styrofoam

edited 14 mars 2009 15:48 in Figurmålning etc
Hej!
Ska bygga lite pelare och stenar till mina dvärgar och har tänkt mig prova på styrofoam. Skulle behöva lite användbara tips och kanske någon bra länk eftersom jag tyckte det var väldigt svårt sist jag provade på för ganska många år sen. Vad skär man bäst med? Var köper man för bäst pris?

Kommentarer

  • Jag är ingen terräng byggare, men styrofoam, eller frigolit, är väl ändå rätt enkelt att bygga med till enkla former som större stenar och stora pelare och de hårdare varianterna fungerar till hyfsat detaljarbete också. Det beror kanske på hur bra resultat du vill få. Vad hade du problem med?

    Den blåa varianten är den jag använt och då fungerande en matt-kniv alldeles utmärkt. Jag tror det går få tag på mer eller mindre gratis på byggarbetsplatser.

  • edited 16 mars 2009 17:51

    Kom ner på föreningen en kväll i veckan så kan jag lova att det finns ett par stycken som kan ge dig lite mera "hands on" tips.

    Annars då jag bygger så kapar jag till en form som jag är nöjd med, kan putsa till med fint sandpapper om man är riktigt petig, men framförallt så kan det vara smart att hämta lite riktigt stenar från Naturen och "rulla" över dina styrofoam verk för att få till en riktigt och levande struktur.

  • Tack för tipsen. Efter nya försök så tror jag att mitt största problem förra gången var dålig kniv och för mjukt material. Gick mycket bättre nu.
  • Ja bra kniv är perfekt för det där.. Ha inte det du arbetar på i knäet bara.. En gång så skar jag mig i låret, det sög..

  • Haha, börja inte jämföra modell-relaterade skador i den här tråden! Själv ligger jag på 7 stygn och massvis antal liter blod spillda genom åren! ;0)

  • Jasså sög det? En annan skulle ju tro att det börjande rinna :O)

  • man skulle ju kunna bygga en frigolit skärare av en gammal figursåg, koppartråd och ett lite större batteri... gjorde vi på vår gamla förening i Övik, funka skitbra, men man måste vara ganska stadig på hand för det går ganska fort när frigoliten smälter.
Sign In or Register to comment.