Resin gjutning.

edited 18 augusti 2009 07:59 in Figurmålning etc
God dag gott folk.

Jag skulle vilja veta om det finns nåt bra kit, gärna i Umeå för nån som vill testa att gjuta i resin.

Och nej det är inte för att kopiera gw modeller för att jag är snål.

Det är för att jag har börjat konvertera mycket men fortfarande vill ha saker väldigt enhetliga på en arme-skala.
Så att gjuta verkar helt perfekt.

Till exempel för att gjuta en yxa som typ 12st gubbar ska ha, istället för at greenstuffa 12 stycken yxor när man bara behöver en och sen gjuta kopior.

Det jag vill veta är vars man köper det, pris och om det är värt.

Kommentarer

  • En annan, enklare variant är att göra formar i greenstuff istället och använda dom som tryckformar. He lite smörjning i dom och tryck dit en greenstuff klump. T.ex såhär och andra delen

  • Grejen är att jag ska ha detaljer på båda sidorna.

    Men jag ska defenitivt tänka på detta.
  • kinn.com, levererar på under veckan och är det billigaste jag har hittat.

  • Länken funkar inte för mig =/

  • http://www.kinn.com/ Ska det va eller?

    Polyuretanharts eller?
    Då vet man vad det heter på svenska.
  • Okej, trodde inte hemsidor var känsliga för www. längre.

    Men finns det någon här som testat det? Låter ju onekligen intressant, samt deras andra gjutgrejer.

  • Mm, man vill väl veta om det är något att ha om man ska köpa det.
  • Jag har testat ett par olika varianter

    RTV Silikon 181 är mjukt och formbart, bra att använda om man skall gjuta lite mer komplexa grejer som har många negativa släppvinklar.

    RTV Silikon 139 bly tål värme till skillnad från 181 om kan därför användas till att gjuta i t.ex. tenn. Det är också hållfastare än 181 så man kan således göra fler avgjutningar innan formen går sönder. Det är dock mindre flexibelt än 181 så det går sänder om man böjer det för mycket.

    Epoxiharts 141 är tvåkomponent (två till ett) och lätt att använda då det inte luktar eller irriterar huden, men är lite känsligt för rätt proportioner och tar lång tid att stelna (12+ timmar).

    Polyglass är billigt och det stelnar snabbt (slipbart efter ett par timmar), men det luktar mycket och ihållande (garage är bra att ha) och det kan irritera huden om man kommer i kontakt med det.

    Huvudet på denna killen är gjutet i Epoxiharts 141 i en form utav RTV Silikon 181: Justicar

Sign In or Register to comment.