Warriors of chaos

edited 28 april 2009 19:58 in Warhammer fantasy
Hej
Nu har jag bestämt m ig för tt börja spela fantsy (igen)... har tagit ett break på ett antal år och bara spelat 40k.

Blev lite less på mina gamla dammiga Empire och köpte därför en ny arme, (Warriors of Chaos om ni inte förstod det av rubriken)

Jag har lite funderingar på vilken typ av arme jag ska köra så jag har gjort en armelista på det jag har köpt, säg vad ni tycker och tänker, det var länge sen jag spelade fantasy...


Lord
Mark of Khorn
Juggernought
Aethersword
Rune shield
Diabolioc Splendour ___410pts

Exalted Champion
Mark of khorn
Demonic mount
Rune sword____225pts

Warriors x 12
Champion
Standard
Banner of wrath____249pts

Warriors x 12
Champion
Standard
Banner of rage____239pts

Knights x 5
Mark of Khorn
Champion
Standard____270pts

Knights x 5
Champion
Standard____240pts

Chariot____120

Giant
Mark of Khorn____255

2008pts

Kommentarer

  • Kostar inte demonic mount och jugger lika mycket? isåfall bordre du byta bort mountet på exalteden till jugger. (du har ju ändå Khorne märket)
  • jo men jag har bara en model med jugger :(
  • Aha, vad kostar en sådan modell då? Tips: köp en blood crusher istället och använd den som en jugger hero eller konvertera.
  • Skaffa hundar! Kostar nästan ingenting och är perfekta för att se till att dina frenzade saker inte springer iväg åt fel håll.

    Är det banner of wrath- eller rage som gör dem frenzade?

    Skippa flagga och champ på riddarna och ge båda enheterna khorne istället. Enda gången det är värt att ge dem standard är om de skaffar en magisk. De kommer göra så många wounds på egen hand att de inte behöver +1 CR.

    Och sist men inte minst: Skaffa musiker till warriors! Alltid värt poängen.

  • banner of rage ger frenzy, hur kan hundarna hjälpa att de inte springer åt fel håll? de sringer väl mot närmsta fiende eller? (har inte regelboken)

    nytt försök

    Lord
    Mark of Khorn
    Juggernought
    Aethersword
    Rune shield
    Diabolioc Splendour ___410pts

    Exalted Champion
    Mark of khorn
    Demonic mount
    Rune sword____225pts

    Warriors x 12
    Champion
    Musician
    Standard
    Banner of wrath____255pts

    Warriors x 12
    Champion
    Musician
    Standard
    Banner of rage____245pts

    Chaos Hounds x5____30pts

    Knights x 5
    Mark of Khorn____230pts

    Knights x 5
    Mark of Khorn____230pts

    Chariot____120

    Giant
    Mark of Khorn____255

    2000pts
  • hundarna blockerar LOS och tar plats, vilket resulterar med att fienden kan inte lura ut dina riddare

  • aah just det... man ser inte igen om sina egna som i 40k... jag=NooB ;)
  • Det ser bättre ut men försök klämma in 2 5:or till med hundar. Då har alla frenzy saker skydd.

    Förresten, vad gör banner of wrath?

  • 1t6 str 4 hits, och den blir värdelös tyvärr eftersom den aldrig kommer att gå igenom.
    Jag skulle också skippa champ+flagga på warriors. Sist men inte minst håller jag med om att du bör ta en jugger på heron och en shield till dito samt så mycket hundar som det bara går.

    Volvo.
  • Först och främst: Du måste ha 3 core!

    Jag tycker att det är bra med flagga+champ på warriors.

    Jag håller med mxa290 om att wrath är usel i den här armén. Den är bra för att dra ut dispel dice om du hade en magitung lista, men är helt onödig nu. (Visst är det power level 3? I så fall är det 35/36 risk att motståndaren stoppar den.)

    En idé är att ge en av riddar-enheterna 5+ ward-mot-skytte-flaggan. Det kan vara bra så att den inte blir helt förstörd av en bolt thrower/kanon i sidan.

    Gör din exalted till BSB. Det är värt de extra poängen.

    Din lista har stora problem med magiförsvaret. Möter du en level 4 som har fått spirit of the forge, bränner hon ned en enhet knights per runda (om hon inte får miscast). Din lista skulle verkligen må bra av en scroll caddie.

    Jag har ingen aning om vad de magiska sakerna på karaktärerna är för något, så jag ska inte kommentera dem.

  • Varför ger man en jätte Mark of Khorne?
  • s7 i stället för s6
  • Han har ju specialattacker så det spelar ju ingen roll vilken styrka han har.

