BUBBLE - Best Umeå Blood Bowl League Ever - planeringstråd

edited 22 februari 2009 18:44 in Figurspel

Dags att börja planera den liga vi vill ha. Alla intresserade anmäler sig i denna tråd så vi får ett hum om antalet potentiella spelare.

Regelförslag

  • Lag skapas enligt regelboken för 1000k guld.
  • Inga stuntylag är tillåtna (lammkött för basharlagen).
  • Inga lag får möta samma lag igen innan det först mött alla andra lag.
  • Inga spelare på samma position får välja en identisk uppsättning skills. Detta för att undvika dvärglag med block+tackle+guard på alla spelare eller alvlag med bara block+dodge överallt. Samtidigt uppmuntrar det till användning av lite mer udda skills och mer taktiskt utmanande spel.
  • Spiraling expenses enligt regelboken, minska alla gränser med 250k (så första extrakostnaden kommer vid Team Value = 1500k).
  • Ligan skall vara avslutad kring början av juni och följs upp av en helgturnering (slutspel!) för de deltagande lagen.
  • MVP delas ut av coacherna själva.
«134

Kommentarer

  • Peter Sagebro - mest troligt Lizardmen

    Bra regler, men Vampire Team måste vara undantaget från skill-regeln. Kommer inte gå att spela med dem annars, thrallsen dör i drivor även om man lägger block på några.

  • edited 22 februari 2009 19:40

    Elias Lindqvist - mest troligt Orcs (eventuellt något mera "finlir"-lag typ Skaven eller Dark/High elf).

    Jag har funderat lite på husreglerna, och en sak stör mig lite grann. Jag är lite orolig för att alla nerfningar mot bashar-lag kommer att göra dem totalt ovärda att spela i ligan. Jag ska kontrollera nästa gång jag är hemma i Burträsk, men bara genom att snabbt räkna på den gamla hemsidan kan jag konstatera följande för att styrka mitt argument:

    • Da trukkas på 12 matcher = 14 Touchdowns, 27 CAS = 94 SPP
    • Sylvania Suckers på 12 matcher = 26 TD, 12 CAS = 102 SPP

    Vad jag försöker påskina är alltså det simpla matematiska faktumet att det ger mer i en långsiktig liga att göra mål och skaffa star player points för att förbättra sina spelare, SÄRSKILT om slutmålet med det hela är att vinna en turnering med samma lag efter X antal omgångar. Jag hade i ovanstående liga ett av de klart dyraste lagen på papper eftersom jag inte förlorat en enda spelare, men mina spelare var inte mycket bättre än ett startlag eftersom jag hade väldigt få Comps och TDs.

    Vad jag försöker säga är alltså att jag tror att en del av balansen i Blood Bowl ligger i att Basher-lagen har en mer "slow and steady" advancement medan Lirar-lagen är lite mera "gamble" och lika lätt kan sluta med några riktiga Star Players efter ett par omgångar, som att de kan sitta där med 7 spelare på sitt roster. Om vi rubbar den balansen genom att göra det mindre attraktivt att spela Basher, så ÖKAR vi slumpfaktorn i ligan och helt plötsligt har vi ett eller två lag som har haft tur nog) att skapa sig några riktiga monster-spelare. Det finns alltså en poäng i att ha det där Khemri-laget som till och med din MA10, AG5 Gutter Runner är rädd att möta för han vet inte om det är den sista match han nånsin spelar.

    Detta är ett problem i mina ögon, för jag håller definitivt med föregående tankegångar om att vi vill förhindra att alla sätter Block på alla sina spelare. Men risken är att jag står där med en Black Orc med Break Tackle och undra "va f*n ska han med det till, jag kommer ändå aldrig att kunna göra en TD med honom"....

  • edited 22 februari 2009 20:12

    Haha, titlen äger!

    Daniel Henriksson - Skaven

    • För "inga lag får möta samma lag igen" så bör man också räkna med att det kan komma att bli flera grupper om vi blir tillräckligt många, och då gäller det bara inom samma grupp.

