Iron Warrior

edited 7 juni 2009 22:51 in Figurmålning etc

Jakten på nästa armé går vidare! Nu lutar det mot Iron Warriors, första testmodellen är klar, tar gärna mot lite synpunkter!

I sin helhet
Fokus på basen

Kommentarer

  • 1 Marine = 16 poäng.

    Bara 1984 poäng kvar att måla innan man kan få en match alltså? ;0)

  • Det du glömmer att räkna med Trukson är att Greger gör en armé till alla spelbara raser samtidigt, så det är väl snarare ca 20,000 poäng kvar tills du får dig din match ;)

  • Det vet nog Trukken Dante :) Men vad säger du om modellen?!

  • Jag har svårt att uttala mig om den faktiskt. Figurer med mycket metall tycker jag är svårbedömda via foton, och bilden var aningen suddig samt reflekterar en viss mängd ljus men målningsschemat med de svart-gula detaljerna fungerar bra. Basen välgjord.

  • edited 8 juni 2009 08:24

    Jo du har helt rätt om bilden, den stjälper snarare än hjälper. Framförallt reagerade jag på de gråa high-lightsen till det svarta, de blev grymt feta och markanta på fotot. Min fotograf hade redan gått och lagt sig så jag fick göra det själv -_-

  • problemet är att du fotar med blixt, beroende på vad du jar för kamera så kan du ju ställa in vitbalanden på glödlampa och ta en bild utan blixt men med belysning från 2 olika håll med vanliga skrivbordlampor eller nåt. Eller prova ställ figuren i fönstret där den får ett naturligt ljus och inte behöver någon blixt, funkar för mig tycker jag.

    Ang måliningen så tycker jag att det ser bra ut, gillar det gula och svarta som kontrast mot all metall

    //TB
  • Tyvärr har du faktiskt fel Tainted, jag fotar aldrig med blixt och jag använde en lampa för belysning bakifrån. Men det var så sent att jag gjorde det bara halvdant för att få upp en bild.

  • ok, då tar jag tilbaka det, det är bara att det ser ut som att du fotat med blixt då du får en ganska stor skugga bakom... som iofs är riktad åt fel håll för at vara från kameran :) men som sagt figuren är fortfarande snygg, ett par blå eller gröna ögon som kontrast så...
  • Bra idé med ögonen måste jag säga, nu när jag tittar på modellen igen, skulle ge modellen en mer levande look. Skulle föreslå att testa en mellanljus blåton innan washen.

  • Jo jag tänkte på det med ögon. Just den där hjälmen har insjunkna ögon som dessutom saknar textur i botten. Men jag ska se vad jag kan göra och ska definitivt måla ögon på resten. Tack för färgförslagen, grönt eller blått låter riktigt bra.

  • Tycker det är en cool modell, det enda som inte är 100 för mig är det gråa.

  • Strålande, men jag håller med de andra om det gråa och ögonen. Jag är lite osäker till varningsbamden på vaden, men jag förstår att det krävs för att variera Iron Warriors färgschema.

  • Om med det gråa ni menar highligtsen på det svarta, så kan jag säga att det ser mycket bättre ut live. Min taskiga fotografering gjorde linjerna aptydliga av någon anledning.

    Och varningsbanden på benet, tja, det ingår i IW's färgschema och precis som du säger Hemlig så behövs det nog för att hjälpa att inte hela armén ser ut som necrons i power armour.

    Jag ska snart börja med fem till marines, då ska jag se till att få lite bättre bilder :)

  • Att helt omotiverat drapera sig i varningstejp ingår inte alls i Iron Warriors färgschema! Jag opponerar mig. Det är fullständigt irrationellt och ologiskt, vilket inte direkt är IW:s kännetecken.

    Men annars är det en rätt sjysst modell. Blå ögon skulle dock liva upp den en del. Jag är inte helsåld på basen heller, det ser hemmabyggt ut.

  • edited 12 juni 2009 09:39

    Jag opponerar mig. Det är fullständigt irrationellt och ologiskt, vilket inte direkt är IW:s kännetecken.