  • ok... kanske mark of slaanesh då så han slår först?!
  • edited 29 april 2009 21:15
    Sorry att den blev lite lång men hade jag gjort en liknande så hade det blivit så här:

    Volvo

    2250 Pts - Warriors of Chaos Army No Name

    Chaos Lord of Khorne 380p
    Mark of Khorne; Frenzy
    Shield
    Aethersword No Armour Saves [50]
    Crimson Armour of Dargan Chaos Armour; Bearer immune to Killing Blow, Wounds never converted into multiple wounds [40]
    Favour of the Gods May adjust bearers roll on EotG's Chart by +/- 1. Can not modify a natural 2 [5]
    Juggernaut of Khorne

    Exalted Hero of Khorne 230p
    Mark of Khorne; Frenzy
    Chaos Armour
    Shield
    Chaos Runesword +1 Ws, +1 St, +1 At [50]
    Juggernaut of Khorne

    Sorcerer 1 151p
    No Mark
    Dispel Scroll Dispels one spell. One use only. [25]
    Dispel Scroll Dispels one spell. One use only. [25]
    Barded Chaos Steed

    Chaos Warriors of Khorne 10 196p
    Mark of Khorne; Frenzy
    Chaos Armour
    Shield
    Musician;

    Chaos Warriors of Khorne 10 196p
    Mark of Khorne;
    Chaos Armour
    Shield
    Musician;

    Chaos Warriors of Khorne 10 196p
    Mark of Khorne
    Chaos Armour
    Shield
    Musician;

    Chaos Warhounds 30
    Chaos Warhounds 30
    Chaos Warhounds 30

    Chaos Chariot 120
    No Mark

    Chaos Knights of Khorne 5 230
    Mark of Khorne
    Ensorcelled Weapons

    Chaos Knights of Khorne 230
    Mark of Khorne]
    Chaos Giant 225
    No Mark

    Total Army Cost: 2244 Pts.
  • 10st chaos warriors of khorne, UTAN SKÖLD!!! herre gud, varför sköld! ta bort den o ge dom additional hand weapon istället. då blir dom elaka och så otäcka att man vill ha ihjäl dom innan dom kommer fram, då kanske din motståndare grillar dom istället för dina knights, och då blir det nice med dom i combat

  • Tja min erfarenhet är att dom inte ser så mkt strid vettu och eftersom dom fortfarande är lättare att blasta bort än knightsen så för att överleva lite längre så ger jag dom sköld (och tjänar 60p = 2 enheter hundar) kontra 2hw. Det är inte dom som kommer att göra det avgörande i matcherna
  • NasNas
    edited 29 april 2009 23:53

    Först och främst måste jag säga att du bör tänka igenom vilken typ av matcher som du vill lira. Eftersom du inte har någon magi- eller shootingphase kommer matcherna att gå snabbt; antingen vinner du med 20-0 eller så torskar du med 0-20, typ. Också blir en armé med bara Khorne rätt slentrian efter ett tag, det finns bara en taktik och det är full fart framåt.

    Sedan har Mark of Khorne blivit både sämre och bättre i den nya arméboken. Bättre i att det numera är riktig frenzy, sämre i att Mark of Khorne inte längre genererar en dispel dice.

    Därför är det viktigt att du tänker igenom hur du ska tackla magi- och skytteorienterade arméer.

    Generellt kan jag säga om din lista att det är bortkastade poäng att ha en upptoolad Khorne lord, han kostar dubbelt mot vad en exalted gör men presterar inte därefter.

    Daemonic mount har Movement 8, dina chaos knights movement 7. Det är alltså stor chans att du kommer få se din exalted singelcharga någon random enhet och sedan bli ihjältrampad. ha antingen chaos steed (du får dessutom +1 Armor save) och M7 eller juggernaut. Skippa också Runesword - du betalar i princip 50 poäng för +1S och +1A. Antal attacker har du redan via din frenzy samt enheten knights, +1S gör inte så stor skillnad. Jag skulle rekommendera en flail. +2S för 4 poäng är ett av få fynden i WoC.

    Om jag skulle bygga en Khornearmé skulle jag lägga upp något i stil med;

    Battle Standard bearer of Khorne juggernaut, shield, collar of khorne, bronze armour of zhrakk, shield, flail. Grymt bra tank +1CR, kan inte bli killing blowad eller dö av poision. ~270

    Exalted on jugger Shield, flail, Fury of the Blood god Också en bra och relativt billig tank, bra skydd mot t.ex death- och nurglemagi. ~205

    3 x 5 Marauder Horsemen of Slaanesh Ledsen men Slaanesh horsemen är nästan ett måste. Mycket bra, relativt billiga. Vill du absolut ha all Khorne och även en exalted på daemonic mount kan jag rekommendera att du kör 8 Marauder Horsemen of Khorne med flails, shield och light armour +standard + champion= >200 poäng! En billig men definitivt livsfarlig enhet. US20, fear, +CR3, massor med attacker.

    3x5 warhounds 90

    5 knights of khorne 230

    5 knights of khorne 230

    4 chaos ogres of khorne 230 poäng

    12 Chosen Warriors of Khorne halberd, shield, Champion - favour of the gods. En liten ostig enhet på 295 poäng. Med favour of the gods kan du i princip välja vilken blessing du vill ha; du slår om tärningen (om du vill) på 2,3,7,8 och får MR3 på 7,8,9.

    Giant

    Lycka till, men jag skulle starkt rekommendera dig att mixa de olika marks, annars tror jag att du fort tröttnar på armén. Allt som allt, ser du till att genom MR-saker boosta upp din Dispel-pool, men du kan gott och väl slänga in en scrollcaddy.

Sign In or Register to comment.