    • Förtydliga regeln om spelare med identiska uppsättningar, lägg till något i stil med att "det är fortfarande tillåtet att ha exempelvis två human blitzers som har block-dodge respektive block-tackle-dodge, eftersom de då har olika uppsättningar skills".

    Sen är ju nästa steg att diskutera vilka effekter det systemet skulle ha i praktiken. Som vi redan har påpekat så är det nuvarande förslaget väldigt hårt för lag som har få positioner, men väldigt balanserat för lag som har spelar på många positioner. Här skulle man kunna tänka sig lite snällare restriktioner för vissa lag, men det resulterar ganska snabbt i ett komplext system.

    En annan idé, som kanske kan visa sig ganska ogenomtänkt, kanske vore att vissa skills (eller kombinationer av skills) bidrar mer till team rating än normalt? Exempelvis skulle man kunna säga att block och dodge ger vardera +10k extra på team rating (om man inte hade dem från början), samt att kombinationen block+dodge ger ytterligare +10k extra på team rating (oavsett om man har båda från början eller inte). Det skulle alltså innebära att en Gutter Runner som fått block skulle vara värd 130k:

    • 90k från start
    • 20k för extra skill
    • 10k för block
    • 10k block+dodge

    Detta istället för nuvarande 110k, medan han fortfarande skulle vara värd 110k med exempelvis dodge + strip ball. Då blir nästa problem att identifiera vilka kombinationer man tycker borde ingå, men det känns inte som ett oöverkomligt problem. Givetvis kan man även väga in grundstats också, exempelvis genom att ge högre rating för kombinationen Ag5 och dodge eller Mv10 och sprint.

    En relaterad sak till förslaget ovan är att vi antagligen borde tänka igenom regeln för spiraling expenses en eller två gånger till innan vi beslutar oss för något. Exempelvis den här ligan verkar ta en helt annan approach och istället öka gränsen till 2000 (om jag tolkar den rätt).

    På ett annat ställe står det "Spiraling Expenses are a different story. I can't predict how much of a team equalizer that is, but it must be very frustrating to high Value teams, especially the ones that are losing. If in the league, every coach plays a lot of games, which is how it works when my friends run our own league, then every team has to pay spiraling expenses and it doesn't help out any lower Valued teams since there aren't any. All it would do is hurt every team. But, Jervis is right that in larger leagues, coaches who ose don't play their games all the time. Spiraling Expenses is a way to keep the teams more even, just like inducements."

    Så jag tycker att vi borde fundera på om vi verkligen vill sänka det till 1500k, och så klart ännu mer så ifall vi använder oss av mitt förslag ovan.

  • Får inte stuntylagen vara med?:(
    Vore det då inte bättre att förbjuda basharlagen?:)
    Det vore ju roligt att vara med. Men om snotlings inte är tillåtna så kan jag inte ge något besked i nuläget. Fast man kan ju kankse bygga något annat lag.
  • Marcus Eriksson - Norse

    Håller med Seto, även om jag inte har spelat mycket förut så känns det som vi borde diskutera igenom det hela lite mer.

  • edited 22 februari 2009 23:13

    Självklart ska det diskuteras. I mitt inledande inlägg listade jag de förslag som vi diskuterade fram i all hast under Biting Blizzard Cups sista skälvande minuter och i bilen på väg hem. Det betyder inte att det är skrivet i sten.

    Jag tycker personligen det viktigaste är följande två punkter. Exakt hur man tveakar ligan för att uppfylla detta är en konst i sig.

    1. Att block inte automatiskt ska vara den enda och bästa skillen att välja som förstaskill till alla linemen i alla lag. Se diskussion om detta nedan.
    2. Att lagen är jämna och håller sig på någorlunda vettig nivå. Jag tycker det är roligast att spela när man har 14-15 spelare i laget och alla har ungefär en-två skills var. Det är särskilt viktigt när en blodig match kan resultera i att ett lag halverar sin TV och får svårt att komma tillbaka om de andra lagen är för bra (hälften av 3000 är mer än hälften av 2000 =).