    Det ligger helt klart i din rätt att opponera dig. Men jag vill ju bemöta din kritik:

    För det första så tog jag schemat från denna sida Klicketyklick och förutom det så har alla IW arméer JAG någonsin sett brukat detta schema, en snabb sökning på warseer eller coolminiornot visar snabbt att majoriteten har ett liknande schema.

    Förutom detta så så tycker du alltså att en CHAOS-armé borde grunda sig i vad som är rationellt och logiskt? Jag vet inte, jag kanske missade sarkasmen i detta? Annars bör du slå upp ordet "kaos" i något uppslagsverk. Och efter det kolla på lite andra scheman, såsom White Scars eller kanske Imperial Fists? Fullkomligt lågiskt att springa genom ett skogslandskap nån gång i skinande vita eller gula rustningar? Och då är det inte ens CSM's.

    Jag är inte helsåld på basen heller, det ser hemmabyggt ut.

    Sen får du gärna utveckla vad du tycker ser hemmabyggt ut med basen, det är alltså ett metalgolv från kanske ett skepp eller en bas och det går en kabel genom det. Rosten flyter fram över det eftersom jag gillar idén att chaos korrumperar vad som helst när det drar fram, och att korrumpera metal och teknik kändes väldigt passande just Iron Warriors.

  • lol... kan bara hålla med greger...
  • Ursäkta mig om jag inte dunkar rygg tillräckligt bra, men jag kan understryka att jag gillar din modell och den är välmålad. Det kan bli en riktigt grym armé.

    Och med formaliteterna avklarade...

    Jag vet mycket väl hur IW brukar se ut. Det hade dock inte med saken att göra. GW:s färgscheman är inte menade att bli slaviskt följda utan är mer som en guideline, vilket du säkert vet. (Dessutom, vad GW skriver om färgschemat är, ordagrant: "Colours: Silver armor, Gold trim, Black shoulder pads ". Inget om varningstejp alltså.)

    I mitt tycke var det ingen snilleblixt från GW:s sida att ge dom varningsmarkeringar på random ställen, men det är ju min åsikt. Detta eftersom jag tycker att det ser irrationellt ut (inte ett kännetecken för IW, varken pre- eller post heresy). Gul-svarta varningsmarkeringar har ju ett praktiskt syfte, vilket IW om någon legion (lojal eller illojal) borde veta.

    Att använda det gulsvarta för att markera saker som man faktiskt bör vara varsam inför är dock en god idé, det skulle ligga i IW:s natur tycker jag. Tänk kanterna runt hatches, mynningar och sånt. Och ja, IW är kaos men det betyder inte att dom tappat sina grundläggande särdrag. Jag försöker representera det kaotiska i min IW-armé med korrumperad metall etc, inte hjärnskador.

    Och basen då. (OBS, disclaimer: jag säger INTE att jag lyckas göra bättre grejer själv, men om du vill ha kritik så får du ta kritiken jag har att ge.) Mitt (MITT!) ideal är att man inte ska se vad som är konverterat ut på en modell, det idealet uppnår du inte tyvärr (inte många gör det, inte heller jag (gud vad det är tröttsamt att behöva understryka sånt hela tiden för att folk inte ska bli för upprörda)).

    Slangen ligger inte särskilt naturligt och den ser ut att vara gjord av green stuff och därmed inte helt jämn överallt. Mitt tips är att istället använda tjockare lödtråd som du formar med en tång innan du limmar den på plats. Akta dig så att det inte blir märken på tennet av tången bara, det är lätt hänt.

    Och på rosten skulle du kanske kunna göra övergångarna mellan rost och metallplattor mjukare/mindre tydlig.

