Discworld modeller

edited 29 juli 2009 06:42 in Figurmålning etc

Köpte in en modell av Döden och Rincewind nyligen bara för att måla upp och ha stående framme. Men jag kände att jag gärna ville ha med Råttdöden på samma bas som döden, eller iaf ha honom. Så jag bestämde mig för att försöka göra på en egen, och än så länge har projektet inte hunnit krascha i backen. Det är första gången som jag faktiskt försöker bygga en hel modell från grunden själv. Man tycker väl kanske att man kunde valt något lite större än en liten Råttdöd, men icke sa jag! Har inte hunnit komma så långt, men det kanske bara är bra iom att det finns tid att få tips då =)

Råttdöden

Tanken är väl att jag arbetar på små detaljer allt eftersom som kanske syns här ovan. Jag tänker inte stressa projektet vilket jag förstått ska vara en grund i att få saker bra (iaf när man är grön på det hela). Den delen som jag misstänker kommer bli knepigast är huvudet. Här nedan är bilden på modellen där Råttdöden följer med och som inspirerat min Dödenmålning.

Döden och Råttdöden

Och här är en bild av döden, har tänkt försöka få plats med råttdöden på samma bas sen. Döden

Kommentarer

  • edited 30 juli 2009 23:43

    Liten uppdatering hur det går med min lilla Råttdöd. Huvudet har jag fått färdigt nu (dvs, jag tror inte jag kommer kunna få det bättre med mina skills idag), armarna känns rätt färdiga och det är bara tummarna och handlederna kvar på händerna. Sen har jag kvar framsidan av kåpan också, men det börjar närma sig nu.

    Råttdöden WIP

  • Följer arbetet med förväntan. Ska bli roligt att se slutresultatet. Har du någon referens till hur liten råttdöden är?

  • edited 31 juli 2009 10:39

    I dagsläget når han upp Döden till knät och en cadian till midjan. Så han är egentligen lite för stor, men jag var tvungen att öka storleken lite för att göra projektet till en möjlighet för mig.

  • edited 24 november 2009 23:47

    Sista steget gick fortare än väntat iom att jag kunde göra alla på en gång istället för i 2-3 steg som jag hade trott. Så här kommer en bild av Råttdöden som han ser ut nu i stelnande stadie och en bild där han storleksjämförs mot döden. Det kan bli att jag behöver lägga till lite kåpa längst ner sen, men det får jag se när den stelnat färdigt och jag kan försöka få in den på Dödens bas. I storleksjämförelse så är döden lite större än en cadian, men inte med mycket.

    Råttdöden

  • Ah, the Grim Squeaker. Ser faktiskt riktigt bra ut. Fortsätt med den andan!

  • edited 6 augusti 2009 12:50

    Nu är jag mer eller mindre färdig, bara basen kvar. Men jag vet inte hur jag ska göra den däremot... Kanske greenstuffa cobbels?

    Har piffat upp målningen lite lätt på Råttdöden. Jag är oerhört nöjd med resultatet med tanke på att det här är mitt första scratchbuildprojekt =)

    Råttdöden

    Döden och råttdöden

  • edited 6 augusti 2009 12:50

    Här kommer några nya bilder, tänkte jag kunde ge en bild av Dödens baksida, sen så kommer och Rincewind nedan. Sen har jag uppdaterat bilderna ovan på Råttdöden och Döden med Råttdöden

    Dödens baksida

    Rincewind med sin text på mössan.

    Wizz...

    Wizz

    ...ard

    zard

    Full front bild på uppgivenheten

    Rincewind

    Samt baksidan av hans kåpa

    Baksida

  • Han ser lite ren ut för att vara Rincewind. Jag skulle smutsa ned manteln och lägga på lite washes här och var. Fina figurer!

  • Här kommer Rincewinds (trogna?) reseaccessoar: The Luggage

    The Luggage

  • Discworld modellerna är helcoola.

    Har själv bara hört vissa delar ur ljudböcker, men det jag har hört har varit helt underbart.

    Fortsätt bygga och måla, ser bra ut.
  • Tycker att i stort sett alla böckerna är underbara, älskar Rincewind som karaktär och håller nu på att måla på Genghis Cohen =)

    The last continent är en av mina favoriter av Rincewindböckerna.

Sign In or Register to comment.