En tråd om konvertering av resin

edited 6 maj 2009 16:34 in Figurmålning etc

Är det någon av er som nån gång har konverterat resin?

Kommer göra det nämligen, hur funkar det att borra, skära & såga i resinmodeller?

Kommentarer

  • Resin är ganska hårt och sprött, dvs en härdplast. Det går bra att borra i. Har inte testat att skära, men vet att det är ganska hårt och sprött, så det finns en flisrisk. Om det ska tas bort delar från modellen rekommenderar jag nog att använda bågfil eller guldsmedssåg. För att putsa jämnt ytor är det optimalt att använda elektriska rotationsverktyg likt en Dremel.

    Kom ihåg att använda skyddsmask och skyddsglasögon när du arbetar med konvertering av resinmodeller. Dammet är inte hälsosamt. Har du inget utsug eller välventilerad arbetsyta, bör du våttorka arbetsytan dagen efter för att få bort resindammet.

  • det är ganska annorlunda från plast och tenn, resin bryts och fransas ganska lätt och passa dig för partiklarna som lossnar när man borrar och skär, ty de är ohälsosamma att inandas

  • edited 7 maj 2009 12:20
    Var försiktig. Det bildas inte sprickor som i trä utan lossar klumpar direkt utan förvarning om man har otur. Annars samma som ovan...
  • Angående resin och damm = döden. Är de där grå bitarna från scenic base kitet i resin? Den där låddan med harlequin på framsidan med brassetch grejer, div. stenar osv.
  • Borrade just i några resin baser (rätt säker på att det är resin iaf). Inga problem att borra i som sagt, men frasar lätt om man skär eller filar.

    Öhm... hur länge tar det innan man dör om man borrar utan skyddsmask?
  • edited 7 maj 2009 17:00
    Jag filade och borrade en del i resin innan jag visste om att det var farligt och jag lever uppenbarligen. :) Dea berättade att han också filat och borrat mycket i nån forgeworld greater daemon innan han visste om att det var farligt och vad jag vet så lever han också...
  • Resindamm är helt enkelt små vassa partiklar som inte bör hamna i luftvägarna. Visst klarar man lite grann, men om man tänker arbeta med det vid mer än något tillfälle, så är några kronor spenderade på en ansiktsmask/munskydd väl värda. Samma sak gäller givetvis för övriga slemhinnor, där jag främst tänker på ögonen.

    Arbetar man manuellt med handinstrument av något slag, är det mycket mindre risk för att få i sig farliga mängder resindamm. När man använder motorverktyg som roterar sprids dammet mycket mer. Då är det verkligen angeläget med skyddsutrustning.

  • Resin kan vara väldigt farligt. jag jobbar litegran med resin och olika epoxy lim och man måste göra lung och alergi tester för att få jobba med det.

    Det är som nilzzon säger inte nyttigt att inandas men inte inte farligt om man tål det. Om du får en reaktion mot det så kan det bli som ett kraftigt astmaanfall och lungorna tappar enormt mycket syre upptagnings kapacitet.

    Så det skadar inte att vara lite extra försiktig.

  • Jag arbetar ju också med härdplaster, även om det i mitt fall är kompositer till tandfyllningar. Generellt är att resinet innehåller polymerer och sålunda faller under kategorin härdplaster. Härdplaster har en ganska hård lagstiftning på arbetsmiljöfronten då reaktioner mot ämnet kan bli väldigt kraftigt. Nu är det dock så att resinen är härdat och inte lika farligt som ohärdade polymerer som kan anses som riktigt otäcka. Fortfarande är dammet inget som bör in i andningsvägarna då det kan leda till allvarliga luftvägsbesvär.

    Ta det bara försiktigt så kommer ni att överleva... ;)

  • Tack allihopa.

  • Angående damm, om du använder en kniv eller skalpell & skär, täljer eller skrapar, så kommer flagorna att vara såpass stora att de inte blir luftburna & hamnar i dina lungor, till skillnad mot om du sandpapprar/slipar.

  • edited 10 maj 2009 17:16

    Tänkte borra lös en del med en 1cm borr för hand, så det blir nog inga dammproblem tror jag..

    Och sen ersätta med egetskulpterat material.

Sign In or Register to comment.