Frågor om nya IG codexen (Fanatic)

edited 1 maj 2009 17:38 in Warhammer 40k

Tänkte kompilera lite frågor här gällande nya IG codexen som jag sett varit ganska vanliga och tänkte be folk ge sina åsikter och Fanatic arr ge sina svar om de har möjlighet.

Med nya IG codexen har hunting lances fått nya regler, framförallt att nu säger den att första rundan de chargar in i närstrid räknas de som att ha power weapon och S5 I5. Så den stora frågan är, funkar furius charge som vanligt med hunting lances eller inte? I förra codexen skulle det inte varit något snack om saken iom att den sa +2S +2I, men nu säger den bestämt S5 I5. Får man bonusen genom counter-assault för den delen iom att den bara används rundor man chargar.

För egen del känns det som att furius charge ska fungera, men jag tänkte höra vad andra tänker och tycker.

Sen tänkte jag också kolla var folk står gällande storm troopers hot shot lasguns och "First rank rank fire, Second rank fire". Jag känner mig lite tveksam, men jag tycker det borde fungera iom att det är en lasgun ändå. Skulle det inte fungerat kunde dom lika gärna behållt namnet hellgun och undvikit förvirring. Sedan kan man dra lite paraleller till regler som rör bolters brukar också fungera på bolt pistoler, storm bolters och heavy bolters.

Master of ordnance kombinerat med mortar team kommer sen. Frågan som varit här är hur detta fungerar tillsammans med reglerna multiple barrage, dvs kan mortar skottet agera som spotting round för Master of Ordnance så att han slipper sin massiva scatter. Jag tycker personligen att dom scattrar var för sig och har inget gemensamt i form av scatter.

Order. En del tycker att dom kan ges ut i varje spelares runda med viss tolkning, men jag tycker det känns rätt uppenbart att det är enbart den egna rundan som gäller. Kan man ge order till allierade. RaW ser det ju faktiskt ut så, men enligt RaI så känns det fel.

Inquisitonsstyrkor, hur kan de alliera in IG styrkor. Framförallt, vad gäller för sentinels och Leman russes. Kan dom välja både scout och armored eller bara scout, och kan man bara ta en leman russ, en squadron eller välja fritt bland russ-varianterna? Egen åsikt är fri tillgång på sentinels, men enbart tillgång till leman russes, men i squadronform tillåtet.

Astropath och Fleet officer, stackar deras bonusar så att fienden kan få -2 på sina reserv rolls? Kan man själv få +2 på sina reserv rolls? Med tanke på hur autarchen är FAQad så borde dessa förmågor också kunna stackas.

Psyker battle squads förmåga som minskar Ld, negeterar stubborn det eller inte? Beroende på hur man tolkar finns det svar åt båda hållen, men jag är i lägret att stubborn inte hjälper mot psyker battle squads LD förmåga.

Heavy weapon teams, måste de vara på en och samma bas numera som en enda 2W model eller är det fortfarande tillåtet att sätta dom på två olika baser, och isf hur räknas dom då när det kommer till blasts t ex. Eller ska man helt enkelt räkna laddaren som dekorativ modell som inte räknas för nånting mer än som wound counter.

Sedan iom att IG har tillgång till mycket pinning, hur ställer sig Fanatic arr om pinning checks. Är det ett test/vapen som är max, eller ett test/enhet som är max? Regelboken säger ganska tydligt ett test/vapen, men detta verkar vara en ändring som de flesta översett.

Många av dom här frågorna berör inte mig personligen, men tänkte att det är lika gärna att försöka samla allt på en plats och ställa frågor åt de som kanske är berörda.

Kommentarer

  • edited 1 maj 2009 20:27

    Order. En del tycker att dom kan ges ut i varje spelares runda med viss tolkning, men jag tycker det känns rätt uppenbart att det är enbart den egna rundan som gäller.

    Den här kan jag svara på direkt. Nej du kan inte lägga ordrar i motståndarens runda, i så fall skulle det ha stått specifikt. Att tolka "turn"-reglerna på det sättet skapar så många konstiga situationer att det inte kan vara så att man får lägga ordrar i andra spelarens runda.
    I övrigt får jag se om ger några officiella svar.

  • Enligt rglerna för multiple barrage så tar man det vapen som är närmast och skutter och mäter från sedan fallare de övriga runt om kring så det beror bra på vilken som är närmast

    Ps Ny fråga om mortar skott misllyckas under 12 tumm tex vad händer då med Masterns skott?

    Astropath och Fleet officer? Som regle står det spesifikt när sakerer stackar

    Heavy weapon teams är nummera en 2w modell med egen statline så den ska va på en stor bas

  • Nu är ju inte jag någon officiell regeltolkare här, men några cent kan jag ju kasta in i diskussionen ändå.

    Jag tror inte att en hot shot lasgun är tänkt att räknas som en lasgun. På samma vis som en dire avenger shurikes catapult inte är en vanlig shuriken catapult. Det är två olika vapen och jag tror att de bytt namn för att vapnet förändrats så mycket. Lever inte den gamla hellgunen kvar i Inquisitorialstyrkor? Jag skulle tro att de bytt namn för att undvika förvirring och gnäll (som de troligtvis sett uppstått iom alla ändringar på befintliga saker i C:SM).

    Om det står i codexen (jag har inte läst just det själv) att heavy weapon teams är en modell med 2W så skulle jag säga att det är meningen att det ska vara en modell, på sådan bas som levereras i förpackningen (eller större, om vi tjuvlånar lite regler från 4th ed). Så ska man vara nazi så borde inte teams som delar på 2 st mindre baser vara ok, och jag skulle definitivt inte vilja att den ena bara räknas som woundmarkör på det sätt som grot assistants fungerar.

    Angående pinning så skulle jag då inte säga att regelboken "ganska tydligt" säger att det är ett test/vapen. Jag vill inte säga att du har fel dock, men fram tills någon vet så fortsätter jag spela med ett test/enhet.

Sign In or Register to comment.