egentligen kan jämföras med displaytrays? Färgerna "poppar" mer med svart bakgrund.
    - Trevligaste spelare (eller avsnaknaden därav). Jag spelade fyra skitroliga matcher och en ganska trist, men de jag mötte borde få någon sorts uppskattning, tycker jag. Att rösta på den trevligaste man mött efter fyra omgångar betyder inte att man ska ge ett betyg på varje spelare man möter (för det går politik och inflation i sådana). Att kunna ge 2 respektive 1 poäng till de två man tyckt varit roligast att lira mot skulle göra mycket.
    - Priset i lagtävlingen. Att få resterna av kioskens godis var intressant och till viss del underhållande under hemresan (ett surt gult S i kombination med rätt dryck kan i framtiden bli en del av en manlighetsrit), så kändes det lite tråkigt. Visst var vi glada över vår Girlieboy (som statyetten raskt döptes till), men påsen var antingen onödig eller kunde varit nåt annat mysigt - som bits eller annat hobbyrelaterat. :)
    - Svårt att förstå var man var i sammandraget. Jag hade inte en aning om hur jag låg till annat än att höfta med hjälp av borden jag spelade på. Som skrivet ovan så skulle det vara bättre om en resultatlista kom ut med ett sammandrag istället för en ren Sportnyttskylt.

    Allt som allt en bra turnering och jag lär återkomma. Även om det tar 14 timmar enkel resa med tåg!
  • Lysande arrangemang återigen!

    Ifall Jocke ska ta upp turneringens hårdaste lista en tredje gång sparkar vi han av tåget. Vi lovar. Har mött han båda gångerna, så min fot kommer knuffa extra hårt ;)

    Lagturneringen var kul initiativ. Gav mig och Linus chans att späka Jockes lag som hämnd.


    Fick ur mig kritik och berömm på plats. Men måste lägga till lite kritik på toaletterna. Tog inte många timmar innan dom var sjukt skabbiga, och utan papper.

  • Jag har inte mycket att komma med, men några saker....

    1 Ola, jag hade sjukt roligt.... det hade varit lite roligare om du hade fått objektivet, då hade vi nollat varann riktigt bra.

    Ang turneringen.

    * Jag skulle vilja att man funderar på att flytta lunchen till en tidigare middag i stället. Det känns lite synd när man har laddat i ett halvår och spelet sätter i gång, bara för att brytas med en lunch. Jag hade gärna tagit 2 matcher på raken och senare mat, detta gör att man inte behöver köa med alla andra människor som är ute och äter under lördagen. ( nere på stan)

    * Jag håller med att victory systemet borde bytas ut. ;)

    * Jag håller även med om att det vore roligare med en resultatlista efter varje match. Varför behöver det hemlighållas? På något sätt går man och funderar över hur man ligger till, men har inte en susning, vilket i mitt tycke förtar lite av spänningen.

    * Lokalen är super... mycket bra, samt organisation.

    * Bäst målad, bara skit över allt! Nä, jag skojar, mycket snygga armeér! Varför inte ta ut 5-6st? detta skulle ge lite mer folk chansen att synas, samt att rösterna kanske skulle fördelas mer... (skulle nog inte ha hjälpt, när det gällde eldar armén.) :)


    Tjo, that´s all folks!
  • Ja, vad säga...
    Måste hälsa till Wille..trevlig sista match :)

    *Håller med Dreadnought ang. att lunchen gärna får komma efter match 2, detta skulle kanske innebära att man bryter för en kortare paus (middag?) lite senare. Ev. sparad tid skulle läggas på matcher.
    *Har ingen uppfattning kring målar bedömningen, men gärna lyfta fram fler armeér.
    Jo, kanske ger målnings bedömning för mycket poäng?
    * Bra missions. Är själv inte sådär överförtjust i att alla missions har tillägg på Killpoints, överlever dock om det blir kvar.
    * Bra lokal och mkt bra arrangerat

    En sista sak.... 135 vargar, säger bara 135...
  • Mycket trvligt att ni har åsikter, inget blir bättre utan åsikter från er spelare. Tänkte ge några svar och reflektioner från min sida angående era kommentarer. Även om jag ibland kommer att låta negativ till vissa saker nä jag kommenterar betyder inte det att jag inte uppskattar dem (jag formulerar mig inte jättebra alla gånger), eller att vissa idéer kommer att implementeras även om jag inte tycker det är någon jättebra idé, det är ju ändå ni spelare som ska ha ut det mesta av det arbete vi lägger ner.

