Måla svart?

edited 29 april 2009 16:55 in Figurmålning etc
Nu j*vlar! Nu blir det en Ravenwing armé! Jag har dock aldrig varit så där lysande när det kommer till att måla svart, det blir mest Codex Grey/Fortress Grey hi-lights å kalla det OK. Men nu är jag ute efter andra tekniker än bara hi-lights, såg blending för ett tag sedan och det verkar lockande, problemet är att jag inte vet hur man blendar (från svart till nästan vitt) på ytor som inte är sfäriska (som t.ex. marine knäskydd). Hur kan man "blenda" säg en hjälm, eller ett smalben, en backpack?

Hur funkar badab black washen på svart hi-light/blend/annat?

Alla tips och trix gällande svart rustning/målning (vid sidan av de vanliga tutorials man kan googla efter) uppskattas högaligen.

Kommentarer

  • Badab black sprayat direkt över vitt

    Kan säkert bli riktigt mörkt och härligt om man sprayar säg adeptus battle grey först och sedan gör krispiga highlights med ljusgrått/vitt. Blev lite sugen på att testa det själv nu.

  • Inspiration (Brother Micah från CoolMini):

    Han har highlightat det svarta upp mot en relativt ljus grå, och sedan lagt på battledamage. (Battledamage på "mörk" svart är ganska svårt att få till imo).

  • edited 29 april 2009 21:41
    Vad menar du med blendings? Menar du att blanda färgen vått i vått. Blending används numera som en paraplyterm för alla typer av tekniker för att få bra övergångar i färgen (mellan ljust och mörkt tex.) där vått i vått är bara en. Highlighting och shading är helt enkelt bara högdagrar och skuggor vilket är gemensamt för alla figurer som målas, men det har ingenting med blending att göra egentligen. Vått i vått är t.ex. en teknik för att göra highlights och shading medan att använda många tunna lager färg är en annan.

    Så helt enkelt, jag är inte säker på vad du frågar efter. Vad har du läst för något? har du någon bild på det du är ute efter?
  • I gamla Dark Angels Codex fanns det en guide på att måla svarta landspeeders.. Ett tips är att komma ihåg att på den tiden inka (nuförtiden använda badab black wash), sin svarta grundfärg för att få mera djup och färgvariation i den, så att den ser mindre platt ut. Som den gör direkt efter svartsprayning t.ex.

  • Adeptus wachat Badda black till s du får det du söker funkar skit bra

  • Sven: Jag drar mig till minnes att GW hade en sådan tutorial en gång i tiden "painting black armour" eller något sådant. Och då var progressiv mörker>mot>ljus en av de fyra tipsen. Har dock inte återhittat den sedan GW beslutade sig för att ta bort allt bra från sin sida. Jag antar att det har att göra med vått i vått från vit>till grå>till svart, med "shades 'o stuff" däremellan. Jag har nog skills nog att göra det, men jag vet inte hur man ska lösa det på ytor som inte har en klar början/slut, som t.ex. en underarm eller liknande, ett knäskydd är ju enkelt, svart längst ned, nästan-vitt högst upp, men andra ytor? vojne, vojne...

    Det är hur som helst övergångarna jag vill få till; komma bort från svart grund, och två grå hi-lights, sedan wash = klart. Ska försöka göra en snygg armé för en gångs skull...(Det sa jag iof sist också...)

    Setomidor: Det var scybbe inspiration den där, något sådant kan jag tänka mig att försöka mig på (minus att faktiskt få en skitsnygg model i slutändan) Frågan är hur jag ska kunna få till en liknande färg (i grund & som hi-light). Ser nästan blåtonig ut...que?

    The_Fellman: Ska testa Adeptus + Badab.
  • Jag måste bara lägga in här att jag tror inte att vått-i-vått är någon höjdare att göra på en hel armé utan tidigare erfarenhet. Det är hyfsat svårt och tidskrävande. Iofs blir det ju en liten armé, och nån gång ska man väl lära sig...? Men överlag tycker jag att basecoat, 2 highlights och en wash funkar bra. Det är populärt av en anledning liksom.. Sen kan man ju lägga mer tid på detaljer och battle damage etc. Å andra sidan har du ju mycket tid på dig.

  • Jag funderade också lite på om det inte vore en idé att testa washa med blått om det är en lite blåaktig ton du är ute efter, och t. ex. shadow grey inte duger.

    Exempelvis kunde du måla "som vanligt", svart grund med gråa highlights och sen lägga en lätt blue wash på det. Eller så kunde du blanda svart och blå wash helt enkelt, det kan nog ge en lite intressant yta. Kanske i kombination med Adeptus som grund? Dvs, Adeptus Battlegrey -> ev. highlights/drybrush med t. ex codex grey -> flera washer med Badab + Asurmen -> ev. highlight med lämplig färg.

  • Annars är det aldrig fel att gå old school heller. I ´Eavy Metals gamla painting guide målade de några dödskompanister och jag minns att första highlighten var mörkblå. Jag kommer inte riktigt ihåg om de efterföljande också var det, men jag har ett vagt minne av att jag målade mina på den tiden med den mörkaste blåa jag kunde hitta som första highlight och sedan en till med codex grey. Det KAN ha varit space wolf grey jag använde, men den verkar lite väl ljus... Hur som helst hade det blivit rätt snyggt om jag bara var lite bättre på att måla som 10-åring! Jag hade gett det ett försök, och med en svart wash (eller blå? Eller blåsvart?) efteråt borde det kunna bli rätt vettigt.

