Hur målar man bäst gult?

edited 5 mars 2009 13:07 in Figurmålning etc

ja, titeln säger väl det mesta. Jag vill ha en gansksa "stark" gul färg på mina empire, men har bara varit PITA hittils.

medans vi liks ändå frågar, hur gör jag satt det ser ut som dom gått i lera (jordstänk på byxorna) Förslag?

Kommentarer

  • edited 5 mars 2009 13:19

    Grunda vitt och måla flera klargula lager tills du är less bortom rimligt förstånd.

    Edit: om du tycker att Darksun färgen är tilläckligt gul så täcker den med två varv om du inte målar alltför tunt

  • Måla gult.

    (Vit grund och gult på eller lyanden darksun med shining gold typ på svart grund)

    Sen vet jag inte, pröva måla bruna prickar, stänka med tandborste kanske.
    Brukar inte göra såna effekter så om du ska testa detta gör det på nåt du inte bryr dig om.

    Och vänta tills Sven svarar på tråden, han verkar vara lite småbra på det här med målning.
  • shining gold? blir det inte metall skimmer i det då

  • Min Empire armé är en averland army med gult och svart. Jag spraymålade hela gubben chaos black, målade det som skulle bli gult vitt, och målade sedan det vita med golden yellow. Inga problem.

    Smuts gjorde jag på mina flagellants genom att ta en spretig borste och dutta på dark flesh kring benen. Blev helt okej.
  • Woops, inte shining gold.

    Jag menade.... gul, sunburst typ.
  • Det finns ett par sätt att måla gult, ett sätt är att grunda med en rätt gul brun färg, T.ex Snakebite leather och sedan lagra upp tills du hittar en bra ton du är nöjd med. Annars finns det sätt att måla gult på som är lite mer oortodox. Du kan börja (detta är mitt recept) med Scorfulous brown (?) med en gnutta svart i (denna färg fungerar perfekt som substitut mot guld ifall du vill göra NMM men då ska du bara använda vitt för att blanda i färgen du får från den brun/svarta färgen) Sen tar du och blandar lite mer gult i färgen och lagrar upp, sedan skuggar du med blått! Ja, det kanske låter väldigt konstigt men att göra skuggor med blått på gult fungerar vääääldigt bra! Du ska antagligen inte blanda färgerna då det blir grönt men använd väldigt utspädda blåa färger, du kommer att få en otroligt djup gul då, sen är det bara att fortsätta att highlighta och hitta den gula nyansen du vill åt.

    Helt klart går det att använda annan färg istället för de jag sade, men Gult och blått är otroligt effektiva med varandra! Om du grundar på vitt är det mycket enklare att få den gula direkt från början.

    1. Spraygunna iyanden darksun över vit undercoat.
    2. Washa brunt eller rött.
    3. Måla andra färger.
  • FUnkar det inte med
    1svart coat
    2 Darksun
    3. GOlden Yellow
    4. bad moon yellow?
  • Det gör det nog, men jag gissar på bättre resultat med vitt.

  • har redan svart coatat dom, men prövar så tar och kan lägga upp bilder hur resultaten blev sedan
  • Iyanden fäster rätt bra på svart, men sämre än på vitt. Osäkert om det fäster lika bra när man använder spray gun oavsett undercoat.

  • Funkar det inte att köra med foundation grey och sedan gult månn tro? Gråfärgen där är ju rätt ljus och har ju hög pigmenttäthet och målar lätt över svart. Om inte annat är den lätt att måla över med vit och sedan gult om man vill.

  • Dheneb Stone täcker svart väldigt bra och är ljus nog att använda gul direkt ovanpå

  • Dom här är målade med vit spray som grund, Sunburst ovanpå det, washat med Ogryn Flesh och han/hon till vänster är highlightad med Sunburst efteråt. Snabbt, snyggt och enkelt. Figurmålarnas treenighet.

    Om du inte kan tänka dig att måla om modellerna med vit grund utan tvunget vill ha svart så kan orange (foundationvarianten borde funka) användas som grund med diverse gula lager ovanpå. Det brukar bli en ganska djup och varm gul av det. En annan variant jag gillar är Calthan Brown>Iyanden Darksun>Sunburst Yellow. Sen kan man washa det med Gryphonne Sepia eller Ogryn Flesh och sen lägga Sunburst på det igen.

  • Kommer ihåg i förra utgåvan av GW's "how to paint". Där hade de en Iyanden eldar som de målade Fiery Orange som basfärg, drybrush med vit över carapace-plattorna och sen gul bläck som en glaze. Gav ett helt okej intryck i boken, men vet inte hur slutresultatet blir IRL.

  • Det lär bli lite fläckigt om man drybrushar på det vita. Det kanske funkar om man är grym på att drybrusha, men jag vet inte hur många som är det.

Sign In or Register to comment.