Nybörjarens Guide till 40k

edited 8 juli 2009 15:18 in Warhammer 40k

Postade det här först på Ylvas forum, men Nilssonharhund påminde mig om att även ni norrlänningar har en del nybörjare som skulle behöva få lite guidning i framtidens djungler, där det bara krigas.

Tidigare i år snackades det om att göra en lättförståelig, och heltäckande guide men jag tror det föll ut i sanden för alla insåg att den skulle ändå inte bli bra, om inte jag skrev den.

Så jag plitade ned min samlade kunskap, som de flesta vet är omfattande. Det blev en lång natt, med många moraliska frågor huruvida jag verkligen skulle sprida denna kunskap. Jag kom iaf fram till att det är bäst, för hobbyn.

Styrkor & Svagheter berör ägaren till armen. Do's, Don'ts & Wargear/Skills berör dem som möter armen.

Supreme Guide of 40käj

Black Templars

  • Styrkor: Så många att jag inte vet var jag ska börja... Eller så kommer slutet före början i det här fallet.
  • Svagheter: Du målar upp genetiskt modifierade munkar i powerarmour och rober. Kan det bli mer svårt att förklara för din flickvän?
  • Do’s: Beröm målningen. Svart är verkligen supersvårt att måla, pfffh.
  • Don’ts: Ragga inte på killens flickvän, hon är uppenbarligen knäpp.
  • Wargear/skills: Allvarligt, du kommer aldrig möta dem, varför bry sig?

Blood Angels

  • Styrkor: Du kan ha det värsta i armen som troops. Kul för dig fegis!
  • Svagheter: Du är fem år försent ute.
  • Do’s: Deploya långt bak, du kommer förstå. Go Fasta Red kommer ju nånstans ifrån.
  • Don’ts: Tänkt inte att nästa närstrid säkert går bättre.
  • Wargear/skills: Inget som funkar längre.

Chaos Daemons

  • Styrkor: Du hinner dricka din kaffe medan motståndaren klurar på sin deployment i minst en timme.
  • Svagheter: Du ser dum ut när du deepar som en kratta samtidigt som du är kaffestissig och håller på att kissa ned dig..
  • Do’s: Deklarera allt på brädet som impassable. Vadå, kan man gå PÅ ett träd?
  • Don’ts: Tro inte att det är över när spelaren deepat in nog med grejer för att köra över din arme tre ggr om.
  • Wargear/skills: ”Icon’s? We don’t need no stinking icon’s! Not”.

Chaos Space Marines

  • Styrkor: På Warseer finns det sjukt många builds att kopiera... Alla är iofs likadana.
  • Svagheter: Alla listor du gör kommer bli nekade att spela på turneringar, alternativt dras ett snack om "komp" upp. Skittöntigt, gubbjävlar.
  • Do’s: Starta en diskussion om gudarnas heliga tal och om enheterna kör med dem. Sedan har du smidigt sinkat hela matchen så hans närstridstrupper aldrig hinner fram.
  • Don’ts: Starta en diskussion om att gudarna inte samarbetar...
  • Wargear/skills: Dom har något som heter ikoner, som i regel är modellerat med nån pannkaka, toapapper eller gigantiskt pentagram på vissa modeller. Skjut dom gubbarna, dom ser alltid gräsliga ut.

Eldar

  • Styrkor: Dom har enheter som skjuter stenhårt, är skitsnabba, odödliga, trollar och är monster i närstrid.
  • Svagheter: Tyvärr har ingen enhet mer än en av de talangerna...
  • Do’s: Säg inget om att du är singel och "experimentell" till motståndaren.
  • Don’ts: Byt tärningar med Eldar-spelaren innan matchen, för deras verkar alltid funka bättre på nåt sätt. Samt be om att få kolla i hans codex, han KAN inte läst rätt på den enheten!
  • Wargear/skills: Även om du aldrig spelat 40k tror jag du hört någon prata om Doom och Fortune redan.

Dark Angels

  • Styrkor: Med tanke på hur många som spelar dem är dom helt klart bäst... Pfffhoahahahaa!
  • Svagheter: Alla kommer sno dina bits.
  • Do’s: Det är en Marine-arme med en fjärdedel så många val, hur svårt ska det vara?
  • Don’ts: Vänta med att fråga efter hans bits till efter matchen, lite sjysst kan man vara.
  • Wargear/skills: Se Do’s.