    Till att börja med, några saker som redan är på att göra listan (tack vare kommentarer under helgen samt i denna tråd):

    • Konvertera tillbaka VP scenariot till KP samt stryka att KP har betydelse i ett par av objektivscenariona.
    • Förtydliga de scenarion som var luddiga (scenariona var nya och det är alltid saker som inte upptäcs föräns folk börjar spela efter scenarioreglerna)
    • Fler arméer ska vara med i omröstningen för bäst målade (problemet var för er som inte vet att vi upptäckte kl 1 natten mellan lör-sön att vi inte hade tagit fram nog med bord, och det var inte läge att göra något åt det då)
    • Fair play/trevligaste spelare eller vad man vill kalla det återkommer till våren. Systemet vi fick höra om att sätta 2 respektive 1 poäng på två av de spelare man mött efter fyra matcher låter bra, så vi kommer nog att pröva det.

    Angående resultatlista tycker jag personligen när jag är på turneringar att det är roligare om man inte får se standings under turneringens gång. Jag tycker det leder till mer socialt och öppet bettende när man går runt och pratar med folk istället för att läsa av en lista och sedan gå och plotta med bästa kompisen (plus att det är svårare för folk att räkna ut vem som kommer vinna vilket jag tycker är trevligt). Men detta är kanske bara som jag upplever att en resultatlista påverkar och vill tillräckligt många ha resultatlistor så kommer jag inte ha några problem att sätta upp resultatlistor. Ska starta en poll i en ny tråd och se om vi kan få en liten indikation.

    Angående målningsbedömningen gällande mallar och korta svar på frågor som "varför fick jag inte mer poäng i målning". Vi har haft mallar för målning förut men slutat med det för det leder enligt oss till två saker. Det första är att antingen får de arméer man bedömer väldigt låga poäng för man uppfyller så få av satta kriterier eller så för arméen riktigt höga poäng för den uppfyller de flesta kriterier. Detta resulterar i att de duktigaste målarna får mycket mer poäng i målning än de mindre duktiga, och stark kritik kommer för att vi gynnar "Picassomålarna" på tok för mycket. Det andra problemet med en mall är att om en används, så kommer det efter att resultatlistan delats ut, bli en kö av spelare som säger "Jag fick bara 23 av 30 målningspoäng, i vilka kategorier fick jag inte fullt och vad ska göra bättre för att få max nästa gång?" Dessa frågor är det egentligen inget fel på och jag förstår att vissa spelare gärna vi ha den kritiken men det är heeeeelt omöjligt för mig och Andreas att svara på dessa frågor då vi på 4-5 timmar har gjort vårat bästa för att bedöma 120+ arméer rättvist. Det är också därför de som frågar typ "Varför blev inte min armé uttagen till bäst målade?" kan få lite tråkiga svar som "ja men en av dina enheter var lite kladdigt målad". Vi har tyvärr varken tid eller möjligthet att gå djupare in på sådant, (inte heller anser jag att det är något som vi borde göra) då vi är samma personer som sköter hela turneringen. Ifall jag var endast ansvarig för målningsbedömningen kan jag tänka mig att man kanske skulle kunna vara lite mer konstruktiv, men som det är nu är det inte möjligt.

    Allt jag skrev om målningen var inte kritik mot er som kritiserar detta, jag vet själv hur det är att vara på en turnering och hur man ständigt förundras över hur domarna har tänkt egentligen. Jag skrev det ovan för att försöka öka förståelsen för hur vi som sköter turneringen upplever det från vårt håll, och anledningen till varför vi oftast är så korta (sorry för att detta blev onödigt långt dock). Förhoppningsvis kan Sajon och Modrian nu intyga att det kanske inte är lika lätt som det verkar, för er som inte fått äran att vara målningsdomare på en turnering.

    Angående att en armé som fått mindre målningspoäng än en annan blir utplockad före till bäst målad armé röstningen tycker inte jag är något direkt konstigt, då priset inte i sig är bäst målningstekninskt målade arme, utan snarare snyggast/coolast/häftigast/you name it armé. En armé kan enligt oss vara "den bäst målade" utan att vara tekniskt fulländad (det har hänt och kommer att hända igen).

