1000p tau till roe

edited 21 november 2007 01:03 in Warhammer 40k
Shas'o R'Myr
shield generator, double-barreled plasma rifle, flechette discharger
ejection system=
total 160pts

2 man crisis team 50pts
Team Leader:
Heatforge :TL flamer, fusion blaster, hw targetlock= + 31pts
Sunforge : TL fusion blaster, targetting array = + 28pts
total= 109 pts

2 man crisis team 50pts
Deathrain : TL missile pod, targeting array = + 27pts
Firestorm : missile pod, burst cannon, multitracker = +25pts
total= 102 pts

2 man crisis team 50pts
Shasvre:
Ionstorm : cyclic ion blaster, targeting array, burstcannon, hw multitracker = +48pts
Firestorm : burst cannon, missile pod, multi-tracker = +25pts
total= 123 pts

12 Fire Warrior team
shas'ui, markerlight, targetlock
145 pts

12 Fire Warrior team
shas'ui, markerlight, targetlock
145 pts

6 Fire Warrior team
shas'ui
70 pts

Hammerhead 90
Twin linked fusion cannons, burst cannons, multitracker, decoy launchers
145 pts

total = 999pts

De balla crisis-suit namnen hittade jag på engelskspråkiga forum. Coolt. Ballt. Häftigt.
Till varför jag postar. Den här listan är ännu på bara liststadiet, planen är att sätta igång med tau med mycket crisis-dräkter i sommar...

Frågor till vana tau-spelare:
Är Fusionheaden nå bra? Det är fint att kunna träffa hela tiden, men hur är det med range? Räcker 24" på ett 48x48 bord eller borde man ha mer (läs Railhead).
Är markerlights värt det? Borde man ha fler (dvs pathfinders) och byta ut hammerheaden mot en Skyray?
Skulle du tillåta mig att spela med R'myr på din turnering? Med 7 crisis suits på 1000p?

Ge gärna tips på ändringar, med följande restriktioner: Jag vill ha mycket crisis-suits, för det är temat och jag gillar figgarna. Jag vill inte ha några Kroot, för jag tycker de är fula.


Lite hur jag tänkte spela: HQ är till för att panga hårda saker (2 skott 24" str 6 ap2 /runda) och vara ivägen/vara jobbig samt kanske även hoppa in och ta en charge mot nån hord (alla tar wounds på 4+ tack vare flechette dischargern)
Första crisisteamet tänkte jag deepstrika alt flytta upp på nån flank och spränga Basilisker, bränna pathfinders och sånt "rensjobb":
Det andra är till för att spränga lätta fordon / transporter och kanske tjabba med saker med hög toughness.
Det sista är allround, mediumrange för att ge stöd där det behövs.
Firewarriors ska bara mata str5 på allt som rör sig, så gott det nu går (jag tror jag lessnar på dem och minskar troops)
Fusionheaden ska spränga tanks och smälta terminators/bikes/hårda enheter med sin melta-blast.

Kommentarer

  • Listan ser helt okej ut för RoE och det är inget fel med att ha många crisis suits.

    Där emot, och nu från NROKs räkning, så är det osäkert om du kommer få spela med Oshovah och dennes 7manna livvkat. Inte för att det är obalanserat elelr tråkigt utan snarare för att han är en specialkaraktär och de tillåts inte överlag (än så länge). Om vi arrangerar något under nästa år så finns eventuellt möjligheten att ha med speceial karaktärer, men det är än så länge i disskussion.

    I övrigt så undrar jag vad du ska med en enhet med 8 suits i på 1000pts? Den kommer att käka mer än hälften av poängen och kommer det ett dödskompani farande så finns inte mkt kvar.
  • Fusion Head är helt ok, men du bör antagligen ha en railhead primärt.

    Tycker du slösar aldeles för mycket poäng på HQ och på dina suits. Tycker inte du borde blanda vapnena så mycket i dina suits enheter heller. Deathrain är utan tvekan bäst för sina poäng.

    Som HQ så tycker jag man ska ha den lilla commandern med targeting array och t.ex. fireknife.
  • Jag tycker det är skittufft att blanda vapensystem inom crisis-teamen.

  • Jag kan inte säga mer än att jag håller med imp. Det vore som om han stulit orden från min mun.
  • Självklart gjorde jag det
  • edited 21 november 2007 19:12
    Väktaren: Läs posten. R'myr är en forgeworld-suit (reglerna finns i IA3) och inte samma sak som oshovah. De tre crisis-teamen är just 3 crisis-teams, inte ett retinue.
    Vad gäller HQ't så tycker jag bara modellen är så himla tuff så de blir svårt att rucka på, även om den säkert är riktigt ineffektiv vad gäller poäng.

