Egen bloodbowlpitch?

edited 17 juli 2009 09:43 in Figurmålning etc

"PianoDan" på talkbloodbowl postade nyss en bild på sitt lag:

Lagbild

Och det som gjorde störst intryck på mig var inte laget, utan planen de står på :) Jag blev väldigt sugen på att köpa en rulle static grass matta och helt enkelt måla linjer på den för att få sig en enkel plan (det är enkelt att måla linjer, eller hur Johan F? ;) ). Det kanske inte är lika kul som att bygga sig en helt egen, men det känns snabbt och enkelt i alla fall.

Så första frågan, har någon en lagom stor static grass-matta över? Alternativt, är någon intresserad av att dela på en matta? De verkar vara lite svåra att få tag i för tillfället, men om man lyckas hitta någon borde man kunna få 180 x 120cm matta för ungefär 300 kr. En bloodbowlplan är ungefär 75 x 32 cm, så om man delar planen i tredjedelar (120 x 60 cm) borde man gott och väl kunna göra tre hela planer, och fortfarande rymma KO boxar och sådant på sidan av planen.

Som ett extra steg skulle det vara kul att göra flera olika planhalvor istället för hela planer, och sedan exempelvis måla de olika lagens logotyper på de olika planhalvorna. Om det är fler som är intresserade av att göra så skulle man dessutom kunna se till att halvorna passar mitt emot varandra, så att båda kan spela med sin egen halva då man möts.

«1

Kommentarer

  • Kanske kardborre att fästa ihop dem med? Jag är lätt med på att dela en matta. Jag skulle gärna ha en ihoprullbar plan. Har dom inte en rulle på fantasia kanske?

  • Jag var lite inne på att montera dem på träskivor, men du kanske har en poäng i att det skulle vara trevligt med en ihoprullbar plan.

    Kardborre skulle kunna fungera, om det inte blir för ojämt?

  • Jag kan också dela en matta. Vore sjukt coolt.

    Tekniskt tror jag det vettigaste är att spraylimma fast lagom stora delar på foamboard, masonit eller tjock papp.

  • Hrm, kan svära att jag skrev ett svar på det här tidigare.

    Nåja, jag har fått tag i en matta och kan plocka upp den senare idag, och så kan vi dela på den senare.

    Tekniskt tror jag det vettigaste är att spraylimma fast lagom stora delar på foamboard, masonit eller tjock papp.

    Jag var också inne på det, men som Hemlighållaren sa så kanske det är en finess med att ha dem hoprullbara. Huvudsaken är dock att de är lika tjocka i höjdled, samt att rutorna är lika stora (29 mm sägs vara standard).

  • edited 17 juli 2009 15:04

    Kanske limma fast dem på något halvstyvt men ändå hoprullbart typ bambumattor?

  • edited 17 juli 2009 14:34

    Kanske limma fast dem på något halvstyvt men ändå hopprullbart typ bambumattor?

    Ja, det kan nog fungera riktigt bra. Det skulle också ge den lite tyngd så att den inte fladdrar runt när man spelar på den. Frågan är då bara exakt vilket material som är lämpligt.

  • Bara att gå till säg Inspiration och scouta.

  • om man tittar på en riktig plan så har ju lagen sin logga i var sin kortända, det skulle ju göra det mycket enklare att göra linjerna och får de båda halvorna att passa bättre.
    Men att ha sin logga mitt på planhalvan kanske inte är så dumt det heller.

    För att få en styv och lätt hanterlig plan skulle man kunna göra den i tre delar som man sedan viker ihop som en spelplan till ett brädspel, lite funderingar från min sida bara... lycka till...
  • är det inte risk att linjerna går sönder om man rullar ihop dom jag vet inte själv hur segt färgen är när den torkar men kanske värt att kolla innan ni monterar det på bambu rulle eller whatever.

  • Bra initiativ! Fler planer åt folket.

    Jag skulle gissa att man kan "applicera" sina linjer på tre sätt

    • Spray mot schablon
    • Måla med penna
    • Måla med färg

    Oavsett teknik så är det knepigt att få det hela rakt. Jag skulle verkligen rekommendera ett rutnät av något slag; t.ex. snören kors och tvärs; men allra minst markeringar var 29mm längst sidorna.

    Ett sätt som borde vara smidigt är att

    • Spraylimma fast en plan på foamcore eller nått som inte slår sig. Lämna ett par centimeter foamcore längst varje kant.
    • Skriv ut markeringar var 29mm på papper
    • Fäst markeringarna längst planen.
    • Tejpa eller nåla fast snören-vid varje markering för att skapa ett rutnät på planen
    • Gör allt ritande som ska göras på planen
    • Skär bort överflödig foamcore, tillsammans med markeringarna.

