För alla er med foliehatten på

NasNas
edited 17 november 2007 23:26 in Off topic

Såg den här filmen igår. De Första femton-tjugo minuterna var ganska såsiga, men de sista 45 -60 minuterna av filmen var riktigt bra.

Har ni två timmar över så se den:

Zeitgeist The Movie

Kommentarer

  • Jag har inte set så mycket men sjukt bra musik i inledningen.
  • Fan alltså, en sån sak som man blir alldeles kall av att se...
  • edited 11 januari 2008 16:28

    Kom ihåg att det är en konspirationsfilm som tar väldigt lätt på källkritiken. Det jag kan mest om är biten om religion och den var full av halvsanningar och falsarier som om man varit nogrann och verkligen velat förmedla "sanningen" inte tagit med.

    Det är så att säga bara en annan form av propaganda

  • Helt sant naturligtvis, säger inte att allt är sanning
  • del1 = mökigt religions dravel
    del2= hum hum.... lite skumt e de ju
    del3= gööh.... skulle inte förvåna mig

    nån som har mer skojjsiga grejjer o titta på :)
  • NasNas
    edited 13 januari 2008 14:29

    Sven: Självklart är inte filmen en absolut sanning, därav rubriken =). Men jag tycker att sådana här filmer främst har ett underhållningsvärde, än ett utbildningssyfte. Jag ser hellre på en sådan här film än någon dussinhistoria från Hollywood.

    Det jag tycker är mest intressant med Zeitgeist och filmer som den är att de avspeglar dagens samhälle, kanske främst det amerikanska men även det västeuropeiska, likt skräckfilmer alltid har reflekterat samhället.

    Post 9/11 så har det blivit mer gängse att ifrågasätta regeringar, myndigheter, krig, olika maktorgansiationer. Det är en evolution som har gått från mIRC och olika debattforum/maillistor på Internet till att bli mer mainstream, mer lättsålda och förpackade, avskalade från de mest "over the top"- idéerna. Jag skulle vilja kalla det för popcornkonspirationer.

    Även om man inte behöver/ska tro på allt i filmen/-erna så tycker jag ändå att man som medborgare bör fråga sig själv; i vem syfte skapas dessa organisationer och vem vinner på det? Ska man svälja allt som regeringar, multinationella företag och media säger? I USA ägs de fem största mediehusen av i princip samma personer/företag, som nästan totalt kontrollerar vad som är en nyhet och vad folket där bör veta (se länk till dokumentärfilm nedan). Här i lilla Sverige äger Bonnier och Schibstedt alla de största dagstidningarna + TV4 koncernen (Bonnier). Det är inte ovanligt att både socialdemokratiska tidningar (som VF i Umeå) och borgliga tidningar (som VK i Umeå) har samma ägare.

    Oavsett om man tror på konspirationer eller inte så finns NAFTA, WTO, the Bilderberg Group, EU, Afrikanska Unionen etc.

    Ron Paul, en av republikanernars presidentkandidat sa det bäst: "Det är ingen konspiration utan en tävling, en strid mellan [olika] ideologier"

    Här är hans klipp om "konspirationen" mot North American Union som nämdes i Zeitgeist: Klipp

    Denne Ron Paul är i dag enligt mig en av världens mest intressanta politiker, om inte den mest intressanta. Här är en timmes klipp från Ron Paul när han talade i Manchester, New Hampsire. Väl värd att se.

    Del ett

    Del två

    Andra filmer som är värda att se är:

    America: Freedom to Facism America: Freedom to Facism

    Loose Change 3rd Edition - finns inte "lagligt" ute på nätet eftersom grabbarna ska visa den på biografer och tjäna lite deg på den, men den finns på DC och Piratebay (nej länkar ges inte). I min åsikt en bra dokumentär som har kikat på Michael Moores känsla för dramaturgi. Har skalat av alla over the top- teorier från 2nd Edition såsom fjärrstyrda plan, extra bränsletankar, missiler osv.

    Alex Jones: ENDGAME - Blueprint for Global Enslavement ENDGAME - Blueprint for Global Enslavement Första delen om Bilderberg Group är bäst, lågmäld, någorlunda saklig och intressant. Sedan eskalerar filmer i en härlig galenskap á la Alex Jones. Tyvärr så har jag svårt för hans Texasdialekt.

    Här är en gammal dokumentär om Utvecklingen av media i USA som svt har sänt vid ett par tillfällen. Mycket bra.

