Regelfråga pinning & banshees masks (för fanatic främst)

edited 16 april 2009 22:41 in Warhammer 40k

Har sett disskusioner som tar upp paradoxen med banshees masks som säger att dom i första rundan slår på I10 oavsett bonusar från cover eller granater.

Problemet för dom är att reglerna för "assaulting though cover" säger att "iniative value is lowered to 1 when attacking, regardeless of other initative modifers". Masken täcker bonusar för cover, men inte avdrag vilket är vad som gäller i 5th ed för anfallern till skillnad från 4th eds där försvararen fick Init bonus.

Detta ser ju ut att vara ett RaW fall där dom får I1 om dom assaultar genom cover, även om RaI tydligt är att dom ska vara I10. En "bugg" som uppstått med editionförändring.

Sedan har vi delen med pinning checks som säger "If a unit otther then a vehicle suffers any unsaved wound from a pinning weapon, it must immediately take a pinning check."

I 4th ed var det tydligt att det var max 1 test som en enhet kunde orsaka, men den här lilla ändringen i uttryckandet tenderar till att säga att varje vapen som orsakar ett unsaved wound orsakar ett pinning check. Med andra ord, en enhet med t ex scouts orsakar 4 unsaved wounds på en enhet vilket skulle betyda 4 pinning checks.

Men, en mortar squad om tre blasts kan max orsaka tre pinning checks, en check/blast maximalt iom att en mortar är ett vapen.

Tänkte höra vad folk här tycker. Banshee masken är en mindre sak iom att jag skulle alltid köra den som alltid I10 i första närstridsrundan såvida det inte är strikt RaW som gäller. Men på pinning checks/weapons kan det faktiskt handla om en regeländring snarare än en dåligt uttryckt regel.

Kommentarer

  • Självklart är regeln tänkt att negera effekten av cover, oavsett vad den är, men är klumpigt skriven.

  • du tar bara ett pinning test pär enhet som sjuter pinning vapen sen om 1 enhet gör 10 eller 1 wound spelar ingen roll, alltid bara 1 pining pär enhet som sjuter på dig.
  • Pinning är dessvärre lite klurigare. Mycket riktigt står det ju att varje gång en enhet tar en skada som inte räddas av skydd måste man genast slå ett pinningslag. Dessutom följs det att fördjupad info om att man kan få ta flera pinningtest under en runda, men man behöver ej slå fler om enheten har "gone to ground". Vettigast och mest "fair play" är att räkna ett test per enhet. Tänk annars vilket regelmissbruk det kan leda till om varje pinningskada blir ett pinningtest... Är dock osäker på hur detta skulle tolkas på Fanatic av domarna.

    Bansheemasken trumfar cover save. Problemet ligger i formuleringen i Codex: Eldar om att masken påverkar alla bonusar för initiativ. Fungerade ju bra i 4th Ed då man fick bonus för skydd. 5th Ed är en negativ modifikation. Troligtvis borde en 5th Ed anpassad formulering för Codex: Eldar vara: "In the first round of an assault a model wearing a Banshee Mask has Initiative of 10 and negates any Initiative modifiers conferred by cover and grenades". Sannolikt också den tolkning som kommer att göras om det blir behov av domslut på Fanatic.

  • Som pinning står nu är det ju som sagt 1 pinning test per vapen, detta må vara lite konstigt, men det är så det står och så jag kör och kommer i fortsättningen att köra.

  • Vi kanske skulle göra en samlingstråd med såna här frågor inför fanaticen och sedan be dea att ge "officiella" svar på dom. Om en person tror en sak och en annan inför en match och inget officiellt har sagts i förväg kan det bli en massa trassel. Har det sagts något innan däremot är det spelarnas eget fel att de inte kollat upp FAQn.
  • Av rent praktiska anledningar så tror jag att det är 1 pinning slag/enhet precis som förut. Om det var tänkt att pinning vapen skulle "stacka" så skulle det först woundet tvinga ett slag och nästkommande modefiera slaget. Att slå typ 5 st leadership slag vardera på 2d6 skulle vara för tidskrävande. och jag tror att det är precics så det kommer bedömmas på fanatic.
  • edited 25 april 2009 17:10

    Första woundet skulle inte påverka nästkommande slag då pinningregeln säger att man inte kan utnyttja going to ground mot skott från samma enhet som orskade pinningen. Det är också en sak som de tydligt tar i pinningreglerna som styrker hela grejen att en enhet kan orsaka flera pinning checks, och på något sätt känns det logiskt. 10 krypskyttar är lite mer nervöst än 1 krypskytt.

    Det är inte så farligt tidskrävande ändå att slå 5 ld checks (om man nu lyckas få ihop så många), inte jobbigare än att allokera träffar i enheter med flera olika utrustningar. Sedan verkar ju reglerna vara tydligt ändrade även om det är ovant, så varför house-rula detta?

    Den enhet som kan orsaka mest pinning tests (i snitt) som jag kommer på är ratling sniper squad, men även dom får bara in lite mer än 3 wounds, och på nånting med en 6+ save så är detta bara 3 pinning checks. Knappast särskilt tidskrävande? Och om fienden har en save av någon sort så blir det ju snabbt färre checks.

  • 12 manna firewarrior squad med pulse carbines? maxar ut 12 ld checks :P men frågan är ju om detta skulle vara en "house rule", det är väldigt mycket text i en regelbok och en enda bokstav i denna mening kan ändra hur man kan tolka det. Enda anledningen att det just nu går att tolka som ett check för varje wound är att det står "a weapon" istället för t.ex. "weapon" eller "weapons". Det faktum att pinning weapons har blivit billigare i alla codexar efter 5th är ju inte direkt en indikation på att pinning har blivit bättre :P om det verkligen är så så kommer Tau spelare att jubla då deras marker lights kan dra ned leadership och sedan orsar deras ennheter 5-6 checks på motståndaren.

    Vill du verkligen veta vad gw tänkt sig så maila dem och fråga, de svarar på sånna här frågor som rör grundregler betydligt bättre än på saker som rör codexar och liknande. Här kommer du bara få folks åsikter och deras tolkningar, för det är som du säger öppet för tolkning, man kan inte utesluta 1 check per vapen men heller inte vara säker på att det ska vara så.
  • Jag pratar om snitt. Iofs skulle 12 firewarriors som är guidade kunan få in rätt många, men det är fortfarande bergänsad räckvidd.

    Vad jag fått höra är svaren man får inte officiella direkt, och förut varierade dom iom att det var olika som besvarade. Nu har dom väl en snubbe, men han anses väl inte direkt vara den bästa.

    Men, nu står reglerna att det är 1 check/vapen som orsakar ett wound, och reglerna som följer förklarar att en enhet kan ta flera checks och att go to ground bonusen inte gäller mot enheten som pinnar. Dvs, reglerna står tydligt för att varje vapen kan orsaka ett check. Jämför med 4th ed reglerna som tydligt säger att en enhet kan max orsaka 1 pinning check. Skulle regeln varit densamma skulle dom ganska troligt gjort copy/paste med tillägget att go to ground bonusen inte gäller mot enheten som pinnar.

    Svårt att tro att det här ska vara ett typ-o från deras sida bara.

Sign In or Register to comment.