Dark Eldar

  • Styrkor: Dom har ett nytt skitbra codex på väg, det kommer snart... lovar.
  • Svagheter: Tänk dig en Eldar-arme, fast sämre på allt.
  • Do’s: Be motståndaren definiera storleken på sina båtars front-arc innan matchen, annars har du transporter som hävdar 3+ save av att stå bakom en lyktstolpe.
  • Don’ts: Se Tyranids.
  • Wargear/skills: Lätt armen med flest wargear och skills som inte är anpassat för 5th ed, d.v.s. Rule-Bending FTW! Finns en del som tror sig bestämt hur de ska tolkas dock. Pfffh.

Deamonhunters

  • Styrkor: Du målar färdigt arme snabbaren än du hinner säga ”Highlighta med silver”.
  • Svagheter: Du har en arme som är gjord för att döda en av alla. Och inte ens det gör den ordentligt.
  • Do’s: Se Space Marines.
  • Don’ts: Lämna inte det där stora fortet som kommer rullande mot dig ifred. Det är HELA armen inuti.
  • Wargear/skills: Dom har en skitball som heter Shroud, men inte ens Deamonhuntersspelare kommer ihåg att använda den.

Imperial Guard

  • Styrkor: Iom att du har bisarra mängder modeller kan du smidigt flytta runt modellerna mellan enheterna, och i princip aldrig bli halverad. Ingen kommer nånsin märka.
  • Svagheter: Du får leva på nudlar för att få råd med allt.
  • Do’s: Tankshocka längs hela hans linje, IG-spelare ÄLSKAR att flytta modeller.
  • Don’ts: Börja aldrig själv att spela IG, du kommer aldrig att bli färdig med armen.
  • Wargear/skills: Dom kan t.o.m. beordra sina vapen att skjuta snabbare. Är inte det skill så vet inte jag.

Necrons

  • Styrkor: Dom kan inte dö, vilket är rätt bra har jag hört.
  • Svagheter: Har du läst deras codex och kan ändå tänka dig spela med dem så... Äh spela dem du lilla vän.
  • Do’s: När det börjar gå bra ska varenda Necron som dör redovisas högt och tydligt med ”X down, Y to go! Phase sucker!”.
  • Don’ts: Le inte innan det är hans tur. Plötsligt är det inte så roligt längre.
  • Wargear/skills: Säkerligen inte hälften av så vidriga som dom kommer bli i nästa pårökta codex.

Orks

  • Styrkor: Du kan prata babyspråk utan att tas som en idiot ”Bom bagon booms boman”.
  • Svagheter: ”Bom bagon bisses boman...”
  • Do’s: Sätt ut ospelbar terräng innan matchen, skitroligt att se på spelaren balansakter!
  • Don’ts: Försök inte härma babyspråket, du låter som en idiot.
  • Wargear/skills: Fråga aldrig, ”Har du använt din Waaagh?”. Skitkorkat.

Space Marines

  • Styrkor: Perfekt arme ifall du har dyskalkyli. ALLT i armen har samma värden och alla math-hammer uträkningar på forum utgår från att döda Marines, så du kommer alltid kunna kolla vad som knäcker dig.
  • Svagheter: Du kommer aldrig vinna några orginalitets-pris direkt.
  • Do’s: Skjut ut en enda modell så kommer Marine-spelaren tappa fattningen resten av matchen och snyfta något om ”Men jag har ju 3+ ju...”.
  • Don’ts: Säg aldrig ”Jag hoppas jag får möta nåt annat än Marines nästa match”. Det är bara slöseri med luft, och kommer aldrig hända.
  • Wargear/skills: Dom kan välja att fly... för dom är kejsaren bästa... eeh...

Space Wolves

  • Styrkor: Du får inte spela Space Wolves, det är en kille som paxat dem redan (det här är lite internt för oss sörlänningar).
  • Svagheter: Det är bara en kille som spelar dem sa jag ju.
  • Do’s: Fråga Anders om det inte är ensamt att spela dem.
  • Don’ts: Tro inte på Anders gnäll om att det går dåligt.
  • Wargear/skills: Se styrkor/svagheter.

