Regelfråga om assaults

edited 22 mars 2009 22:24 in Warhammer 40k
Hamnade i en smått lustig situation i en match där jag spelade tau mot en WH armé. Jag hade en broadside enhet bestående av en ledare med två skölddrönare (den andra snubben hade dött tidigare).

Grejen var denna:
Jag ville att broadsiden skulle skjuta iväg på en tank, men samtidigt assaulta en IG enhet. Jag vet att man bara kan assaulta mål som man skjutit på, så jag började tyst för mig själv fundera om jag kunde säga att han använde sitt target lock (som han hade) för att skjuta på tanken och sedan assaulta gardisterna.

Nu löste jag situationen på ett annat sätt som regelmässigt var tydligt och tog upp den här disskussionen med motståndaren efter matchen utan att vi kom fram till något (iom att han kände sig lite osäker på 5th ed reglerna i allmänhet). Så jag tänkte höra här:
Kan man låta en enhet "skjuta" mot ett mål trots att de inte har något som helst skjutvapen, och sedan med hjälp av target lock skjuta på ett annat mål och sedan assaulta det första?
Känns lite som ett gömt påskägg (dvs jag tycker inte det), men jag vill ändå höra åsikter om det. Finns dom som tycker att chaos terminators kan skjuta 24" med sina bolters när de rör sig trots att dom inte får det enligt de regler som är skrivna (tillhör inte den gruppen).


Vidare kan man fundera om en enhet kan skjuta på mål A och en person skjuter på mål B med target lock och sedan assaulta mål B. Regelmässigt känns det tydligt mer tillåtet iom att man tydligt assaultar ett mål som man beskjutit.

Kommentarer

  • Jag skulle säga att man får välja assault i båda fallen, fast knepigt är det allt. Kollat om det finns någonting om detta i tau faq?

  • Nope, inget om det i FAQen, men jag förväntade väl mig knappast det. Frågor om att initiera en närstrid för tau är väl knappast vad jag skulle kalla en Frequent Happening direkt ;)
  • Man kan ju inte skjuta om man inte har ett skjutvapet.
    Hade du haft det så får du med hjälp av taget lock skjuta ett annat mål och sedan assaulta det första...
  • Jag skulle nog inte låta någon "skjuta" på en av mina enheter utan att ha ett vapen
  • Helst vill jag inte att nån ska skjuta alls på mina enheter (eller slå på dom heller för den delen)
Sign In or Register to comment.