    Matchtiden har debaterats mycket, och enligt vad vi kan komma fram till så är de flesta nöjda med schemat som det ser ut nu, men jag vet att det är tråkigt att inte hinna färdigt en match men många tycker också inte om att behöva vänta flera timmar till nästa match och vi anser att vi har majoriteten med oss gällande nuvarande tidsschema.

    Roligt att ni gillar lagtävlingen, det gör det mycket roligt att arbeta på att förbättra den, det blev tyvärr lite strul för vissa denna gång och informationen nådde inte ända ut men vi ska se till att det blir ännu bättre nästa gång (Förhoppningsvis :) )

    Vi vet också att vi inte har sveriges mest spännande terräng och jag hoppas vi kommer att utvecklas på det området också.

  • Håller med dig angående resultatlistan...den ska vara som nu dvs. inte officiell
  • Dante: jag håller med om beskrivningen på vilken armé som ska plockas ut och varför, men då borde det inte heta "Best Painted" utan "Best Army" (eller Snyggaste Armé, på ren brölsvenska). :)
  • Dante: jag håller med om beskrivningen på vilken armé som ska plockas ut och varför, men då borde det inte heta "Best Painted" utan "Best Army" (eller Snyggaste Armé, på ren brölsvenska). :)

    Stämmer bra, vi tar och ändrar det till våren

    /andreas

  • Jo, det var en sak till, en jag själv tycker är väldigt viktig!

    Undvik att ha samma sorts terräng på ett bord! Ofta blir det bara "pyramider" eller bara "klippor" eller bara Necron terräng! Kanske det ser skoj ut, men det blir ofta dåligt/tråkigt spel på dessa bord. Helt omöjligt att få skydd eller lura motståndaren in i svår terräng.

    Jag ber er att vara noga med detta nästa fanatic det må förstöra någon estetisk plan, men det kommer att bli roligare.

    Jag fick själv spela på två av dessa bord men hörde flera beklaga sig över att spela på liknande bord.

    För övrig vill jag tacka arr för en trevlig turnering... som vanligt. :)
  • Jag håller med Dreadnought angående terrängen. Det är viktigare att den är balanserad spelmässigt än att den är snygg. Om man kan få båda är det förstås det bästa!

  • edited 7 oktober 2009 23:06

    Mängden snygg/användbar terräng vi har att tillgå är antagligen det stora boven i den frågan tyvär =/

  • Nja, terrängen är bra, den behöver bara spridas... Tex: minst 3-4 area terrain/bord, det måste finnas med tanke på antal bord som blir helt utan. Annars kan man lika väl ha några helt tomma på terräng. (fast det blir ju lika tråkigt som bara pyramider.)


    Detta kan knappast vara något problem, troligast logistik.

    Turneringarna är i övrigt alltid bra. :)
  • Grabben med hunden vet dessutom hur sjukt enkelt det är att bygga skogar. Och skogar må kanske inte blocka LOS, men de är rätt sköna att campa i för en Guardsquad då och då...
  • I frågan kring terräng och area terrain (stavning? :S) så skulle jag vilja att samtliga 40k spelare läser vad som egentligen gäller med area terrain och LOS. Blir lätt att folk säger "-den den den och den är area terrain" enkelt, sant. Men hela meningen med LOS, delar av den i alla fall, är väl att komma ner på figurernas nivå för att se vad som ses kan right?

    Och sant. terrängen är som den är. Mest på grund av att bygga terräng är inte det man helst lägger tiden på i den här hobbyn he he. Hoppas man, jag, kan hjälpa till vid lite bygge här framöver. dra sitt strå till stacken.

    tack på morgonkvisten folket :D

  • Rätta mig om jag har fel, men Area Terrain blockar inte LoS utan bara get dig cover i och bakom det. Så här vi tolkat det här nere.
  • Exakt. Folk tar "för vana" att köra en platta stenar som area terrain. Dvs räcker med att stå lite på kanten av den (så att hela modellen syns) och ändå claima cover. Där jag har lite problem med just area terrain. Det används lite för mycket bara.