    (Åkerbloms säljer foamcore, men det är fan inte billigt).

  • edited 18 juli 2009 22:41

    Jag tror jag kom på en ganska bra lösning, man borde kunna använda plastlister i stil med de som finns på affischer, och fästa de på långsidorna. Det borde ge planen nog med stabilitet att ligga still, samtidigt som man kan rulla ihop den! Har hittat lister på nätet (45 kr för 2x 100 cm), men de borde även säljas i stan på typ gallerix. Med en kostnad på ungefär det ovanstående hamnar man bara på 100 kr för en komplett plan.

    Jag har förresten fixat en plan (199). Jag har också räknat fel på storleken på planen, då den är 26 x 15 rutor (75.4 x 43.5 cm). Vi har alternativen att köra fyra planer på 90 x 60 cm, eller tre planer på 120 x 60 cm. Tycker det verkar vettigt att bygga fyra planer av dem.

  • Vad tror ni om en liten bygga-plan afton på FUSK på tisdag?

    Om vi har enats om att dela upp mattan i fyra delar så har vi dessutom en plan över :)

  • Jag är med på pysselkväll @ fusk på tisdag.

  • Jag ska försöka komma också!

  • edited 20 juli 2009 10:23

    Ringde just Gallerix, de har såna affishlister för 25 kr paret.

    NHH / HH: Vad tror ni om den lösningen föresten?

    Det är alltså såna här:

    lister

  • Jag tror att det kan behövas mer stadga än vad som erbjuds av en battle mat. Mitt minne av sådana är att de ganska lätt rullar ihop sig själva eller får en ojämn yta (bullar upp sig någonstans).

  • Tar man fler Affishisar så kan man ju sätta ett par på långsidorna också. Det skulle kunna hjälpa, och kan ändå buntas ihop i rullen om de är lika långa och går att ta lös. Det vore ju grymt att få ihop några sådana här. Då kan man ju lätt dra ihop något evenemang utan att oroa sig för plan-raggning.

  • Utan att ha desto bättre koll på ingenjörskonst så tror jag på idén att ha avtagbara långsidor för att undvika ojämna ytor.
  • Låter som en bra idé förutsatt att de är lagom enkla att ta av.

    Mattan som vi har är "Citadel Battlemat light", och är baserad på tyg istället för papper. Den vanliga varianten (alltså den som inte är light) sägs ha ett tjockare och tyngre tyg för att erbjuda mer stadga, men just nu verkar den vara ur produktion.

    Jag ska klämma lite mer på den senare idag för att försöka se hur mycket stadga som behövs, men annars får vi titta mer på det imorgon.

  • varför inte bara limma fast mattan på två (tre) kartongskivor så att det blir som en "vanlig" spelplan som typ Monopol? ihopvikt borde den inte vara så stor/klumpig att transportera
  • Håller med Lost. Rullningsfunktion verkar fladdrigt. Ska man ha nåt i hörnen som håller ned den då eller? :)

  • Jag vill testa affischlisten, men jag misstänker som folket här ovan att det blir för ostadigt. Det viktigaste är dock att alla gör på samma sätt, så vi slipper höjdskillnader när vi kombinerar ihop våra planhalvor.

  • Jag vill också se resultaten av listerna. Jag vill rulla ihop efter en match, inte vika.

  • Problemet med listerna är helt enkelt att butikerna där vi kan skaffa annat material hinner stänga medan vi utvärderar dem :) Dock kan man ju fortfarande bygga resten av planen så länge.

  • NHH / HH: Har någon av er ett fungerande strykjärn ni kan ta med? :) Jag har ett där ångfunktionen är trasig, men det vore ju ännu bättre med ett järn som har även det.

  • Jag kan ta med strykjärn.

  • Ringde nyss Beijers, och 8 bitar masonit på 40 x 50 cm (färdigsågade) kostar runt 140 kr. Om jag har räknat rätt har man då ungefär 2.5 cm marginal på varje sida av rutorna (rutorna för en planhalva borde vara 37.7 x 43.5 cm). Är nog ett bra alternativ om affischlisterna visar sig för klena.

  • När min dotter somnat kan jag psykla ned till föreningen :)

  • Hur gick det igår? :)

  • Strålande! NHH hittade en trevlig lösning som innefattade en mängd sömnad! Nu finns tre planer med rutmarkeringar. Men de behöver fortfarande stadga och linjer. Och lag-loggor så klart!

Sign In or Register to comment.