Effekt sökes; oljespill på vatten.

edited 29 juni 2009 17:18 in Figurmålning etc

Jag sitter med en näve visirhjälmar från Pig Iron & funderar på hur jag ska måla visiren.

En galen tanke är svart eller orange bakgrund med en oljespillseffekt ovanpå, ungefär som glasen på vissa typer av solglasögon.

Har någon av er någon idé om hur man skulle kunna fixa en sådan "olja på vatten" effekt? beskrivning av bilden

Kommentarer

  • Måla av bilden :) Viktigast är väl mörkblått och ljusgrönt? Jag ska testa lite kombinationer om jag får tid ikväll och berätta hur det gick.

  • Awesome!

    Jag hade hoppasts på att någon kände till någon slags oljeeffektfärg motsvarande den schackrutiga färgen i Tomtens Julverkstad, men i värsta fall får jag väl frihanda.

    Hm, undrar om många olika färger av glaze ovanpå en metallisk yta kan fungera....

  • Detta har jag testat lite, om än i jakten på en regnbågseffekt. Blandningen kanske funkar, men då på större ytor än glasögon tror jag.

    Tomtens julverkstad blir mer och mer likt en fem minuter och tjugosju sekunders lögn...

  • En wild & crazy idé är att springa ner på Åhlens & se om det inte finns något slags nagellack som har den rätta regnbågslooken annars.

  • edited 7 juli 2009 12:34

    den här snubben verkar ju använda någon sorts "krom-effekt-färg", som tydligen ska tillverkas av ett företag som heter Alclad, men deras hemsida är på tok för grötig för mig och jag får bara ont i huvudet av att leta vidare :0)

  • edited 7 juli 2009 21:47

    De produkter som verkar åsyftas är:

    Alclad Prismatic Finishes 'Paint that changes colour'

    * 201 Scarabeus blue-to-green
    * 202 Maple copper red-to-green
    * 203 Jade green-to-gold
    * 204 Sapphire deep blue-to-ultra violet/purple
    

    och applikation enligt:

    Prismatic Finishes-these colours should be applied over a dark base-Alclad Gloss Black Base,Tamiya TS-14 Black or dark auto paint.

    • Spray Alclad Prismatic at 20 psi-use a wide spray patter-cover the model with as few passes as possible.

    • The Prismatic material will seem slightly rough when dry-this is normal.

    • Build up 2-3 coats of clear lacquer,model varnish or 2 pack urethane to obtain a deep reflective finish.

    Det som verkar lite trist är att deras hemsida är dåligt uppdaterad. Dock finns en lista på återförsäljare i USA här

  • Shit vilken Necron-armé man skulle kunna göra med det där!

  • Bi bi bi billig necron armé... men snygg

Sign In or Register to comment.