    Va lite trött i morse så skrev kanske lite otydligt vad jag menade :)

  • edited 8 oktober 2009 16:00
    Jag har alltid tyckt att area terräng är 100% lättast att spela med så jag propsar väldigt mycket på det på turneringar. Dock när borden var lite fattiga på terräng förstår jag att folk försöker få mer terräng än brukligt till area terräng.

    När det gäller terrängen så de kullarna som var helt branta och ca 4" höga är sjukt bra för att täcka LOS. Jag tror de inte är så sjukt svåra att bygga heller.

    Förresten: Är resultaten inskickade till svenska 40k än?
  • Nu när jag börjat fuska med Tyranider undrar jag hur armén som kom tvåa såg ut?

  • För alla som är intresserade finns resultatlistorna Här

    En excelfil ska skickas till svenska 40K för senaste turneringen inom kort. Angående förra höstens 40K turnering finns ingen excelfil kvar, så ni får ta det resultatet via pdf-en i länken ovan.

  • Alltså man måste inte ha area terrain för att få cover save. All teräng som blokerar LOS ger cover save. Sen så är det naturligtvis roligare med en skog än med en stor pyramid, men ett bord måste inte ha area terrain för att fungera.
  • Iofs så har ju 40 k true line of sight så så area terrain spelar ju ingen roll igentligen ser man så ser man. det är nog så jag tror folk menar. bara vissa som är kvar i gammalt tänk

  • Finns ju fortfarande area terrain för att räkna in de gånger figurer lätt bör kunna gömma sig i terrängen de står i trots att de just för tillfället är synliga för fienden, som t.ex stenrös, skogar och ruiner där det oftast finns lite saker att ducka bakom.

    Du ser fortfarande enligt True line of sight (dvs du ser igenom en skog om den inte är nog tät för att blockera helt) men folk i skogen kan ta skydd om de blir beskjutna...
  • Jag tror min poäng gör sig själv rätt tydlig i inläggen ovan. :)

    Dvs, i min syn menat, area terrain = oftast en enkel väg för att slippa böja sig ner och faktiskt se vad som ej syns/är i skydd och ej :p

  • Jag ser då area terräng = 100% utan diskussioner om vad som är i skydd eller inte. TLOS väldigt varierande. Särskilt när det är lite terräng på bordet.
  • Först och främst, alltid kul med Fanatic och alltid lika kul att ni alltid lyckas höja standarden varje gång jag dyker upp... även om jag själv inte lyckas med det. =P

    Måste säga att arrangemanget var perfekt på alla sätt och vis, fanns till och med luft kvar efter tre matcher på lördagen, mycket positivt!

    När det gäller scenarion för 40K så är jag inte så lite subjektiv då jag spelar Dark Eldar (hej Kill Points, nu förlorade jag visst...) men det beror nog mer på att jag spelade en armé som var bra i 4th ed (WWP) från en Codex som skrevs för 3rd ed (DE har 12 år på nacken) och inte så mycket på brister i systemet. En bra ursäkt att grisa upp sig för nästa Fanatic i vilket fall (hej 9 plasmakanoner).

    Jag är nog en av de få som gillade VictoryPoints-scenariot då jag spelade en armé som är byggd för just det. Jag kan förstå att folk vill ha KillPoints istället, men efter att ha vunnit på objektiv bara för att förlora totalt pga KillPoints i bl a scenario 2 så måste jag säga att om man inför ett rent KillPoint-scenario så måste man å andra sidan ta bort KillPoints från objektiv-scenariona. Annars lär Seer Council + 3 DAFU arméerna bara bli fler, chaos och möjligtvis FateCrusher är också arméer som utnyttjar KP för mycket för att det ska bli kul om KillPoints blir för stor del av turneringen.

    Nog för att jag gillar rena regleboks-scenarion bara för att hålla det enkelt, men för mycket KillPoints är nog ändå en dålig idé då det fokuserar för mycket på HammerUnits (och arméer som bara fokuserar på att skjuta bort sagda HammerUnit). Mycket objektiv gjorde matcherna roligare, inte så statiskt som sist jag spelade (4th ed, jag vet, jag har varit borta ett tag, andra matchen i 5th på turneringen).

    Slutligen måste jag bara säga att den största behållningen med 40kFanatic är att det alltid är lika kul och opretentiöst, vare sig man tar med en bra eller dålig lista. Jag kan då säga på rak arm att jag kommer nästa gång!
Sign In or Register to comment.