Ey, long time no see etc...
Testspelade mina orks härom dagen och stötte då på ett problem som vi inte lyckades läsa oss till vad som gäller. Följande hände:
Min wierdboy med 30 boyz fick "'ere we go" och teleporterades iväg. Med en så stor mob är ju risken väldigt stor att man hamnar i terräng, vilket också hände. Men den blev delayed på misshapen. Vad händer då? Kommer de in automatiskt nästa runda eller måste de börja slå som att de är reserver? Det står bara "...using the deep strike rules." under den egenskapen.
Edit: Vi var också oense om de skulle deep strika över huvudtaget eller om de skulle komma in från min bordskant istället.
Kommentarer
Edit: Glömde säga att de måste slå som reserver för att komma in som vanligt.
Om deep strike-reglerna ska användas borde de gälla även nästa runda om de blir delayed.
Ingen som läst någon FAQ om det?
Jag undrar vad det är som gör att en del tror att de byter sätt att komma in i matchen? Delayed på misshappen, delayed betyder ju försenade. Finns det ingenstans det står vad som händer? Typ direkt efter där de står att de inte kommer in omedelbart. :P
Dom teleporteras.. behandlas därför som teleporting models. Hamnar dom och blir delayed/i reserv så slår man väl för dom som vanligt? Tycker det personligen är rätt enkelt men thats just me :p
Självklart följer de gängse regler för teleporterande enheter. Dvs slå igen nästa runda och se om de kommer från reserv. Dessutom en spelmekanisk lösning som stämmer helt överrens med allt bakgrundsfluff - för visst vet vi att warpen är nyckfull och oberäknelig, att vad som verkar vara en sekund i warpen kan vara timmar, år osv utanför (och tvärtom).
Fanatic-ruling mest troligt: De hamnar i reserv och behandlas som reserver tills de är på väg in igen, och då kommer de in på samma sätt som de lämnade banan, dvs deep strikande.