Projekt: Iyanden Eldar

edited 19 april 2009 22:52 in Figurmålning etc

En månad till fanatic och jag räknar till sisådär 2/62 modeller klara. Så går det om man byter färgschema (det gamla). Med spraygun ska det nog gå ändå, trots den korta fristen.

Armén kommer bestå av bland annat 20 wraithguard och 2 wraithlords. De senare i form av en striking scorpion (nedan) och en howling banshee. Bonuspoäng till den som känner igen posen.

scorpion

scorpion

«1

Kommentarer

  • Nice posing!
  • sjukt snygg pose!

  • Power gamer! ;) Ser riktigt nice ut.

  • Varför byta schema? Jag gillade det gamla.
  • För att det var sjukt mycket jobb med att få till det snyggt. Rött är drygt att highlighta medan vitt, gult och blått (som kommer vara den tredje färgen) går snabbt. Det mesta av det gamla schemat målades medan foundationfärgerna var nya och innan jag lärde mig hantera dem korrekt, vilket gjorde att många figurer hade för tjocka lager färg.

    Jag skulle i och för sig kunnat spara det gamla schemat och experimenterat fram en annan teknik med spray gun, men jag bedömer att det skulle ta längre tid och allt skulle behöva målas om ändå, för att se enhetligt ut.

  • edited 25 april 2009 02:20

    Den är riktigt snygg NHH.

    Posen, ja du tänker säkert på en film eller så. =) För en mega-gammal bild på en catachan är det nog bara en slump att den är lik.

  • edited 25 april 2009 10:30
    Jag skulle väl gissa på nåt anime....typ Ghost in the Shell....

    Edit: Eller Turtles!
  • hahah posen är också lik Samus Aran

  • Den riktiga källan finns mycket närmare och är mindre långsökt, men kul med gissningar.

  • finns ju en massa filmer där karaktärer gjort samma pose... wolverine, batman, killbill kanske, Underwold, Matrix?... som sagt en hel massa filmer som man kan hitta den posen i... har jag rätt? fick jag några bonus poäng? :D
  • Är det inte bilden på en Scorpion (och andra aspects) från Codex: Eldar?

  • Längst ner till vänster på framsidan av Codex: Eldar.

  • ja jävlar du.. har man sett på maken! inte illa pinkat av en hemlig trähäst
  • Två figurer klara för tabletop sånär som på baser och möjligen lite fler detaljer i mån om tid.

    wraithguard

    banshee

  • Tänkta hinna färdigt med resten på en vecka till fanatic? ;)

  • Helt okej tabletop, iyanden är ett schysst färgschema, speciellt med iyanden darksun istället för sunburst yellow :)

  • Jag tycker wraithguarden ser lite tråkig ut, däremot ser bansheen riktigt bra ut. Jag tror det skulle vara bra att få in lite blåfärg på wraithguarden också, kanske på några gems eller dyl.

  • barrskog: sant. Funderar på lite blå frihandsmålade iyanden-märken på tabarden i stil med dem 'eavy metal gjort på studions wraithguard i codexet. Frågan är om jag hinner göra nåt sånt.

    Eldoriath: jag beräknar att jag är sisådär 40% klar med armén nu, fast bara en modell är helt klar.

  • Mitt ringa tips är att lägga in någon blå detalj på huvudet. Det ser väldigt tomt och "ofokuserat" ut. Lite som om man själv skulle tagit på sig Stiga-hjälmen bak-och-fram. Skulle nog ge en bättre effekt på brädet än en detalj på tabarden.

  • just nu ser det för gult ut men om du har mörk basning tror jag att det blir riktigt bra

  • Kör dit en blå transfer i pannan, det hinner du! :)

  • edited 7 augusti 2009 13:58

    Återvänder till det här projektet för att testa en idé jag fick, nämligen att ersätta de tomma vita ytorna (som lätt ser ofärdiga ut) med grönt. Den främsta anledningen är att det är dumt att börja måla 60 modeller i ett helt nytt färgschema två månader innan turnering. Att faktiskt ge sig tid att highlighta och detaljmåla den tidigare armén är nog en bättre idé.

    Ett annat problem jag stött på är att striking scorpions är väldigt svåra att få till i annat än grönt. Vidare såg det lite löjligt ut med rangers i vita kåpor (om man inte sett Ghost in the Shell och vet att vita kåpor mycket väl kan ha thermoptisk kamouflage).

    Gemstones och vissa detaljer återstår. Highlights på svarta ytor är klara på bansheen men inte på rangern.

    ranger + banshee (front)

    och bakifrån:

    ranger + banshee (back)

    Grönt visade sig vara lätt att få till snyggt med fyra lager foundation och ett lager wash (nästan så lätt att jag blev sugen att måla orks). Är det här något att arbeta vidare på? Funderar framför allt på de blå ytorna, som kanske kunde göras bättre i brunskala. Även lite osäker på om den gröna bansheehjälmen är rätt väg att gå. Är hjälmar som är mörkare än kroppen tillräckligt bra fokuspunkter?

  • Grönt istället för vitt = mycket snyggare i min mening.
    Mycket snygg och passande highlights också. Du kan ha rätt i att det blåa kan göra sig bättre någonstans i grå- eller brunskalan nu iom det gröna. Personligen tror jag på gråskalan om du får till det så att det inte blir för likt vapnena, kanske en ljusgrå ton (mest för jag tror det passar bättre till både hår och handskar)

  • Tveksam till grått, eftersom det som du säger blir likt det svarta och dessutom är rätt drygt att arbeta med. Highlightsen är svåra att få riktigt mjuka och fina.

  • edited 7 augusti 2009 13:56

    Jag sa att jag tror det blir snyggt, inte att det skulle vara lättgenofört ;)
    Brunt fungerar säkert bra också.

  • Jag tycker det var jäkla snyggt! Jag tycker blåfärger bryter av det gul/gröna bra.. kör på den inslagna vägen!
  • Orkhide Shade, Knarloc Green, Gretchin Green, Iyanden Darksun, Thraka Green?
    Det är underbart att måla Orks med liknande kombinationer. Personligen tar jag lättviktaren Knarloc Green, Gretchin Green, Thraka Green till mina Orker.
    Det blev riktigt snyggt med gröna och gula Eldar, men de blir inte lika någon standard craftworld längre. Jag gillade Ulthwe-schemat väldigt mycket också.

  • Nästan rätt Hemlighållaren.

    Det är knarloc + thraka + knarloc + gretchin + tausept + iyanden. Det gula är förresten iyanden + ogryn flesh + iyanden + gold yellow + 1 iyanden/ 1 white + 1 iyanden / 2 white.

    Nä, någon standardkraftvärld blir det inte, utöver klara influenser. Lättare att variera sig bland listor om man inte har ett för tydligt tema åt något håll färgmässigt. Det tar ju tex emot att spela Iyanden som Saim-Hann.

  • Jag gillar också de nya färgerna bättre, ser riktigt bra ut!

Sign In or Register to comment.