Regelfråga: Goblin Fanatics vs Impact Hits

edited 15 april 2009 10:59 in Warhammer fantasy
Har tyvärr inte OG-boken; En fanatic är ute och snurrar sedan en tidigare runda. I motståndarens runda blir den chargad av ngt som ger impact hits. Gör den automagiskt sin egen skada på chargande enhet eller enbart om den överlever impact hitsen?

Kommentarer

  • Det står att Fanaticen orsakar hitsen så fort som den kommer i kontakt med en fiendeenhet, så den gör sina D6 träffar på charioten (eller vad det nu är), och sen tar den skada från impact hitsen.
  • Kan man överhuvudtaget charga fanatics? Jag har för mig att fanatics aldrig slåss i närstrid (och inte kan bli chargade).

  • Nej, du kan inte ens välja att charga en fanatic. det finns tre sätt att få död på dem.

    1. Skjut med magi eller skjutvapen.

    2. Vänta på att han självdör (kör in i någon sorts terräng eller slår dubbelt när den går).

    3. Avsluta din move på en fanatic, du tar först d6 attacker från den för att du går in i den och ytterligare en d6 när den har sina döds spasmer.

    Hoppas det hjälpte.
  • edited 15 april 2009 11:56
    Mmm, jag tänkte nog mest att man borde kunna köra över den med chariot, ta eventuell smäll på bringan och sen overrunna in i något.

    Inte det bästa kanske men om mina vagnar vid ngt enstaka tillfälle INTE är dumma i huvvet OCH har charge range på ngt, så brukar jag inte kunna hålla mig. Det händer så sällan.

    Dumma ödlor...
  • Finns det något som säger att man inte kan gå över en fanatic utan att charga den? I vanlig fall är det kanske ingen smart idé, eftersom man tar skada, men som i detta fallet så gör ju charioten ivf impact hits så fanaticen lär ryka..

  • edited 15 april 2009 12:48
    Nej jag tror du får promenera över den bäst du vill men du får ju ta smällen. Så om det finns något man vill anfalla bortom fanaticen så är det fritt fram, men fanaticen själv kan du inte välja att anfalla.

    Såg nu, alltså man kan ju inte anfalla fanatics men det står inget som jag kan hitta att de är odödliga i närstrid, så jag antar att man kan köra över den och få impact hits på fanaticen. Men jag föreslår att någon som har bra koll på regler ska tolka det där.
  • Alltså finns det ett fjärde sätt att döda en fanatic :0)

  • Varför skulle fanaticen ta impact hits av att man knallar över den? :) Det är snarare så att charioten tar stryk men inte fanaticen.

  • En chariot gör väl bara IP på den enheten den chargar?? Iom att du inte står i närstrid med Fanaticen i början av CC-fasen, då du gör dina Impacts så tar inte Fanaticen skada. Dock skadar sig nog charioten när den drar igenom galningen.
  • En chariot gör faktiskt skada på alla enheter den åker över. Se fleeing chariots för detaljer.
  • Ja, men bara om den flyr. Så det fjärde sättet är alltså att medvetet försöka fly genom en fanatic... låter lite svårt.

  • Fullt möjligt! :)

  • Säg att jag väljer skicka iväg min chariot mot ett block med goblins, och det kommer ett gäng fanatics flygande, det mest logiska om det nånsin är en fråga om logik vore väl åndå att båda dessa får smaka?

    För hur jäkla duktig en fanatic än må vara så blir han likafan överkörd av 2ton häst och vagn!

    Så det mest logiska måste ändå vara att fanaticen får en smäll han också, kan så vara att båda får rulla sina d6 st5 och se vem som står kvar efteråt. Regler eller ej!

    • man kan inte charga en fanatic
    • man kan gå över en fanatic frivilligt
    • impact hits sker BARA i närstrid eller vid flee move över enheter

    alltså kan du bara impact hitta en fanatic vid ett fleemove och vid detta tar båda stryk av vardera förmåga.

  • Som sagt, reglerna är långt ifrån logiska

  • edited 15 april 2009 23:24

    att medvetet försöka fly genom en enhet.. hah vilket trick.

    Eldborn/L, jag tror inte en chariot väger 2ton, asiatiska bilar väger ju typ mindre :P

  • En normal häst i standard utförande väger ca 5-600kg ta två sådana och du kommer upp i 1-1.2 ton, sen är det två personer som kör den, lägg där till 150-190kg sedan har du en tung trä konstruktion med skalmar, hjul, för vissa tunga metall förstärkningar lätt 150-200kg bara den., kan även vara så att hästarna har ett visst skydd, kanske 80-90kg till sammanlagt.

    Vet inte jag, men nog blir det närmare 2 ton om man summerar allt.

  • Kraften som en tung chariot i full fart dunkar in är definitivt mer än 2 ton.. ont gör det!

  • edited 16 april 2009 16:15

    Rent logiskt sett borde det väl vara så här:

    Vi antar att godtycklig chariot bestämmer sig för att köra över en galen goblin med boll och kedja. Chariotcrewn bestämmer sig för att det vore en bra idé att köra över den snabbt för att minimera risken att själv bli träffad. Inräknat dagens fina väderförhållanden samt en jämn markyta kan vi anta att den hinner upp i ca 36-37km/h, dvs ~10m/s.

    Goblinen ifråga snurrar ju runt och vi kan anta att ögonblicket då hästarna trampar ner honom så tappar han med största sannolikhet sitt vapen, och som då mest troligt far åt fel håll. Eftersom en chariot inte är jättebred så kan vi väl säga att det är ca 80 grader per varv då han utgör ett hot mot den. Om vi då antar att goblinens vapen har en effektiv räckvidd på 1,5 meter och att han gör ett varv på 0,7 sekunder så innebär det att han är i rätt läge ca 31,4% under varje sekund. Men charioten kommer ju bara att vara inom vapnets räckvidd i 0,15 sekunder innan goblinen stryker med, så då är det endast 5% chans att han får in en träff.

    Alltså, om en chariot flyttar över en fanatic så vore det logiska att goblinspelaren slår först en D6. Lyckas han slå en 6:a med det så måste han slå ett slag till på 5+. Om han gör det så får han slå skada på charioten, annars får han inte det. Goblinen dör hur som helst.

  • Eeh... spelar inte vi GW spel... så vad faen har logik med saken att göra? ;-p
  • x) ungefär vad jag försökte visa. För det mesta gäller ju regler i så många liknande lägen som möjligt även om det inte är logiskt i alla lägen

  • Om man avslutar sin movement på en fanatic så dör den men dör den av spirit hosts o dyl som är ethereal?
  • Varför skulle den inte göra det?

Sign In or Register to comment.