Identisk armélista-turnering

edited 14 maj 2009 09:42 in Warhammer 40k

skapade en ny tråd så att spin-off-diskussionen från the longest day kan fortsätta.
- Lars, moderator

Idén är bra, men når knappast hela vägen.

Håller med tidigare talare i att det är lite speciella val. Som IG-veteran känns armén lite udda. Likaså dyr i inköp... och hur är det med shotguns, de måste väl konverteras? Inköpet ligger ju på i alla fall 2500:- från scratch och klarar inte alls att göras med 2 battleforce lådor, utan kräver en del till.

Hela idén med att kröna en "bästa taktiker" är jättebra, men jag är övertygad om att en armé med bredare förankring och lägre inköpspris hade nått längre. Att köra den med Space Marines hade enligt mig varit långt bättre då de flesta åtminstone har någon enhet sådana därhemma (om inte en hel armé eller två). Kan tänka mig en armé i stil med 2x10 tactical marines, 1 Rhino, 1 commander, 5 scouts, 5 assault marines eller termies. Wargear kan man givetvis diskutera, men bör hållas enkelt. En liten enkel styrka som många kan ställa upp med helt enkelt.

Kanske en Space Marine - showdown vore något för Umeå?

Kommentarer

  • Mycket bra fö5rslag med en lokal Space Marine showdown. "Greatest Chapter Master in the Westrobothnian Sector".

  • edited 14 maj 2009 09:46

    Jag tycker personligen marines är för tråkiga för att det skulle bli en lika kul turnering som denna. Marines mot marines spelas lite för ofta ändå.

    Om alla skulle spela likadana SM-arméer så blir det ju ungefär som vilken turnering som helst.

    (ur diskussionen om turneringen på föreningen Ylvas forum) =)

  • Fördelem med gardet framför SM är att varge grupp kostar så lite så man kan få stor variation på låga poeng nu är det iförsig hjälpt av combat squads men ändå

    ps konseptet låter grymt coolt

  • Annars skulle en poll vara möjlig? Ha med alla arméer som val och sedan ha en slutgiltig omröstning bland de tre som fick mest röster. Om ingen hamnar över 40% så ställer man de två mest röstade alternativen mot varandra. Lite mer komplicerat, men det är ju det snabbaste och enklaste sättet att få fram vilken ras som folk allra helst skulle vilja spela identiska armélistor med.

  • Återigen, upplägg för alternativa turneringar hålls med fördel i separata trådar.

  • Kanske en vänlig moderator kunde klippa loss de sista 3 inläggen då och göra en separat tråd för detta ändamål? ;0)

    Jag tycker även att man bör diskutera arméstorlek (beroende på vilken armé först och främst såklart).
    1000 poäng är ju en lämplig "ballpark" för att få en tillräcklig stor armé för att få det att kännas "på riktigt" men blir det till exempel Orks och den allsmäktiga turneringsledningen bestämmer sig för att köra till exempel 3 enheter á 30 boys (vilket inte alls vore en dålig bas i en 1000-poängsarmé) så tror jag att det skulle skrämma många.

  • edited 14 maj 2009 13:54

    Hade tidigare en idé om att man fick köra med vilken armé man ville (komponerad på det sätt man själv önskar). Men istället för att deltagarna skulle möta varandra så skulle de behöva möta några genomtänkta motståndare på samma villkor.

    Exempel: Utmaning 1 - Fields of Green. En infanteritung orkarmé

    Utmaning 2 - Iron Curtain. Tanks, tanks, tanks, Guard

    Utmaning 3 - Heavy Hitters. Monstrous creatures anyone?

    För att göra det rättvist måste det självklart vara samma person som styr respektive utmaning. Samma missions, samma deployment och lika för alla.

    Problemet blir ju att få någon/några att ställa upp med tid och figurer till de olika utmaningarna. Och då dessa (antagligen) kommer vara färre än de som utmanar kommer det uppstå massvis med dötid. Eller så sprider man ut macherna över några veckor.

  • Nu när min inlaga i en annan tråd blivit en egen, kan jag förtydliga tanken, då mitt resonemang för val av armé inte tycks vara förstått.

    Tanken till en sådan turnering enligt ursprungstråden är att testa den speltekniska förmåga och inget mer. Om jag vidareutvecklar tanken, så bör sålunda också armévalet göras så att så många som möjligt har möjlighet att delta. Här det en ENORM skillnad på vad som är kul och spännande, och på vad som är rimligt att alla ska kunna ställa upp med utan massiva investeringar. Själv tycker jag i alla fall att det är orimligt att betala +2500:- för att delta med en 1000p IG-armé med en del truppval som är ovanliga och dyra i inköp.

