Bygger en egen Blood Bowl-plan

edited 6 juli 2009 21:03 in Figurspel

Jag har satt igång att bygga en egen Blood Bowl-plan, som ett litet semesterprojekt. Jag tänker kopiera grundspelets layout mer eller mindre rakt av.

Jag är långt ifrån i hamn, men tänkte lägga upp lite bilder här allt eftersom jag får nått klart. Du kan kolla alla bilder tillsammans på denna drop.io-sida.

Som bas har jag 15mm MDF, så planen blir tung att släpa runt på. Man tager vad man haver. Jag tog min käre far och hans gamla snickerimaskin till hjälp för att fräsa till kanterna på skivorna. Sågad och fräst mdf

Jag grundmålade allt grönt, och sprayade sedan planen och de mindre bitarna svarta. Använde Army painters grundfärg, riktigt bra resultat faktiskt; inte så pulvrigt som GW:s. Målad, steg 1

Sen så putsade jag och målade igen, med en grönfärg som råkade matcha "gräset" som jag ska ha på sen ganska bra.

putsat och målat

Kommentarer

  • edited 6 juli 2009 21:09

    Nästa steg; statiskt gräs. Jag köpte en stor jävla burk av Dea för flera år sedan, som jag aldrig använt till nått vettigt då jag tycker det är för mörkt för vanliga figurbaser. Som BB-plan verkar det passa utmärkt! På den här bilden har jag hällt ut allt, av vilket 10% fastnade i trälimmet.

    Statiskt gräs i mängder

    Efter att det torkat blandade jag lite trälim med vatten och och sprayade över, för att sedan strö över ett till lager gräs.

  • Nästa steg blir att markera alla rutor på planen. Jag tänker sätta en svart cirkel i varje vertex, vilket jag som av en händelse kan få från en svart tuschpenna!

    Jag strävar efter att göra varje ruta 29mm i fyrkant, vilket alltså ska vara korrekt enligt källor på internet. Får se hur jag lyckas med det :D

    En bit kartong (och ett snöre vid mittlinjen) som guide

    29mm ska det vara

    Nyss nämnde snöre, med prickarna vid mittlinjen utritade.

    Bara några till nu

    Efter jag ritat alla prickar tänker jag spraya vita linjer runt om. Jag redan har sprayat mittlinjen och den lyckades hamna (rakt, men) just brevid mittlinjeprickarna. Surt surt, men jag tänker inte riva bort gräset och börja om.

    Återkommer när jag gjort nått mer...

  • Riktigt nice! Har själv planer på att snickra ihop en egen hemmaplan, men det verkar alltid dyka upp något emellan...

    Ska bli kul att se fler bilder eftersom!

  • Ser riktigt bra ut! ser fram emot det färdiga resultatet :) vad är de två andra mindre bitarna till för?

    Har aldrig spelat BB, men det verkar vara riktigt kul ^^ får se om man kan ta sig tiden och läsa igenom regelboken ;)

  • Ser riktigt proffsigt ut! Ska bli intressant att se hur det går

  • Coolt, tänkte tipsa om att det kan vara en god idé att försöka få gräset att inte vara entonigt och exakt samma färg överallt, utan skiftande grönt. Såg nån guide någonstans när de använde en spray till att mörka ner gräset fläckvis någon gång tror jag?

    Jag gillar färgen på första grundmålningen grönt.

  • edited 7 juli 2009 00:25

    Kvällens övning klar. Snören, tejp och en penna. Imorgon tänker jag fortsätta med sprayburken.

    fäster snören

    markerar

    klart och betalt

    Spännande va! bild på bild på bild :D

    De två mindre "brickorna" är de som ska hålla turn markers, rerolls och figurer för varje lag (precis som de som följer med BB-boxen).

    Jag funderar lite på att highlighta gräset fläckvis med sprayfärg, får se hur jag gör. Jag är ganska nöjd med utseendet just nu, det kommer att se bra ut när jag får på de vita linjerna.

  • De två mindre "brickorna" är de som ska hålla turn markers, rerolls och figurer för varje lag (precis som de som följer med BB-boxen).

    AKA "Dugouts"

    Blir grymt snyggt. Ser fram emot en match på planen. Visst ska du göra likadana linjer för wide zones och end zones?

  • VI har en galning i vår förening som också började med en men han verkar ha tagit paus i det, skitsnyggt det med, han körde med utvisningsbås, avbytarbänk och hela kittet.... :)
  • Jo, jag håller på att försöka spraya linjer idag. Visar sig tyvärr vara svårt att få dem jämntjocka och på rätt plats! Jag har försökt med lite olika sorters mallar, jag kanske måste måla dit dem istället. Förhoppningsvis har jag något intressant att visa upp ikväll.

  • edited 8 juli 2009 20:33

    Tack för all positiv feedback!

    Dagens bild är lite för bred för forumet, men man ser vad som händer.

    Idag har jag sprayat de vita linjerna klart. Det var svårt att få det bra; dvs. jämntjockt och rakt. Jag arbetade med en mall, en med nedfasade kanter skåra utskuren ur kompakt kartong. Min vita sprayflaska hade högst 1 ml färg kvar när jag var klar; skönt att jag slapp åka ner och köpa en ny burk mitt i allt!

    Som ni ser lyckades jag göra mittlinjen lite väl bred. Så går det när man försöker göra nått utan mallen :( Som tur var matchar min gröna färg gräset väldigt bra, så jag kunde fixa till missen efteråt.

    Vidare har jag "smutsat ner" gräset lite här och var med en ljusbrun sprayfärg. Tyvärr har jag ingen ljusgrön, så jag tänker drybrusha väldigt försiktigt för att få lite hightlights.

    tejpen satt hårt

    När jag slet av tejpen så tog den färgen med sig på vissa platser, så det har jag fått spackla över och putsa ner; jag ska gå ut och spraya lite svart så fort jag skrivit det här.

    Nästa problem blir siffrorna för poängmarkörerna. Jag tänker absolut inte texta själv; så jag måste hitta någon slags tryckt siffra. En mall att spraya mot eller kanske något slags klistermärke. Åkerbloms har självhäftande siffror och bokstäver i olika storlekar, jag får åka förbi och se om något passar.

  • Clas Ohlson har siffror i metall tänkta för brevlådor och sånt. Finns säkert schabloner du kan använda också.

Sign In or Register to comment.