  • Och innan nån tröttsam typ påpekar det: ja, IW har haft inslag av irrationellt beteende i sin historia och är inte på något vis så perfekta som dom tror sig vara. Men jag föredrar om deras störda sida tar sig uttryck i en bitterhet som får Dave Mustaine att verka förlåtande, paranoiadrabbad "logik" och sånt snarare än "lol nu ska jag måla mitt benskydd gulsvart. Fatta vad folk ska akta sig för mitt ben azå!!1 ^_^"

  • lol... kan bara hålla med äckel...
  • Måste bara inflika att jag tycker det var bra att du utvecklade din kritik. Jag håller med om att det är svårt att kritisera folks greenstuffsarbeten utan att låta dryg, allra helst när man själv är värdelös på att jobba med greenstuff (och därför låter jag oftast bli).

  • Tack för svaret äckel!

    Tänker börja med att tacka för den utvecklade kritiken om basen. Det med kabeln har du rätt i, på alla punkter, den ser ut att vara gjord av greenstuff, men jag har inte heller ditt ideal att uppnå, om folk fattar att det är en kabel och inte en bit rullad greenstuff då är jag nöjd. Detta är ju min första bas och jag hade ingen annan riktigt kabel hemma, men jag har tänkt precis som du och kommer kanske använda mig av lödkabel eller dyl. i fortsättningen. Angående övergången mellan rost och metall så var det riktigt bra input och det ska jag absolut se över!

    Sen angående schemat så lägger vi nog ner den diskutionen, dels för att om vi fortsätter så kommer nån mod att gå in och "moderera" denna tråd (på detta forum betyder det att de skoningslöst tar bort inlägg) ;) Och framför allt av anledningen att jag ser att vi tänker helt olika, du tänker efter fluff och vad som vore "logiskt". Jag ger blanka f--an i IW's fluff! Jag vet inte ens häften av det och resten skiter jag i, jag tycker det ser snyggt som sjutton ut på spelplanen och det är det enda som betyder nått för mig, det mesta av 40K's fluff är crap i alla fall, men innan folk hoppar på mig över det, gör det i så fall i en annan tråd.

  • edited 15 juni 2009 21:16
    Är det inte såna där varnings-"Tejpar" här och där i iron warriors färgschema.

    Jag har alldrig sett en iron warrior armé utan. Och så vitt jag vet så ska dom ha "varningstejp" på sitt ben, liksom del av deras tradition. (Skulle tro att det är så fluffmässigt också)

    Och om det absolut inte är någon som helst varningstejp alls på iron warriors enligt fluffet så varför har dom målats så genom alla tider?
    Jag vet att iron warriors är perfektionister som tar bort mutationer och byter ut mot cybernetic, dom använder mycket maskiner och är asbra på siege.
    Nog med det.

    Jag tycker att modellen ser bra ut men kabeln ser inte snygg ut, den sticker ut för mycket och det skulle va en snyggare modell utan enligt mig.
  • Jag har alldrig sett en iron warrior armé utan

    Har du aldrig kollat närmare på IW armén som varit nominerad till Best Painted de senaste tre åren? :)

    Jag tycker att det är en snygg modell, men att det gula och svarta färgerna kan göras lite annorlunda. Satsa på tunnare highlights med grått för att få det att smälta ihop mer, och försök kanske också att tona ned det gula för att få en mindre kontrast mot de annars ganska matta färgerna. Tror det också kan få "varningstejpen" att stå ut mindre, och därmed passa modellen bättre.

  • IW armen som satansäckel har målat och fått nominerad till best painted 3 år i rad =P så lyssna på gamm aset

  • Jag tror att problemet med slangen är att den sticker upp ur golvet och sedan går ned i det igen. Det ser inte ut som en kabel brukar för den har ju ingen funktion...

  • Vad tror du om dessa baser? Lite dyrare än att fixa hemmagjorda, men men, ingen behöver veta =)

    länk

  • snygga, men sådana baser går ju att fixa själv oxå men det kräver ju lite arbete
  • finns ju även snygga och ganska billiga baser på denna hemsida klick

  • Jag tycker basen var cool.

    Även fast den är röd och syns lite, så är det där en kille i en unit på 5-15 killar (i en armé på 5-70) så den detaljen funkar hur bra som helst.

Sign In or Register to comment.