Jag vill ha Land Speeders som Scoring Units

edited 15 juni 2009 09:01 in Warhammer 40k

Hejsan allihopa!
Jag funderade nyss över hur fin Land Speedern är, och hur skoj det skulle vara att köra en Land Speeder temad armé. Jag kollade igenom Ravenwing eftersom de kan ta med en speeder till sina Troop bikers och fann följande stycke:
Codex Dark Angels, s.27, Ravenwing Combat Squads
"Much like Combat squads, the squadron's Attack Bike and Land Speeder are purchased together with the squadron and then deployed at the same time as the squadron's bikes, but from then on they always operate as completely independent scoring units of one model"(min betoning)

Det har inte släppts errata som korrigerar detta, och jag tolkar det som att Ravenwing Attack Squadron Land Speeders faktiskt är de enda fordon som räknas som scoring i spelet. Vad tycker ni om det här?

Kommentarer

  • (Utan att vara någon aficionado gällande regeltolkningar):

    Det råder delade meningar om just det där, å ena sidan så påstås det (från mer eller mindre officiellt håll) att codex står över regelbok gällande enheters funktion, dvs. enheter kan ha spec. regler som inte täcks av regelboken pga. daterad codex el. dylikt. (såsom RW LS's) å andra sidan så påstås det (från mer eller mindre officiellt håll) att övergripande regler, såsom vechicles = aldrig scoring gäller oavsett codex funktion, då böckerna inte är anpassade efter de nya reglerna (som specifikt säger "nej nej till scoring LS's") Ska man hårddra det så kan man inte assaulta från t.ex. Black Templars Land Raiders då de saknar regler för assault ramp.

    Det är knepigt, jag skulle gärna se dem som scoring, men jag pratade med Dea om just det där när jag själv blev sucken på RW, och han var tydlig i sitt svar: "De är inte scoring". Jag tolkar det som att det är det som gäller även på Fanatic, så tyvärr.
  • Är inte 9 land speeders i fast attack tillräckligt för att tema armén runt dem? Lägg till lite random riktiga scoringenheter.

  • Landspeedern som man köper till motorcyklarna borde vara scoring. Det blir ju djävligt konstigt om man godtyckligt säger att codexen gäller före BRB på vissa saker men inte andra. Dessutom är det väl inget märkligare att en landspeeder får scoring status än att en sternguard kan få det, då ingen faktiskt är tagen från troops, eller? Det gäller att vara konsekvent tycker jag, då kan inte tornadon vara annat än scoring. Annars antar jag att det inte finns några tvivel kring turbosscoutande ravenwing bikes heller? som påpekat har GW haft flera chanser att rätta till det hela utan att ändra på entryn i codexen för RAS, alltså borde även det tolkas som att landspeedern är scoring.

    Dessutom är Dark Angel boken så handikappad som den är, med sämre utrustning överlag och dyrare poängkostnader. Det finns förståss saker som är bra med DA-codexen. Dreadnaughts med extra allt är grymma jämfört med codex space marines. Smokelaunchers som ger glancing är en annan, och givetvis scoring terminators. Men sedan är det fan snålt, så det blir rätt märkligt om man plockar bort en av få grejor som faktiskt gör codexen värd att spela över en bikelista från c:sm.

  • Med tanke på att Space Marines fick en ny trevlig variant av sin Landspeeder som trupptransport, känns det som att scoring unit är löst. Stoppa lite scouts i den och den kan bli scoring i form av att den landsätter trupp. Ingen perfekt lösning, men en lösning oavsett. DA-codexen är dock som påpekats aningen utdaterad och bör sålunda inte tas på alldeles för stort allvar...

  • Martin: Sternguard är ju dock "vanligt" infanteri, medan Land speedern i så fall skulle bli det enda fordon i spelet som är scoring. Sen tycker jag att man inte kan ta hänsyn till om DA är en bra eller dålig armé när man gör sådana här rulings, utan snarare se till att försöka följa codex så långt det är rimligt (och det är väl precis en sådan gränsdragning det här handlar om).

  • Det här blir ju en grym fråga om tolkning. Codex säger att det är en "scoring unit", medan regelboken säger att Vehicles aldrig kan vara "scoring units".

    Dock är ju generell konsensus att Codex alltid går före regelbok (vilket i sig är lite luddigt eftersom det står under reglerna för Smoke Launchers), vilket gör att vissa gamla Codexar lever med sämre Storm Shields/Land Raiders, Transports som bara kan frakta en enhet eller Force Weapons som orskar "Slain Outright" och inte "Instant Death" (så ingen Eternal Warrior).

    Alltså skulle jag absolut tillåta en DA-spelare att greppa objektiv med sina Speeders.

  • Det står ju enkelt och klart att fordon INTE är scoring. (dvs något med ett armour value, AV). Visst stämmer detta?

  • Ja, men det står även på ett par ställen (mer eller mindre luddigt) i regelboken att "codex går före regelbok".

  • edited 16 juni 2009 14:41

    Jag är inne på Truksons spår också här. Sen kanske dom hade 5th ed i åtanke lite grann när dom skrev DA codexen. I 4th ed var allting utom independent characters och dedicated transports scoring, så varför skulle man behöva klarifiera att land speeders var det i DA codexen från första början?

    Sedan har vi delen om att reglerna för att göra Sternguard scoring och Ravenwings land speeder är i stort sett likadan. "... your sternguard veteran squads counts as scoring units" jämfört med "... always operate as completely independent scoring units of one model."

    Grund reglerna säger att enbart non-swarm, non-vehicle troops är scoring. Sternguards regel säger att dom är scoring trots att dom inte är troops, och DA codexen specifierar att deras land speeders (och attack bikes) också är scoring trots att dom är fordon och båda inte heller alltid är troops.

  • Codexen ska ju gå före grundreglerna och så länge den inte blivit erratad så anser jag att säger codexen att land speedern är en scoring unit så är den det

  • Hehe, nä, det kanske kom ut lite fel. Jag menar egentligen inte att DA ska få scoring speeders bara för att de är sämre på det stora hela. Det finns även styrkor med boken. Men samtidigt så tycker jag att det vore bra för att balansera en aning mot c:sm, så jag är väl lite motsägelsefull. :)

    Dock tycker jag fortfarande att man ska vara konsekvent. Antingen så slår codex BRB eller så gör den inte det. Och dom har ju i två faq:ar undvikt att bemöta det, så därför borde väl det som står gälla? Sedan spelar det väl inte så stor roll om det är infanterister eller ett fordon, det är ju trots allt bara en spelmekanism och inte grundat på något annat än det. En bikerlista i DA skulle kunna ha 6 enheter scoring och ytterligare 3 som inte är det.

    Sternguard går ju egentligen ytterligare ett steg som inte byter plats till troops. Så på sätt och vis avviker de lika mycket från att endast troops är scoring, även om det ju vore alldeles för bra om de dessutom skulle kunna vara troops.

    Nåja. För min egen del spelar det inte så stor roll. Jag har ingen LS till mina motorcyklar. Skulle jag dessutom vilja bygga en lista som helt baserade sig på bikes är nog risken stor att jag skulle välja den andra boken ändå.

Sign In or Register to comment.