  • Har kanske löst en del av pusslet gällande Ravenwing nu; Chaos Black/Fenris Grey grund, ungefär 70/30. Så att det bli svart, men inte svart, svart. Sedan en grundwash på det, Badab Black & Asurmen Blue mix, samma där, ca: 70/30, av samma anledning. Behöver lösa det med high-lights osv. Men funkar den här grundtonen så har man ju halva inne. Några tips?

    Söker framförallt tips & trix som tar mig en nivå över vad jag redan har koll på, dvs. high-lights och washer *skrattar-ut-högt*!
  • edited 1 maj 2009 18:36

    Ett stående tips när det gäller svart är att lägga en nyans i den. Själv brukar jag ofta använda svart som grund, highlighta med rotting flesh och sen lägga en svart wash över, sist jag gjorde det prövade jag badab black och det fungerar bra. För att få det lite intressant brukar jag i det fallet göra skuggorna rödaktiga vilket är komplementfärgen till grönt. Om jag använder mer bleached bone, eller en gulvit highlight drar jag skuggorna mot lila eller blått. Det är lätt med gjort med washer. Viktigt är att det inte blir för grått. Andra, främst målare av historiska figurer, brukar använda mörkt brunt blanda med svart och higlighta med en hudfärg.

    Som du ser använder jag också highlights och washer, det handlar om andra saker hur avancerat det blir. Hur man ska tänka när man placerar highglights: det handlar om en ditmålad ljuskälla. jag kommer ihåg den där artikeln tror jag, dom kallar det där "halo of light" eller nåt sånt? Tanken är att emulera en ljuskälla på figuren genom att måla som om highlights är ljus som kommer ovanifrån (eller i det här fallet som en gloria ovanför modellen, så snett ovanifrån från alla håll). Hur du löser det på olika yter är att titta på hur ljus faller, och t.ex. studera den primade modellen under starkt ljus uppifrån. Men att måla på så sätt tar lång tid.

    Många tänker inte i termer av ljus när de highlightar, så det är första steget. Men att göra det helt korrekt är svårt, därför är en bra början att försöka highlighta alla kanter på en marine som vätter uppåt mer än de som vätter nedåt och försök göra det som reflekterande ljus istället för bara linjer. Fokusera den mesta av uppmärksamheten på ansiktet eller hjälmen eftersom det är den som syns mest. Hitta fokuspunkter där du lägger din absoluta uppmärksamhet, det är nyckeln till att måla snabbt och snyggt.

    Sista svarta modellen jag gjorde:

    Sista svarta modellen jag gjorde

    Kika hur jag highlightar kanter som vätter uppåt och gör det lite progressivt ljusare på små fläckar så att det känns lite mer som reflekterat ljus. Det tar kortare tid än att highlighta alla kanter som GW gör och ser i mitt tycke mer naturligt ut. jag gör både och på bandet runt hans Crozius men mer ljus ovanför fortfarande. Det ger både en större 3D känsla och känslan av en ljuskälla. Ljus reflekteras också från marken vilket ger lite mjukt ljus underifrån... men det blir lite överkurs kanske. Det är mest bara på axelskydden och några andra småställen som jag fullt ut emulerar en ljuskälla med progressivt ljusare highlights.

    Den svarta här gjordes på det sättet jag beskrev ovan. Svart mot rotting flesh, badab black och lite baal red tror jag i skuggor. Syns kanske inte så bra på fotot dock, men det gör skillnad.

  • Sven; tackar ödmjukast för tipsen, om du skulle vilja ha en blåsvart ton i grund, skulle det ändra paletten gällande röd wash? Är det high-lights efter washen också? För att tona upp det igen? Utspädd med vatten eller ej? Att purity seal'a efteråt, bra eller anus?
  • edited 1 maj 2009 18:55

    Det som blir häfigt äger när det gäller färgade washer. :) Men rent komplementfärgs mässigt är blått och orange (beroende på nyans av blå förstås) komplementfärger. Just den varianten har jag inte testat.. för skuggor skulle då en mörkt orangeröd vara ett alternativ. Men det är svårt att veta hur det skulle bli innan man testat. Annars brukar rosteffekter se väldigt fräckt ut på blått just av den anledningen, komplementfärger skapar en kontrastrikt färgschema. En variant är ju också att washa med närliggande färger och i det här fallet skulle t.ex. Badab black och sen thrakka green vara ett alternativ.. eller för en väldigt kall och kylig svart så kan du använda den lila washen, vad den nu hette. Färgscheman i allmänhet som bygger på närliggande färger eller endast "varma" eller "kalla" färger ger en mer subtil och speciell atmosfär till figurerna som kan bli väldigt häftig. Det är egentligen bara att testa och se vad du tycker om det. Det kan ju vara värt och välja färg på basen också och tänka lite utifrån det.

    Det alltid bra att highlighta en sista gång för att öka kontrasten och den sista highlighten brukar gå väldigt snabbt. Och angående purity seal.. hm. Ja jag tror någon annan är bättre lämpad att svara på den frågan eftersom jag är så viktad till showcasemålning. Jag tycker inte om att det blir lite glansigt och att vissa saker jag målat blir annorlunda.. men för en armé som ska spelas med så känns det ganska oundvikligt.. i varje fall om inte allt är i plast. Jag har haft svårt att hitta en mattlack jag är nöjd med hittills.. och vissa historier man hört om folk som sabbar sina figurer med lack som blivit vit osv avskräcker mig.

Sign In or Register to comment.