Regelfråga: Wierdboyz "'Ere we go" och deep strike misshap...

edited 10 april 2009 10:23 in Warhammer 40k
Ey, long time no see etc...

Testspelade mina orks härom dagen och stötte då på ett problem som vi inte lyckades läsa oss till vad som gäller. Följande hände:

Min wierdboy med 30 boyz fick "'ere we go" och teleporterades iväg. Med en så stor mob är ju risken väldigt stor att man hamnar i terräng, vilket också hände. Men den blev delayed på misshapen. Vad händer då? Kommer de in automatiskt nästa runda eller måste de börja slå som att de är reserver? Det står bara "...using the deep strike rules." under den egenskapen.

Edit: Vi var också oense om de skulle deep strika över huvudtaget eller om de skulle komma in från min bordskant istället.

Kommentarer

  • edited 10 april 2009 12:03
    Ska man gå efter RAW så hamnar de i reserv och kommer sedan komma in via bordskanten iom att de inte har någon specialregel som tillåter dom att deploya på något annat sätt (t ex deep strike och out flank). Skulle de ha någon sådan specialregel skulle jag säga att de får deploya genom att använda den.

    Edit: Glömde säga att de måste slå som reserver för att komma in som vanligt.
  • Om deep strike-reglerna ska användas borde de gälla även nästa runda om de blir delayed.

  • Enligt reglerna för försening slår man sen nästa runda om de kommer in precis som för alla reserver. Jag håller med NilssonHarHund om att de bör göra en deep strike även senare rundor.
  • edited 10 april 2009 16:26
    Vi körde så att de kom in från bordskanten men å andra sidan är det väl inte så att de egentligen hamner långt utanför slagfältet med delayed utan snarare "fastnar" i warpen en stund innan de kommer fram. Men logik och warhammer hör inte ihop. :p

    Ingen som läst någon FAQ om det?
  • Svårt läge att säga vad som är RaW och vad som är RaI i det här läget. Jag skulle inte ha något problem med att de kom in deepstrikande nästa runda iofs, men det är fortfarande lite små irriterande att ens egna chaos terminators kan gå och skjuta sin reaper autocannon på full räckvidd, men med sina bolters måste det stå stilla för att kunna skjuta 24"....
  • Andra enheter som blir försenade kommer in på samma sätt som den gången de blir försenade, sättet de kommer in är generellt sett bestämt innan första rundan. Det är inte helt klart i reglerna som sagt men jag tycker att det vettigaste vore att de precis som andra enheter kommer in på samma sätt nästa gång, d.v.s. deep strike.
  • Vad skulle en Fanatic-domare säga i det här läget? Dante, Dea?
  • edited 13 april 2009 00:02

    Jag undrar vad det är som gör att en del tror att de byter sätt att komma in i matchen? Delayed på misshappen, delayed betyder ju försenade. Finns det ingenstans det står vad som händer? Typ direkt efter där de står att de inte kommer in omedelbart. :P

  • Dom teleporteras.. behandlas därför som teleporting models. Hamnar dom och blir delayed/i reserv så slår man väl för dom som vanligt? Tycker det personligen är rätt enkelt men thats just me :p

  • Självklart följer de gängse regler för teleporterande enheter. Dvs slå igen nästa runda och se om de kommer från reserv. Dessutom en spelmekanisk lösning som stämmer helt överrens med allt bakgrundsfluff - för visst vet vi att warpen är nyckfull och oberäknelig, att vad som verkar vara en sekund i warpen kan vara timmar, år osv utanför (och tvärtom).

  • Tack för svaren! Ska ta dem med mig till mina motspelare.
  • Vad skulle en Fanatic-domare säga i det här läget? Dante, Dea?

    Fanatic-ruling mest troligt: De hamnar i reserv och behandlas som reserver tills de är på väg in igen, och då kommer de in på samma sätt som de lämnade banan, dvs deep strikande.

Sign In or Register to comment.