Gateway vs. drain magic

edited 3 maj 2009 19:06 in Warhammer fantasy
Regelboken säger att spells har casting value mellan 3 och 15. Drain magic ökar casting value med 3. Kommer gateway då att kastas på 18, eller har spells casting value mellan 3 och 15? I lizardmen boken står det specifikt att en spell bryter mot regeln om casting mellan 3 och 15, men inte på drain. Å andra sidan fanns väl inga spells med castingvalue över 12 när HE boekn skrevs.

Hur spelar ni/ska detta spelas?

Kommentarer

  • Det låter inte vettigt, att eftesom det står så tydligt i lizardmenboken att det är ett undantag från det vanliga "max casting value", att den kastas på 18+ jag skulle tro att den max går igenom på 15+ vilket då ironiskt nog är dess originella value, alltså känns det inte värt att skicka Drain MAgic på Gateway ;)
  • Mmm... Spelar Wocnudlarna själv, så jag vill ju gärna att det ska va så, men faktum kvarstr är att när HE-boken skrevs fans väl ingen spell där situationen skulle uppstå, och det fanns ingen anledning att precisera?? Nån regelansvarig från fanatic som vill uttala sig?
  • Jag säger stoppa den! Stoppa den! ;-)
  • Hur många max casting value har det funnits tidigare? Har aldrig ens sett att det finns nu.. Var står det?

  • "Hur många max casting value har det funnits tidigare?"
    Förstår inte riktigt ved du menar. Se regelbokens magikapital, har inte boken med mig, så jag kan inte ge en sidhänvisning.

    Som reglerna är formulerade borde gateway kastas på 15+ med eller utan drain, men frågan är väl om det var så det var tänkt? RAW mot RAI.. eller?
  • edited 5 maj 2009 00:06

    skavens plague har en casting value på 13+ , så det fanns visst spells som berördes av problemet då boken skrevs.

    Jag är kluven i frågan.
    Regelboken säger: " all spells have an associated casting value between a minimum of 3 and a maximum of 15"

    det är inte skrivet så definitivt tycker jag. Så även RAW är inte helt entydigt...

  • Jag är inte helt insatt i fantasy, men jag förstår hur du menar. Det står att spells har ett casting därimellan, men inte att de inte får överstiga 15 på grund av andra effekter...

Sign In or Register to comment.