Empire Halbardiers

Ja, nu är det så att efter senaste fanatiken bestämde jag mig för att det var dags att börja på en ny armé. Tanken var att jag skulle börja med en armé med få figurer så jag skulle kunna koncentrera mig på att bli bättre på att måla, så jag valde empire :P
Nu när jag redan sabbat planen med att bygga en liten armé så började jag som vanligt fundera på vad som ser tufft ut.
Jag kom fram till att inget skrek empire mer än några tjocka block med närstridstrupper understödda av ett respektabelt antal kanoner och dylikt. Dessutom så är ju Hallbardiers Empires signaturtrupp underligt nog så använder ingen dessa som huvudblock.

Så jag vill starta en diskussion om deras användbarhet, är de helt oanvändbara eller har de potential?
Jag vill också veta om ni tycker att det är värt att ge dem sköld eller om man ska skippa den för att i stället köpa fler kroppar?

Kommentarer

  • Tyvärr så är halberdiers Empire minst användbara enhet i nuläget. Själv använder jag bara dem som detachments, men smartare vore att använda swordsmen helt och hållet i stället. Ska du ha några överhuvudtaget, ta dem bara som små supportenheter. Stora block med dem kommer att breaka på direkten då de inte har knappt någon save, och skadar inte heller nog mycket. Sköldar och också oftast meningslöst, ska du använda sköld kan du lika gärna köpa swordsmen, som är bättre för samma poäng.
  • Om du ska använda halberdiers så måste du nog köpa sköld, själva hilebarden är för dålig på dom eftersom dom har endast ws 3, str 3(4 med hilebard) och endast en attack. Däremot om du köper sköld kommer du att märka fort att du kommer köra med dåliga swordsmen som bär med sig hilebarder men som nästan aldrig blir värd att använda. Om du vill komma undan att köra utan swordsmen så kör spearmen, dom är kommer åtminstone få användning för sina spjut ibland.

  • edited 25 juni 2009 09:11

    Som ovanstående talare säger så är allt annat är svärdsmän i princip oanvändbart. Free companies får en extra attack (meningslöst då de ändå inte har ihjäl någonting utom zombies), halberdiers +1 styrka (Kanske ett extra wound typ var tionde närstrid), Spearmens slår i en extra rank (Se free companies fast dessa har 6+ save också, wow!) och swordsmen har +1WS (nästan alltid användbart), +1 Initsiativ (någorlunda användbart) och 4+save i närstrid (ofta användbart).

    Så att använda några andra icke skjutande trupper än svärdsmän är alltid ett nerköp. Alltid.

    EDIT: Ovanstående talare var inte Termos utan den ovanför var alias jag inte orkar stava till.

  • Okej, så den allmänna uppfattningen är att de är helt värdelösa, borde kanske inte bli så förvånad där. Kan ju dock nämnas att min förra var en goblin armé så det där med att ta det mest värda inte riktigt är min grej.Nu kan det ju verka som att det var helt onödigt att skapa en sån här tråd nu när jag en då är för tjurig (dum) för att byta.

    Men det är ju alltid kul med lite olika idéer om vad som ska användas och fråga om sköld eller ej kanske var huvudpoängen med tråden.
    Det verkar som om att sköld är i stort sett obligatoriskt så det är nog så det får bli, sen kan jag bara hoppas att de gör halbardiers bättre till nästa version av arméboken.
  • Halberdiers = Awesome. De är ju i jämförelse med MYCKET annat helt oanvändbara, men kör på det om du tycker att det är coolt! Det är ju trots allt ett kejserligt krav att varje furste ska ha ett regemente med hillebardiärer till hands. Därför namnet State troops.

    Sedan vill ju man kanske se att Empire-storyn lyser igenom mer i spelet genom pikenerare med skurna, färgglada kläder, istället för steampunk arméer (som i vissa fall kan vara coolt, men inte i detta, enligt mig). Ah, vad skulle man inte göra för att få ställa upp hundratals pikenerare, med vingar av skott och med led av forlorn hope, med gnistrande zweihänder och hillebard i hand...

    Ja, med dem drömmarna drar jag mig tillbaka till mitt arbete. Men, Viktor. Kör på det som är coolt. Det är alltid det viktigaste.
Sign In or Register to comment.