N00bhjälp med spray

edited 25 mars 2009 22:08 in Figurmålning etc
Tja. Målar just nu mina första figurer. Och jag har ett väldigt basic problem. Hur faaaan lyckas man spraya sån där grundfärg utan att få det över hela bordet, golvet med mera?

Kommentarer

  • ta en kortong eller likande, sätt dig på ballkongen/varandra/källare och ha bra ljus så är det bara spraya =)
  • okej. får testa det nästa gång. har ett vitt bord med svartprickiga partier där tidningspappret inte täckte till salu om nån är intresserad?

    golvet får man helt enkelt hoppas att inte märks när man flyttar. ta bort eventuella lampor från köket och så. (balkongen är i anslutning till köket, bäst ventilering där)
  • Fukta en trasa med lite t-röd och torka bordet så lossnar färgen.

  • sätt dig på varandra

    ?????

    :0)

  • Haha! udda sprayknep som dyker upp där :P

    Försök att undvika andas in det som luktar illa, du vill ha maximalt med vädring.. :)

  • jo rejäl ventilation är bra.. jag spreyade i samma rum som jag målade när jag var kid.. host host.. jag är märkt för livet

  • Jag fäster figurerna på en bit styv kartong med dubbelhäftande tejp så den går att vrida och vända för att komma åt överallt. Håller till på balkongen när vädret tillåter, i trapphuset när det är kallt/blött/ruggigt.

  • Jag brukar smita ut i sophuset och spraya där. Finns nästan alltid kartong där som man kan täcka golvet och lite av en vägg med (mest för att det ser bra ut om folk kommer in) och det går ju att använda oavsett väder :)

  • Jag kör på samma metod som setomidor. Har allting monterat på en kartongskiva och sprejar sedan ute i soprummet, på platsen där en sån där grön tunna står. Sedan ställer jag tillbaka tunnan, modellerna ryms gott och väl under utrymmet på baksidan. På så sätt syns dom inte och kommer inte ivägen ifall någon annan skulle kliva in, och ifall sprej skulle hamna på golvet är det i stort sett bara sopgubbarna som kommer märka det, och eventuellt någon som städer i rummet.

  • Jag har byggt en spraykub av en kartong som emballerat en förpackning 2kg djupfryst kycklingfilé från Guldfågeln. Bara att tejpa ihop den ordentligt så den håller eftersom kartongen är färdigvikt med lock. Ger både bra insyn och skyddar tillräckligt på balkongen där jag sprayar. Går alldeles utmärkt att hålla i handen och luta försiktigt mot balkongräcket.

    Dessutom rekommenderas det INTE att spraya i trapphuset eller andra gemensamma utrymmen i hyresfastigheter, då det inte är vidare trevligt för dina grannar (eller hälsosamt). Kan även vara en anledning till vräkning i förlängningen. Enda undantaget är väl tipset om soprummet, då det knappast är en plats någon, än möjligen en del figurmålare som tillbringar längre tid där inne... ;)

  • Vissa fastigheter har även hobbyrum som man kan utnyttja för sprayning (i mitt fall står det till och med på dörren att spray är ok därinne).

  • Jag använder mig av föreningens hobbyrum, vågar inte riktigt använda soprummet som seto gör =).

    Har allting i en kartong som jag ställer modellerna på för torkning, men jag använder mig av Apotekets latexhandskar som finns att köpa för ca 30 kr.

    På detta sätt kan jag hålla och rotera modellen medan jag sprayar, går mycket snabbt och man sparar både spray och tid (som att komma upp till lägenheten och upptäcka att färgen av någon outgrundlig anledning inte fäst på hela undersidan av hästjäveln...) och man får ingen färg på händerna.

  • ja hanskar är att rrkomendera, jag använder mig av vanliga tunna arbetshanskar i skinn, inget kladd och lätt att se att man fått färg over hela figuren
  • Som flitigt handskanvändande tandläkarstudent kan jag väl bara inflika att man ska vara varsam med användningen av just latexhandskar då latex kan ge kontaktallergi (även om ett par rejäla latexhandskar av den modell kirurgerna använder är riktigt bra). Vanliga plasthandskar (av den tunnare sorten) är ur den synvinkeln bättre, men bäst är faktiskt någon form av arbetshandskar då dessa andas. Speciellt bra om man är flitig användare av handskar som inte "andas" på jobb, eller om man har allergi eller andra hudåkommor på händerna.

    Är man inne och det inte är bra ventilerat rekommenderas faktiskt även någon slags mask eller munskydd som kan köpas i färghandel, järnhandel eller butikskedjor i stil med Jula/Clas Ohlson osv.

Sign In or Register to comment.