HUMBLE: en Bloodbowl mini-liga

edited 4 juli 2009 16:48 in Figurspel

Hejsan allihopa!
BUBBLE-säsongen börjar inte förrän i augusti och försäsongen har dragit igång på sina ställen, men NilssonHarHund föreslog en annan rolig uppvärmning under coach-mötet idag.
HUMBLE står för Hottest Umeå Mini-Bowl League Ever och går till som så att man köper ett vanligt legalt startlag men endast använder 5 spelare under matcherna.
Jag tror det kan vara grymt roligt och snabbt spel och vill gärna sätta igång med detta så snabbt som möjligt.
Finns det fler som vill vara med?

Kommentarer

  • Jag är naturligtvis på. Värt att påpeka är att HUMBLE (bra namn!) inte använder organisation och specialregler från BUBBLE utan utgår direkt från regelboken.

  • Hur beräknas team value, och ställer man resten av laget i reserves eller är de helt ur spel?

  • Upplägget är enkelt:

    1. Köp ett lag för 1000k enligt vanliga regler.
    2. Sparka spelare så att du bara har fem kvar.
    3. Spela enligt vanliga regler (dvs minst tre spelare på LOS vid kick-off osv)

    Det är inte tillåtet att köpa nya spelare utan att sparka ut en existerande spelare. Eventuella extra zombies måste sparkas efter match.

    Spelare utvecklas väldigt snabbt i detta format och eventuella dödsfall svider rejält. Notera att det är väldigt mycket enklare för basharlag att få automatiska TD när motståndaren inte kan ställa fram tillräckligt med spelare. Star players är nyckeln till att vinna matcher då man har skadade spelare. Räkna med mycket inducements när alla motståndarspelare snabbt blir super stars med tre-fyra skills vardera.

  • Anledningen till att man måste köpa ett komplett lag är för att behålla balansen mellan lagens kostnader för positionals och re-rolls. Annars skulle man lätt plocka 8 re-rolls och alla bra positionals oavsett lag. Vill du ha många bra skills i början får du klara dig med färre re-rolls precis som i vanliga fall.

  • Man använder alltså femmannalagets team value. Och man får aldrig använda 6 spelare? Inte ens med inducements?

  • Femmannalagets team value. Aldrig fler än fem spelare, inte ens med inducements.

  • Det vore kul! Är riktigt peppad.
  • Det låter grymt skoj :) Tyvärr vet jag redan nu att jag inte kommer hinna vara med i ligan, men jag är med nästa gång!

  • 2 wardancers, 2 lineman, 1 thrower, 2 RR 1 FF låter rätt bad-ass

  • Spelade detta format på FUMBBL för några år sedan (LRB4). Wardancers är helt klart badass. Eller vad sägs som mitt lag Starzinger när de låg på topp (se tabell nedan). Bara som ett exempel på hur sjuka lag det kan bli efter ett tag. Kolla matchhistoriken på FUMBBL så ser ni exempel på andra lustiga lag.

    Namn Pos Skills inj com td int cas mvp spp value
    Cogo Wardancer Strip Ball, +AG, Side Step, +MA N 12 1 2 2 52 230
    Haka Thrower Sure Hands, +AG, Block -AV 23 1 2 36 170
    Djorgo Wardancer +AG, MB, Tackle, Side Step, Shadowing N 9 10 11 5 86 250
    Aurora Catcher Block, Side Step 2 7 1 1 30 130
    Dr. Kitty Catcher Block, Side Step, Pass Block 9 1 3 44 150

    Team value: 930k

  • Jag tänker mig samma tema fast med pro elf:

    • 2 Blitzers
    • 2 Catchers
    • 1 Thrower
    • 3 RR
  • Jag tror jag skulle testa Chaos dwarfs i det här formatet...

  • Alltså, ska det bli något mini-bloodbowl så måste vi väl sätta igång nu! Jag rasslar ihop mina kaosdvärgar ikväll. Vi säger att ligan är helt öppen. Man får dra ihop en femma och börja spela på en gång, mot vem man vill.

  • OK, nu har jag och Gauss kört en ödmjuk match, och det var väldigt roligt. 5 spelare innebär ett helt annat spel.
    Men jag måste få en sak utredd, hur funkar Starplayers? Jag antar att de går att anställa med inducement-pengar som vanligt men att man ändå bara får ha 5 man på plan. Extra spelare får vänta i reserves.