    Jag ser det alltså som viktigt att hålla nere insatsen och kostnaden för deltagarna. Övertygelsen är att de flesta hellre lägger pengarna på sin egen armé de samlar på, än för en specifik engångs-tävlingsarmé.

    Valet är då naturligt att bli Space Marines av flera olika anledningar.

    • De flesta har några squads i gömmorna - eller en armé eller två.

    • Det är den absolut vanligaste armén så man kan alltid låna av någon annan om det behövs.

    • Det finns möjlighet att "proxa" figurer för dem som kör med CSM. (Viktigare att folk kan och vill spela, än att allt måste vara målat WYSIWYG).

    • Space Marines är så kända och spelade, så det är lätt för alla som inte aktivt spelar armén att snabbt lära känna den. Dessutom är de flesta bekanta med armén i sig, så då blir det en verklig utmaning av just speltekniken (taktiken), snarare än vem som kan specialreglerna för armén på bästa sätt.

    Vidare så tycker jag att det räcker med 25-35 figurer. 1 Commander, 2 Tactical Squads, eventuellt en Rhino, 1 Scout Squad. Kanske slänga in en Dreadnought då den finns med i Black Reach boxen... (och givetvis kan man proxa Dreadnought vapnen).

  • edited 14 maj 2009 21:00

    Jag tycker det låter som en bra idé (och inte bara för att jag håller på med en 1000 pts SM armé ;)). För att passa folks modellsamlingar kan man ju tillåta små modifikationer, exempelvis gällade utrustningen på Captain, vapen på Tactical squads, typ av Terminatorenhet och så vidare.

    Ytterligare ett alternativ som kanske lockar fler spelare skulle vara att välja ut två-tre olika "raser", och sedan bygga en lista av varje för dem. Alltså erbjuda exempelvis en Orklista, en Eldarlista och en Marinelista som folk kan välja att spela.

    Edit: Kan man inte göra två arméer som baserar sig på Black Reach lådan? Borde finnas nog många såna i omlopp för att folk ska kunna få grunden till en 1000 pts armé i alla fall.

  • edited 14 maj 2009 22:19
    Jag gillar det, efter Fanatic nu i helg ska jag återgå till mina Marines så det ligger ju som hand i hanske.

    Dock vet jag inte om man borde tillåta variationer av armér, dvs. kunna ha olika spec/heavies även om choices'en är de samma, det tar udden lite av "identiska listor" tänket. Även olika armeér gör att man tappar fokus från själva grundtanken.

    Att utgå från AoBR är en utmärkt idé. En bra grund att stå på:

    Captain (Power W. & Bolter)
    Tactical 10:a (Flamer/Missile L.)
    Dread (Multi-Melta(?) & Dread CCW)
    5 Terminators (naken, som de är i låddan vad?)

    Att bara höfta på pts.'en så skulle jag säga att det går lös på runt 600pts.

    Så för att göra armén legal så behövs ett troop choice till, Scouts är ju roliga (och underanvända) men en till tactical 10:a med Rhino hade nog varit bättre (de är nog vanligare än Skåjter, eller?) efter det så är det runt 200pts. kvar. Ett Heavy Support & ett Fast Attack, bara för sakens skull.

    Så en 5:a Assault Marines (standard från battleforcen) och en Predator med Autocannon/Heavy Bolters?

    Det borde vara runt 1K.
  • Tanken från min sida med armékompositionen är att den ska vara enkel och inte kräva stora inköp. Dessutom kan tillåta visst överseende med wysiwyg. Sen behöver verkligen inte armén vara speciellt stor heller, eller fixerad kring en viss poängstorlek. Jag tänker i vad som är tänkbart att man har i samlingen.

    Så om man då tar Black Reach boxens Space Marines och lägger till något litet skulle det kunna se ut så här:

    • Captain (PW & Bolter)
    • Tactical Squad [10st] (Flamer/ML)
    • Dreadnought (Assault Cannon/CCW) - man proxar AC'n. Valet av den är för att det är ett mer flexibelt vapen och för att det inte ska ta udden helt ur användandet av en Rhino.
    • 5 Terminators
    • Tactical Squad [10st] (Plasmagun/HB) (proxning tillåtet)
    • Rhino (lämplig då man kan proxa eventuella Rhino varianter, dvs Predator, Whirlwind osv).

    Det är i sammanhanget irrelevant att räkna poäng - utan listan ska istället vara tydlig.