Tau

  • Styrkor: Du kommer aldrig behöva bry dig om en enda movementfas, eller tja, kanske motståndarens iofs.
  • Svagheter: Nån jäkel ställer alltid upp terräng innan matcherna som täcker i din shootingfas.
  • Do’s: Skjut hans ethereal och fråga om det inte är nåt speciellt som händer när den där mangagubben dör.
  • Don’ts: Tro inte du kommer få använda din save.
  • Wargear/skills: Se Witch Hunters, fast nu är det låtsas tekniskt engelska istället.

Tyranids

  • Styrkor: Alla gubbar ser likadana ut, men gör helt olika saker. Man kan dessutom ändra sin lista under spel och peka på nån böld och hitta på ett maxat wargear killen helt plötsligt har, ingen kommer att ifrågasätta detta.
  • Svagheter: Tyranidspelare får ofta ryggskott under runda 1-2 då halva deras arme brukar behövas flyttas tillbaka till armeväskan.
  • Do's: Plocka bort all terräng innan din motståndaren kommer till bordet, instant win.
  • Don'ts: Kolla inte LOS ovanför hans enheter. Många gubbar är av tenn, och har taggar.
  • Wargear/skills: För många. Be motståndaren förklara vad gubben gör, varenda gång nån av er ens SER på gubben. Då kanske han slutar spela Tyranider, den jäveln.

Witch Hunters

  • Styrkor: Dom har magi med än luddigare regler än Eldar. D.v.s. du kan rulla lite tärningar och säga att valfri enhet just har fått God-mode, Quad damage eller annat påhitt.
  • Svagheter: Du spelar en arme bestående av brudar i slinkiga uniformer, du har uppenbarligen inte så tur med det kvinnliga könet i verkligheten.
  • Do’s: Säg alltid ”Jag skjuter på dom killarna”. Tydligen sjukt irriterande. Överkurs är att komma åt bordet titt som tätt. ALLT är i tenn och mycket bräckligt.
  • Don’ts: Skratta inte åt orglarna som står längst bak och spatsera fram för att höra ”musiken”.
  • Wargear/skills: Oh ja, och allt är skrivet med låtsas-latin, så inget går att förstå vad det är.

Kommentarer

  • Detta är bara underbart.

  • skitbra! mycket att tänka på där;)
  • För att citera rockarna i "Kenny Starfighter": Fy fan vad bra! :D
  • Trevligt tilltag. Som gammal IG-spelare tänkte jag själv i dessa banor...

    Imperial Guard

    • Styrkor: Tanks, tanks, tanks and tanks. Hur kan man inte vinna med 5" plattor och AV14?
    • Svagheter: Se Tau
    • Do's: Skjut bossen först
    • Don'ts: Prata inte politik. Antingen romantiserar spelaren över Wehrmacht eller Röda Armén. Da? Nein!
    • Wargear/skills: Enda armén med egna kärnvapenmissiler.
  • Don'ts: Prata inte politik. Antingen romantiserar spelaren över Wehrmacht eller Röda Armén. Da? Nein!

    Haha, skitbra :)

  • Det här äger.
  • Synd bara att en nybörjare inte skulle fatta ett ord av allt som insinueras i Nybörjarens Guide.

  • edited 15 oktober 2009 07:52

    Dark Eldar

    • Styrkor: Mer plasmakanoner än dig. Mer lanceweapons än dig. Bs 4 på allt. . Din range minskade just med 6". Pang sa det.
    • Svagheter: Hela armén flyger runt i pappkartonger byggda av lite gaffatejp, ren ondska och en j-vla massa spikar (akta ögonen när du kollar TLOS!)
    • Do’s: Spela dubbla SeerCouncils på bikes. DE´s codex är 12 år gammal och om du bara sprider dina 22 bikes över hela planen och boostar turn 1 så vinner du garanterat.
    • Don’ts: Spela inte Marines och/eller melta-spam.
    • Wargear/skills: Precis som hela codexen så är 2/3-delar antingen värdelöst eller funkar inte. Den sista 1/3-delen är dock inte så pjåkig (2+ invulnerable, power-weapon som woundar på 4+. plasmakanoner som aldrig blir varma och kan skjuta som defensive weapons). Detta leder dock till att armén du möter antingen är a) fluffig, och därmed till 2/3-delar värdelös eller b) bra, och därmed spammar den de tre enheter som är bra i codexen (hej plasmakanoner). Variation, nej tack!
Sign In or Register to comment.