Bretonnia?

edited 8 april 2009 02:15 in Warhammer fantasy

Hejsan! Nu har jag gjort det jag länge velat! Köpt mig en bataljon med bretonnia! ända sedan jag började inom denna hobby har jag gillat dom, jag samlade då orcer som också iofs är stentuffa (nya nightgoblins tycker jag är ett skämt!) Och nu, efter en lååång funderare på flera månader har jag beställt en battalion med bretts! (köpte även army boken eftersom jag inte har en blekaste av vad som försigår hehe)

Ja som jag sade, jag har ingen aning om vad som gäller med bretonnias(eller något inom WHFB överhuvudtaget!), jag tyckte det bara skulle bli skoj att försöka samla en arme, och bretonnia kändes som ett ganska överlägset val, verkar otroligt roliga att måla! Så, ifall folk skulle kunna hjälpa mig på traven med kanske en armelista och allt vad det innebär, har planer på att kanske sälja den, då jag inte vet hur man spelar... men att samla en arme kanske är kul det också. Vi får se hehe.

Så all hjälp jag kan få skulle uppmärksammas, jag ska försöka hålla uppe en WIP tråd med allt jag gör.

Får man använda Green Knight? Denna modell är så jäkla ascool att jag måste ha den på ett sätt eller annat, om man inte kan använda denna karaktär så gör jag något annat av den endå så hehe!

Nåväl, ifall ni vet något coolt om bretonnia, armeförslag, karaktärer eller bara udda saker som skulle vara fränt, snälla hjälp mig! Jag har absolut ingen aning vad man gör för att få en arme, det enda jag kan är just att måla, och måla det ska jag göra! Ska försöka hålla så hög standard på allt som bara möjligt! Förhoppningsvis någon klurig konvertering också!

Så, skriv allt bra och allt dåligt om bretonnia, skriv vad som är bra att ha och vad som är dåligt att ha! Skriv allt !! Mer vetande ger bättre resultat (förhoppningsvis)

Peace!

Kommentarer

  • Det mesta i bretonnialistan är faktiskt ganska bra, kanske med undantag för men-at-arms till fots eftersom de brukar kännast lite för söliga jämfört med alla knights, samt att de inte klarar sig lika bra utan stöd som Grail Relique gör.

    En extrem turneringslista brukar ha så många enheter knights som möjligt, men man kan även lyckas bra genom att blanda in lite archers, yeomen, treb etc. När det gäller vilken typ av knights man bör ha så finns det bra användningsområden för alla:

    Knight Errants: 20 poäng per modell gör dem snorbilliga för att vara knights, och är perfekta för att skicka fram först. Var inte rädd att fly med dem för att locka in fienden i en fälla. Även mindre enheter på ungefär 5-6 modeller är bra för att screena samt anfalla flankerna (bara 100 poäng för 5 knights, billigare än så blir det knappt).

    Knights of the Realm: Eftersom de är 1+ i listan så måste du ha minst en enhet, och med WS4 och LD8 är de väldigt prisvärda. Max 2 enheter dock, sen är det bättre med andra sorters knights.

    Questing Knights: Re-roll på psykologitest och möjlighet att fly gör dem till det stabilaste valet för karaktärer. De blev lite sämre i och med att tvåhandsvapen bara ger +1 S mounted, men eftersom de har S4 i grund så kan man alltid köra bara handweapon / shield, och sen låta den statiska bonusen och karaktärerna göra grovjobbet.

    Grail Knight: Slår extremt hårt med två attacker var och S4, vilket ger 5 knights totalt 10 attacker S6, magiska attacker och WS 5. Dock är de ganska dyra i poäng och kan inte fly eftersom de är immun mot psykologi.

    Pegasus Knights: Väldigt effektiva på att plocka ut warmachines och liknande med deras 20" 360 grader LoS. Kan vara värt att köra sin Lord på en Royal Pegasus bara för att kunna ta mer än en enhet av dessa, men man bör väl nästan se dem som obligatoriska.

    När det gäller karaktärer så är Bretonniamagin deras stora svaghet. Många spells är värdelösa för karaktärer till häst, och Bretonniakaraktärer utan häst (eller andra mounts) blir värdelösa eftersom de är beroende av fart. Man kan (och bör) ta ett par Damsels bara för deras magic resistance och dispelmöjligheter, men räkna inte med att de kastar några spells själva. En BSB är obligatoriskt, och extremt bra, och även en Lord (Duke) samt vanliga Paladins är väldigt billiga och effektiva.

    En ganska hård exempelarmé kan se ut något i stil med:

    Lord på Royal Pegasus
    2 Damsels, 2-3 scrolls mellan dem
    BSB
    Paladin med något fräckt vapen

    9 Errants, FC
    6-9 KotR, FC
    10 Bowmen Skirmishers

    3 Pegasus Knights, Musician
    3 Pegasus Knights, Musician
    8 Questing Knights, FC, (BSB)
    7 Questing Knights, FC, Warbanner (Damsel + Hero)

    5 Grail Knights (+ Damsel)
    Trebuchet

    Utan att ha räknat på det borde den kunna landa runt 2250 poäng, och har lite av det mesta. För att göra den hårdare kan man ta bort Trebuchen och Bowmen, och för att göra den mjukare kan man ta bort en enhet Questing Knights, Pegasus Knights eller Paladinhjälten och ersätta dem med lite Mounted Yeomen, Fler bowmen eller ett Grail Relique. Men at arms skulle jag nog fortfarande lämna hemma.

    Lycka till!
Sign In or Register to comment.