    OUTFOXED : Rupert Murdoch's War on Journalism OUTFOXED : Rupert Murdoch's War on Journalism

  • edited 13 januari 2008 14:30

    Jag är mest bara rädd att man använder argument som väger såpass lätt att den verkliga kritiken blir lidande. Det behövs ingen gigantisk konspiration som förklaring på hur världen har och kommer förändras om man inte gör något åt det. Det har ju kommit en uppsjö av denna typ av pseudo-dokumentärer.. kanske för att det är så billigt att producera filmer. Det som förut endast fanns som pocket i nån obskyr bokhandel kan nu snyggt förpackas i en 2h dokumentär med all den visuella och faktamässiga manipulationen som hör till (den blir ju starkare när den berör alla sinnena). Det är ungefär som den där, faktamässigt oerhört dåligt underbyggda men annars, grymt underhållande dokumentären om att vi inte varit på månen. Eller för all del mitt favoritområde, förintelseförnekelse. Vad är de som skriver dessa konspirationers agenda? Vad vill dom? Vad vill Ron Paul ha för stat eller brist på stat egentligen? Verktygen för substantiell förändring här i världen kan lätt vridas ur händerna när misstron mot auktoritet tar sig nya eller snarare nygamla uttryck.

    Men jag glömde lägga till tidigare också att jag är väldigt intresserad av sånt här. :) Så jag tackar väldigt mycket för länkarna... loose change och outfoxed har jag sett men inte de andra.

  • Visst är det så, ett av de största hoten mot den här sortens filmer är att de seriösa dokumentärerna och smoking gun-filmerna riskerar att drunkna i uppsjön av oseriösa och galna dokumentärer. Det finns en otroligt rolig dokumentär om att Jorden är ihålig och bebos av en annan ras och att världens alla regeringar vet om det och mörklägger det. Mitt favoritscen från den är när ett vittne berättar om att han sett Naziflaggade ufon vakta en nedgång till underjorden på Antarktis!! Jag ska se ifall jag hittar den doumentären på Internet.

    Men två mer seriösa och otroligt bra dokumentärer om Irakkriget är dessa:

    Why We Fight Vann Grand Pirze på Sundance Film Festial 2005 (en av USAs mest prestigefyllda filmfestivaler - motsvarigheten till Cannes). Why We Fight

    En annan dokumentär som jag precis har sett och som handlar om privatiseringen av Irakkriget, heter Iraq For Sale. Fruktansvärt bra och jag undrar varför jag inte hört talas om den eller varför den har visats på TV här i Sverige. Ska ni se en dokumentär i år se Iraq For Sale.

    Iraq For Sale

    När det gäller Ron Paul så är han i min mening det enda alternativet i USAs val. Klippen där han har en timmes debatt säger det mesta om vad han vill göra med USA, men det finns även en debatt med en journalist från en serie som heter Meets the Press.

    Se här, jämför med t.ex. Giuliani. Tänk er världen med Giuliani som USAs president... han skulle starta krig mot Iran redan andra dagen.

    Ron Paul Meets the Press: del 1 del 2 del 3 del 4

  • edited 14 januari 2008 19:32

    Kan inte säga att Ron Paul verkar så lysande. Ett bättre val utrikespolitiskt kanske men en inrikespolitisk katastrof.

    Jag har just sett Alex jones filmen. Den var ju rätt... ehm. ja. harkel. Men en sak tyckte jag var riktigt kul och det var det att några månader före valet 2006 var (enligt wikipedia) Fredrik Reinfeldt, Carl Bildt, Hans Stråberg och Jakob Wallenberg på ett Bilderbergmöte.

    Foliehatten på!

  • NasNas
    edited 24 februari 2008 21:28

    Den senaste månaden har jag snöat in mig på pseudoarekologin, där tesen att den mänskliga civilisationen är mycket äldre än vad vi tror, ca 10-15000 år istället för ca 5-6000.

    En ganska bra och saklig dokumentär från discovery är Atlantis in the Andes:

    Hel dokumentär - mest intressanta tesen från denna dokumentär: Rika snubbar med kotlettfrillor snortade redan 5500 F.kr!

    En annan dokumentär som handlar om pyramiderna är denna 15 år(!) gamla dokumentär:

    del 1 del 2 del 3 del 4 del 5

    Atlantis in the Andes finns med svensk text på DC.

  • (bump)
    hänt nått nytt i världen, lr gammalt för all del?
    allt av intresse :)
  • NasNas
    edited 30 december 2008 20:08

    OK lite foliehattande såhär innan nyår!

    Hittade en intressant dokumentär om Gary McKinnon, "En av de västa hackarna i historien" enligt USA. Väldigt intressant är det dock när man läser om vad han hackade USA (NASA) för och varför han dömdes till 60 (!) års fängelse utan chans att bli benådad; Hans sökte efter bevis för UFO, fri energi etc. Bevis som han själv säger hittade.

    BBC-intervju. Kolla hellre den 16 minuter långa filmen, samt pressmötet efter domen i fliken invid artikeln.

    länk

    PS, youtuba också efter honom.

    Här är också en 1½ år gammal artikel som handlar om att PR-chefen för Roswell på sin dödsbädd för sex år sedan skrev under en bekännelse att han såg ett UFO + utomjordingar.

    länk

    Här är en artikel från den ansedda tidskriften Financial Times som handlar om World Government;

    länk

Sign In or Register to comment.