  • Nej, ska man vara strikt så måste en av dina fem spelare vara helt frånvarande (miss next game, dead) för att du ska kunna kalla in en ersättare, antingen en mercenary eller star player. Det ska inte vara möjligt att någon gång ha ersättare tillgängliga, bortsett från eventuella raisade zombies. Eftersom lagen i formatet är så beroende av bra positionals bör journeymanregeln avskaffas till förmån för mer mercenaries och stars. Om en coach ändå väljer en spelare utan skills från 0-16 kategorin kan man skippa merc-kostnaden på 30k.

    Jag har en känsla av att formatet blir sjukt obalanserat om ett lag får inleda med 7 spelare (varav två avbytare) pga inducements mot det andra lagets 5 spelare.

  • Bashiga lag med AG3 verkar ha viss fördel i HUMBLE. Cloudlust's Crusaders (mitt kaos-lag med 4 warriors) sopade banan med NHH's Elf-lag igår. Jag misslyckades i princip inte med ett enda slag. Det enda jag minns är ett 6+ för att fånga en studsande boll och en interception också på 6+. Fick 2-3 CAS och en TD, samt två MVP när NHH concedade. Hur stoppar man ett lag med ST4 på allt?

  • Man har block, dodge, wrestle, sidestep, fend?

  • Ok, hur stoppar man ett ST4 lag med ett rookie-lag? Jag kan tänka mig att de har väldigt svårt att hänga med i längden. Det blir inte många TDs med MA5 och mest S-skills.

  • Hur stoppar man ett lag med ST4 på allt?

    Med str 5 på allt? :P

  • Jag tror att mycket hänger på vem som får kicka första halvan. Speciellt med Av7 spelare utan skills så får man räkna med att bli en eller två spelare kort ganska fort, och att börja som kicking team underlättar ju inte.

    Dock måste jag säga att du slog extremt bra injury rolls igår :)

  • edited 22 juli 2009 13:02

    Ja, ca 4 stun, en KO och resten cas.

  • edited 22 juli 2009 13:03

    Det gjorde jag verkligen. Men så kickade jag ju också.

    Angående ST5 så blir man långsammare (Khemri), dummare (Ogres) och/eller mindre smidig (samtliga). Ett lag med 5 Ogres vore ganska coolt dock.

  • Fem saurus vore också rätt coolt.

  • edited 22 juli 2009 13:04

    Men Ogres är sjukt mycket duktigare på att spela Boll än Saurus! Eller, hur många rerolls har man råd med?

  • edited 22 juli 2009 13:37
    5 Saurus = 400k
    6 Skinks = 360k
    4 Rerolls = 240k

    Det råkar också vara mitt startlag till BUBBLE 2 :)

    Skulle vara kul att prova:

    5 Vampires: 550k
    6 Thralls: 240k
    3 Rerolls: 210k

    .. och sen helt enkelt skita i Bloodlust :) Givetvis bör man satsa snabbt på Leader och sen bara köpa Rerolls för alla pengar man får. Det borde inte behövas lika många re-rolls i HUMBLE formatet, eftersom det blir mindre actions på det hela taget.

    Eventuellt kan man vara mindre extrem och börja med ett ganska vanligt vampyrlag:

    3 Vampires: 330k
    8 Thralls: 320k
    5 Rerolls: 350k

    och sedan satsa på på leader + fler vampyrer + rerolls eftersom.
  • Fast om alla spelar med maxat antal ST4 vore det inte så dumt med ett ST2-lag. Visst, folk får ibland tretärningsblockar, men det är inte jättelätt att få assists när man bara har fem, väldigt långsamma spelare.

  • ST2 brukar komma med i AV7-paketet dock. Jag vill se Gutterrunners i det här formatet. Kanske 4 Runners och en Ogre? Han lär bli hårt anfallen, men har väl AV8 och thick-skull iallafall? Dessutom kan han ju slå tillbaka.

  • Jag har funderat lite på utformningen av miniligan. Eftersom rookielag kan få riktigt svårt att ta sig in i ligan (särskilt efter ett par matcher) kan det vara värt att låta alla startlag får dela ut ett par (vanliga) skills. Vad skulle det få för konsekvenser?

  • Jag är inte så säker på att ett rookie-lag kommer att ha det svårt. Visst, de kommer nästan säkert att förlora mycket sin första och kanske andra match, men med sina spelare från första matchen tillbaka och skills från båda matcherna så tror jag man snabbt är ikapp...

    Men vad föreslår du? Att man får SPP att lägga ut som man vill? Då får väl de lag som redan startat också sådana SPP?

Sign In or Register to comment.