Nytt SM färgschema

edited 11 april 2009 09:22 in Figurmålning etc

Nu har jag åter igen startat om på min SM armé (tredje gången gilt), och den här gången lutar det åt en salamandersliknande lista med Red Scorpion detaljer.

Färgschemat är just nu väldigt likt Salamanders (men med en annan ton av grönt), och jag lutar åt att försöka göra någon förändring för att få dem lite längre ifrån Salamanders. Ideér på vad som bör ändras?

Här kommer lite bilder:

Kommentarer och förslag uppskattas!

Kommentarer

  • Kanten på axelskyddet skulle kunna vara en anna färg. "Kammen" på hjälmen skulle också kunna vara en annan färg.
  • eller prova en annan färg för att "bryta av" än det gula, typ lila eller blått så försvinner nog Salamander-tankarna...

  • Jag tycker inte alls att tankarna per automatik far till salamandrarna (som oftast målas i en lite skrikigare grönfärg) utan snarare till lite mindre kända raptors. Okej, helt olika salamandrarna är de ju inte, men byt ut de svarta inläggen i axelskydden mot någon annan färg så är nog det löst.

    Något jag själv experimenterat med är att washa lite rött, typ grimson gore, i skarvarna på det gröna. Det blir en intressant lek med komplementfärger som får ett ganska fräckt resultat, det skulle du ju kunna pröva och se hur du gillar resultatet. Sedan tycker jag att det ska vara text på purity sealsen. ;)

    Well well, jag tycker att din marine ser riktigt sweet ut, snyggt målat!

  • Jag tycker att den ser riktigt bra ut. Men personligen tycker jag att grön/blått eller grön/lila skär sig. Den benvita färgen passar riktigt bra. Kanske att du använder en bronsfärg på de ställen där SM salamanders har gult? Skulle passa in på din mörkare ton och ge dem ett mer grymmare utseende - plus att brons går jättebra ihop med benvitt.

  • edited 15 april 2009 09:16

    Tack för kommentarerna! Jag är också inne på att byta ut den svarta färgen till någon ljusare för att få modellen att sticka ut mer på avstånd.

    Vad tror ni om att måla vitt på axelskydden, och låta loggan / squadmärket båda vara gula?

    Det skulle alltså bli något i stil med:

    b

    Man skulle också kunna tänka sig att invertera färgerna på axelskydden:

    Inverterad

    En annan fråga, vad tycker ni om isen på baserna?

  • Jag tror definitivt på det första alternativet. Jag tycker nästan att det gula skär sig mot det gröna om du gör den inverterade varianten. Mycket snyggare och mer kontrastrikt med att göra vit bakgrund och gula symboler. Absolut att du ska måla så istället för det svarta.
  • Absolut alternativ 1

  • Ni har fel allihopa, det är alternativ 2 som ska målas!
  • Jag har ju en förkärlek till gult, men jag tror alt 1 är bättre. (bara för att kapt vendetta sa alt 2!)

  • Det lutar åt alternativ ett med andra ord... ska se om jag lyckas prestera en modell ikväll :)

  • Jag tycker att det gula inte riktigt passar på marinen. På hans boltgun och shoulderpadlogga ser det riktigt schysst ut, speciellt med det svarta omkring. Fast på backpacken tycker jag att det inte ser så bra ut. Om hans shoulderpads blir gula tror jag att man kommer att kolla mer på dom än på killen. Tror en annan färg skulle passa helheten bättre och inte stjäla lika mycket uppmärksamhet. :)

    T.ex. purity seal lila skulle nog se bättre ut, fast man vill väl att purity-seal färgen man använder är lite unik på modellen kanske. :P

    Skulle kunna vara coolt med ventilerna till backpacken i samma metall som hans boltgun.

  • Jag tror på nummer 1.

  • Better or worse?

    Img1

    Img2

    (Den gröna färgen är den samma, men fotoljuset är annorlunda)

  • Jag tror att örnen i mitten är målad samt det bättre ljuset gör väldigt mycket också, men den är klart bättre. Riktigt snygg t.om! ;) 5/5

  • Det blev hästvägars mycket coolare än din första modell!
    Fast det är ju lite olika kvalitét på ljuset men ändå...
    Modellen står som sagt ut mycket mer med det alternativet.
    En hel squad kommer nog se riktigt mäktig ut.
  • Ja, mycket bättre! Jag skulle till och med gå så långt som att säga att du borde måla om den gula biten på ryggsäcken också.

  • edited 16 april 2009 23:53

    Ja sen kan du ju måla så att modellen ser guld-skimrande ut också. Så att jag vill ta tillbaka det jag sa. Har du behandlat modellen med Golden Legs eller? :)

    De blåa ögonen ser bäst ut på det första fotot dock, kan tänka mig att modellen ser bäst ut på riktigt. :)

    Hur har du målat den gröna färgen?

  • Mycket bättre. Blir tydligare kontraster.

  • edited 17 april 2009 23:44

    Dom är stenhårda allihopa. Dock lutade jag åt alternativ #2 först, men sen såg jag testmodellern för #1... Jävligt snyggt. Dock är jag också skeptisk till det gula på back packet, du kanske skulle testa köra samma färg som på axelskydden? Annars vore det snyggt att måla "bollarna" på back packet och/eller knäskydden. Eventuellt bara vänster knä, det är klassiskt och snyggt.

    Hur som helst är det ett skitbra jobb!

    EDIT: testa behålla det gula på back packet och måla båda knäskydden på samma vis.

  • Golden Legs

    :)

    I A Space Marine WIP of epic proportions var det några kommentarer om att 24 karats guld var overkill att använda i modellmålning. Tjejerna använder det på benen. :)

  • Snacka om gold-digger där... =)

  • Varför ska man ha 24 krats guld i en smörj? De har säkert inte haft något alls utan bara skrivit det och sedan tänkt sälja det dyrt, slöseri på guld enligt mig. ;)
  • Har inte Mythbusters bekräftat att det kan vara dödligt att täcka huden i guld? :0)

  • Så det är därför jag känner mig så attraherad av dig Frej!

  • Nu är det ju inte jag som har det på benen, det är tjejer.

    Men jaså du är en golddigger Peter, jag ska varna alla tjejer jag känner i din klass.. Fast jag tror det bara är en. :)

  • Tog bort off-topic inlägg.

    mvh Jonke

  • En sternguard:

    Stern1

    Stern2

    Håller också på att prova lite nya sätt att göra isen på, stay tuned...

  • Grymt, det där kommer att bli en grymt tuff armé! Och jag gillar nog det gula på ryggsäcken ändå, det skiljer dom från mängden.

  • Jag gillar skarpt!

  • Det blir grymt coola sternguard! Riktigt bra idé med manteln där.

Sign In or Register to comment.