400p Gretchins!

edited 26 maj 2009 15:53 in Warhammer 40k

Halloj…. Hmmm…nu är det inte säkert att det någonsin blir något av det här, jag har ju mitt evighetsprojekt att måla terminators, men jag känner mig lite peppad på att skaffa en liten styrka greenskins. Vore faktiskt skönt att ha ett litet sidoprojekt så jag slipper måla vitt varenda gång. Nåväl, tänkte att det här skulle vara mer av en rolig armé än något annat temad på Gretchins!

Bakgrunden är att en liten gretchin med en stor portion tur lyckats komma över en större mängd tänder, en riktig skatt faktiskt. Stammens mekaniker hade experimenterat lite med nya potentiellt råfarliga raketdrivna megarustningar vilket resulterade i att halva stammens nobz slutade sina dagar som färgglada fyrverkeripjäser eller i stort behov att lite kirurgiska ingrepp. Vår grot tog tillfället i akt och samlade på sig alla nobsens tillgångar. Sin nyvunna rikedom investerar han såklart i lite plastikkirurgi (så att han, med en grots mått, blir stor, stark och meanlookin’) samt i några ruckel till fordon och ett mindre rymdskepp.

Han är nu sin egen boss och kapten över sitt skepp till vilken han mönstrar en besättning att följa honom ut på galna sjörövartåg genom universum. Eftersom vår gretchin inte har någon lust att få uppleva ett myteri ombord består besättningen enbart av grots då det såklart finns en uppenbar risk att en ork någon gång skulle kunna räkna ut att han faktiskt var större och farligare än vår kapten. Det enda undantaget är skeppets mekaniker, som efter den lilla incidenten med de raketdrivna rustningarna har ett stort behov av att vistas på annan ort… dessutom ser ju mekanikern den stora humorn i en grotarmé med hämndbegär för alla svåra år.

Warbuggynerna ska, om armén blir verklighet, konverteras om så att de bemannas av gretchins och runtherden tänke jag kunde få representera min lilla piratboss. Hans läkarbesök får representeras av runtherdens bättre stats. Miniatyren ska förståss vara en gretchin med bionics och en fet pirathatt!

Jag har varit kär i shokk attack gun-en sedan andra editionen, så en sådan måste jag ha. Att den dessutom är så opålitlig och potentiellt dödlig för båda sidor gör den bara än mer attraktiv i mina ögon. Det här ska ju vara en rolig armé.

HQ

Big Mek w. Shokk attack gun 95p

Troops

Gretchin mob 45p (åker i vagnen) -10 grots -runtherd + grotprod

Fast attack

Warbuggy w big shoota 30p

Warbuggy w big shoota 30p

Heavy support

Looted wagon 80p - Reinforced ram - Skorcha - Big shoota - Grot riggers - Red paint job - ‘ard case

Killa kans x 2 w big shootas 80p

Zzap gun 39p 1x ammorunt + 2 xtra crew

totalt 399p

Bra eller Anus? Skulle armén vara rolig att spela mot?

Well, well...det är ju bara i fantasistadiet just nu, men det vore trevligt att höra lite tankar om den här listan.

Kommentarer

  • Tycker att det låter som en fluffig och inte alls ofarlig 400p-lista.
    Kanske lite lite Troops (man brukar försöka få in åtminstone 2 st på Combat Patrol även fast man inte måste)

  • Fan varför satte du upp denna lista nu Måste jag ju spela en Grot arme på nästa fanatic

  • 6x 30 grots Killa Kans, Weapon Teams, Battlewagon, Deffkoptas, Hade nog kunnat bli riktigt kul =P

  • edited 27 maj 2009 02:48

    Tycker den armén skulle bli råcool!

    En Battlewagon så att du får in 20st Gretchins vore intressant. O du hade kunnat ha Boom Gun på din Looted Wagon. :)

  • Inte om han ska spela Combat Patrol (Battlewagon har för mycket AV och Boomgun är ett Ordnance-vapen)

  • edited 27 maj 2009 08:37

    ....vilket just får mig att inse att Shokk attack Gun också är ett Ordnance-vapen, så den är inte heller tillåten i Combat Patrol :0(

    Sorry

  • Gaaah! Fuck. Ja, då dog ju mycket av det här. Shokk attack gun är ju bland spelets ballaste vapen. Det går ju iofs att bygga en större armé, men då måste jag ändra om i fluffet jag spenderat säkert en hel timme att komma på... ;)

    Men hursomhelst, jag är som ändå peppad på en liten styrka något annat än mina marines och gretchins ligger isf fortfarande högst upp trots att shokk attack gunen inte får vara med. Jaja...vi får väl se.

    Hehe, Orith, lirar du den armén på 200+ gretchins är du ju en hjälte. Du får nog svårt att vinna något, men å andra sidan får du rulla mycket tärning. Helt galet vore det iaf. Och dyrt.

  • Hm. Du kan ju ändå köra 500-750p som vanligt. :)

  • Jag är så sjukt sugen på gretchin högen. fan vad coolt det hade varit

  • Nog är väl ordnancevapen tillåtna i 40k 40 min, eller är det bara jag som minns fel?

    Annars låter det som en sjukt cool lista som skulle vara rolig att spela mot =)

  • nej, inga Ordnance-vapen i Combat Patrol (annars paxar jag att spela IG och så kommer jag med 3 Basilisker)

  • Den här var länkad i någon annan tråd, och det står ju tyvärr no ordnance. regler

    Ja, det kanske är rätt. Shokk attack gun kan nog vara för kraftfull för så små slag, bara att jag gillar att den är lite opålitlig och bara allmänt shiny.

    Eehmm...jag vet inte varför jag fått för mig det, men har det inte alltid varit lite inofficiellt att här i umeå spelas 40k på 40min med 500p, eller?

  • Ja, väldigt inofficiellt, men på 500 poäng får man ofta in något lite mera "roligt" än typ två Troops

  • Jag har funderat lite. Jag skulle kunna dumpa Big Meken och Killa kansen för att sedan byta in en ny liten gretchin mob som åker i en ungefär likadan looted wagon som redan är i listan, fast med 2 big shootas och en wreckin´ball + en ensam Deff kopta (med grot piloter) med big boom. Vore faktiskt rätt mycket humor i den listan också och dessutom "pure" gretchin. (om man kan blunda för att de statsmässigt är orker med i listan) Borde landa på runt 400 poäng det med. Ganska mycket Dakka på 400p ändå.

    Fluffet får väl ändras lite att passa listan.

    Troops

    Gretchin mob 45p (åker i vagn 1) -10 grots -runtherd + grotprod

    Gretchin mob 40p (åker i vagn 2) -10 grots -runtherd

    Fast attack

    Warbuggy w big shoota 30p

    Warbuggy w big shoota 30p

    Deff kopta med big boom 50p

    Heavy support

    Looted wagon 80p - Reinforced ram - Skorcha - Big shoota - Grot riggers - Red paint job - ‘ard case

    Looted wagon 80p - Reinforced ram - Big shoota x 2 - Grot riggers - Red paint job - ‘ard case - Wreckin´ ball

    Zzap gun 45p 2x ammorunt + 3 xtra crew

    totalt 400p

    Vad tror ni?

  • inte lika bra som din första lista men långt ifrån dålig!

  • Cool! Tokhäftig lista

Sign In or Register to comment.