    Vad gäller att blanda vapen i crisis-teams, varför inte? Jag kan förstå viss kritik mot den första enheten, som ju verkar aningen "odedikerad" med både flamer och fusion blasters, men att bara köra fusionblasters ger en enhet som skjuter två skott. Det är inte så wow. Dessutom träffar den linkade FB'n 86% av gångerna, vilket ju borde räcka (om man är tillräckligt nära) för att sänka en tank. Dubbel-flamern ger lite valmöjligheter, och något att syssla med när det blir ont om tanks.

    De andra två har vapen konfigurerade för att i det ena fallet skjuta långt på av 10-12 samt ändå kunna leverera lite om det behövs, därav den extra burstcannonen, i det andra fallet för att skjuta ihjäl troops (6 skott str 5, 2 str 7 samt 5 skott str 3) samt ha lite räckvidd (en missilepod) tidigt i matchen.

    Imp: Slösa poäng? Menar du att enheterna är för dyra (HQ såklart, men de andra?) Eller att det är för många poäng på crisis-suits totalt?

    För övrigt tror jag inte på plasma-rifles på en bs3 enhet... En träff? Varannan runda? Nej tack.

    Är det värt att dumpa en enhet firewarriors och banta andra enheter för att få in en Ionhead? Eller är det lite fult att ha så lite troops?


    EDIT: Förresten fick jag inga riktiga svar på mina frågor, mest flaming om crisissuits... =)
  • Angående suits så tycker jag att blandningarna av vapen gör att du slösar poäng. Speciellt när du blandar range så friskt. Den BCn passar inte in då resterande vapen gör att de vill vara långt från fi.
  • edited 22 november 2007 18:27

    "Är Fusionheaden nå bra? Det är fint att kunna träffa hela tiden, men hur är det med range? Räcker 24" på ett 48x48 bord eller borde man ha mer (läs Railhead)."

    Jag tror att det är mer värt med en vanlig railhead. Fusionhead är dessutom IA så jag vet inte om folk skulle godta den överallt.

    "Är markerlights värt det? Borde man ha fler (dvs pathfinders) och byta ut hammerheaden mot en Skyray?"

    Det är bra att du har markerlights på dina squads, det kan hjälpa enormt i deras(och andras) uppgift på slagfältet. Särskilt eftersom att de är så utsatta och statiska. Det är nog inte värt att ha pathfinders på så låga poäng och absolut inte en skyray. Hammarhaj ska det vara! :P

    "Skulle du tillåta mig att spela med R'myr på din turnering? Med 7 crisis suits på 1000p?"

    Tja, jag vet ju av egen erfarenhet att det skulle vara otroligt bra om de är rätt utrustade, samt ett FW HQ, alltså, jag skulle defenitivt tillåta det, men då älskar jag Tau och Forge World.

  • edited 26 november 2007 14:09

    Jag tror att det är mer värt med en vanlig railhead. Fusionhead är dessutom IA så jag vet inte om folk skulle godta den överallt.

    De flesta svenska turneringar, både RoE och övriga, brukar tillåta IA enligt min erfarenhet.

    Är Fusionheaden nå bra? Det är fint att kunna träffa hela tiden, men hur är det med range? Räcker 24" på ett 48x48 bord eller borde man ha mer (läs Railhead).

    Fusionhead är bra, just för att den tenderar att sällan missa. Och egentligen bör den bli ännu bättre på ett litet bord. Jag hade väldigt mycket nytta av min fusionhead när jag vann SSK i år, men då var den förvisso uppbackad av en railhead också, vilket man nog bör ha... Dessutom måste du ha SMS och target lock på den. Det är värt det i princip alltid.

  • Instämmer med Jocke. Min Fusion head kostar 160p (SMS, target lock och multi tracker). Har en Railhead för att hjälpa den.
  • Jag tror inte att jag hittar poäng till en Railhead. Det känns dessutom lite ostigt med två skimmertanks på 1000p så... Däremot så är det nog en given om jag utökar armen till fler poäng för eventuella större turneringar, även om jag verkligen har fastnat i RoE-träsket hahaha

    Däremot ska jag försöka klippa lite här och där för att hitta poäng till sms och target lock, det verkar faktiskt rätt hett med tanke på att man får skjuta på olika mål! Tack för bra tips (och diskussion) allihop!
Sign In or Register to comment.