    Idén med andra arméer som Setomidor föreslår är iofs god, men då får det vara en separat senare event. Det man skulle kunna göra är då att man återanvänder SM-armén ovan och gör en extra armé. Alla spelar med "onda och goda", dvs man kör hälften av matcherna med SM och hälften med den andra listan, ex Orkz. Två matchade färdiga listor. Inga överraskningar annat än hur man spelar dem. Varje match blir SM vs Orkz.

  • Innan jag öppnade & läste den här tråden så tänkte jag att det skulle gå att köra en sån turnering med 2 arméer. Självklart går lite av alla har samma armé i turneringen delen bort. Men det lät redan tråkigt hur som helst.

    Jag hade ögonen på inläggen i The longest day som handlade om Orks av någon anledning. Som bl.a. Trukson och Ghazghull skrev.

    I den här tråden gillar jag inlägget som Setomidor skrev mest, för mig låter det skarpt roligast.

    Jag är också för matcher med små poäng, typ 750 eller så i storlek. T.o.m. 1000p låter lite mycket i mina öron, jag verkligen är sugen på att göra en ny armé till både Orks & S.M's. men 5* enheter som kostar 200p är för mycket.

    ----------->

    Sammanfattning: jag tycker max 750p, välja mellan Orks & Space Marines (lika rosters) turnering låter skitkul.

  • Jag tycker man ska satsa på en liten armé från en lista med billiga choices, typ Gardet. Det behöver inte vara mer än 500 points med dem.

  • Fördelen med gardet är som Hemlighållaren säger att man får in många enheter på låga poäng, vilket ger större möjligheter till taktik och gör allt mindre beroende av tärningsresultat (i synnerhet armour saves).

    Det kommer aldrig gå att hitta en turneringsform där alla vill eller kan vara med. Därför är det bra med olika sorters turneringar, så att alla åtminstone kan vara med på någon. Det behövs både breda turneringar som Fanatic/GothCon som lockar många och smalare som LinCon/Longest day/Fancy Fanatic som lockar eller har plats för färre.

    Oavsett turneringsform så är det stora pengar och ansträngningar inblandat. Även om många spelar marines så är det fortfarande många som aldrig skulle få för sig att ens börja. Den som normalt sett inte spelar med restriktioner eller komp kan också "tvingas" bygga om sin armé bara för en turnering. Är man inte beredd att göra uppoffringar ska man inte delta, utan vänta in den turnering som är som man vill (eller arrangera den själv).

    I slutändan måste man själv göra avvägningar om vad man är beredd att göra för att vara med. Kanske är det värt besväret för att få en upplevelse utöver det vanliga. Det kan vara både konstig klädkod och lustiga krav på armélistor.

  • Skulle kunna spelas en turnering med, space marines, imperial guard, orks eller eldar. Men alla har likadana army rosters. Hahaha! :) on joke :P

  • edited 15 maj 2009 14:07

    Hemlighållaren, ja det låter ju ballt, men med Space Marines och Orks blir det typ exakt lika mycket inköp i pengar, liknande antal på units och ändå kommer man upp till 600-750 poäng.

    Kom på det nu. Och Turneringar där först alla spelar en Space marine lista, likadan mot varandra, sen en Orks lista likadan mot varandra, sen en turnering där alla får välja att spela antingen Orks eller Marines. Alla de 3 turneringarna är separata o valfria att vara med i.

    Det går att utöka att köra turneringar med fler lag också, för att sen göra en mixad.

  • En enklare idee kan ju vara att alla lag har en bestämd lista. Någon skriver ihop en lista till alla lag som är helt balanserad och ogrisig. Alla mariner spelar samma lista, alla orker samma osv.

    Kan det finnas riktlinjer som att 500p ska ligga på troops för alla mm.

    Det öppnar ju upp för fler samtidigt som det är i spelaren som måste göra bra ifrån sig eftersom det är x antal andra med samma lista.
  • Hela grejen med en "identisk lista"-turnering är ju att ALLA kör med samma lista....annars försvinner som poängen tycker jag.

  • Fördelen med gardet är som Hemlighållaren säger att man får in många enheter på låga poäng, vilket ger större möjligheter till taktik och gör allt mindre beroende av tärningsresultat (i synnerhet armour saves).

    Men problemet sitter knappast i mängden poäng utan snarare i pengar och modeller, vilket istället gör att man får mindre poäng med IG för samma ansträngning / pengar.

  • edited 15 maj 2009 16:14

    Jo men Trukson diskussionstråden blir väl inte bara en enda turnering, ever?

    En turnering med antingen Orks eller Space Marines (samma listor) var för sig eller blandat, bägge alternativen låter bra i mina öron. 500-750P hakar jag lätt på.

Sign In or Register to comment.