    Det tar lång tid att samla många star player points och det ges sällan utrymme till att ens testa några andra skills. Åtminstone inte för basharlagen. En stor del av blood bowl går förlorad när inte ens hälften av skillsen kommer till användning. Allt detta är tråkigt och slutar egentligen med ett race om vem som kan få flest blockers först. Genom att straffa upprepningar straffar man alla lag, även bollspelarna. När basharlaget inte längre får ha block på allt kan de luta sig tillbaka och märka att alverna inte har det heller. Plötsligt kan de få renodlade blitzers man har få den roll de ska ha, istället för att alla spelare kan utföra uppgiften likvärdigt. Ibland är det kanske bättre att blitza med killen med tackle istället.

    Hur man än gör bör det vara ett enkelt system utan för många undantag. Ungefär som dante byggt om uppdragen till 40k inför Fanatic.

    Oh, btw, jag kommer såklart också vara med. Någon form av alver eller möjligen Chaos.

  • edited 23 februari 2009 01:05

    Jag har funderat lite på husreglerna, och en sak stör mig lite grann. Jag är lite orolig för att alla nerfningar mot bashar-lag kommer att göra dem totalt ovärda att spela i ligan. Jag ska kontrollera nästa gång jag är hemma i Burträsk, men bara genom att snabbt räkna på den gamla hemsidan kan jag konstatera följande för att styrka mitt argument:

    • Da trukkas på 12 matcher = 14 Touchdowns, 27 CAS = 94 SPP
    • Sylvania Suckers på 12 matcher = 26 TD, 12 CAS = 102 SPP

    Jag tror inte du ska jämnföra med mitt Vampire Team, eftersom vi spelade reglerna fel ibörjan (vi spelade med inget "max 1 team reroll per tur") vilket gjorde att jag scorade mer. Lägg därtill en AG 6 Vampyr ;) Jag håller dock med till viss del; ett orc gör sällan mer än två mål, medan ett skavenlag kan dunka in 4-5 mål. Visst kanske orcsen gör någon mer CAS, men SP skillnaden finns ändå där, så lirar lagen får i regel med SP. Dock åker dom samtidigt på mer stryk, så vad som är balanserat och inte är svårt att säga.. Håller med Trukson om att lirar lagen är lite mer heaven-or-hell. Antingen kan man blir utgrisad eller så får man en tokbra lirare ganska snabbt. Håller dock inte med att vi, genom en skill begränsning, skulle påverka basherlagen i större utsträckning än lirarlagen, snarare tvärtom.. Black Orcs kan ta Block, MB, Guard och X, vilket inte är helt fel. Lika bra som 4 block? Nix, men du slipper möta Blodge elf linemen

    Gillar inte Setos förslag med ökat team value istället för begränsning av skills. Ett av det bra med en begränsning av skills är att man får ett lite annorlunda spel än vanligt. Skulle man istället öka team value på skillsen kan man relativt lätt bara köpa ut samma skills ändå. Gör båda spelarna detta tar det ut varandra vilket gör det helt meningslöst.

    Om nu vissa lag med få antal olika positionsspelare påverkas extra av en begränsning är det väl bara att bestämma vilka lag som ska få en lättare restriktion. En sådan restriktion känns betydligt simplare än att ha en lista med hur mycket minus skill-kombinationer ger. Ett förslag är att dom får ha en spelare med likadana skills som en annan. Spontant för Chaos, Lizardmen och Vampire.

    Håller med Seto ang Spiraling Expenses samt att titeln äger :)

    edit: Visst spelar vi med LRB 6 trial rules och de nya lagen? (samt illegal procedure :p)

    edit2: Såg på liga-länken Daniel postade att dom kör att en foul CAS ger SPP som vanlig CAS. Skulle detta kunna vara nått som gör basher lagen litelite mer SPP vänliga? Lirarlagen ligger ju oftare i backen samt att basherlagen i regel har fler spelare på banan, vilket gör att lirarlagen i mindre utsträckning är benägna att foula (iom risken att åka ut) Låter spontant inte fel.. dessutom ska ju allt våld premieras! Bra/dålig houserule? Nån kunnig upplys mig! ;)

  • edited 23 februari 2009 08:55

    Seising: Vi såg i helgen (och har sett tidigare) att stunty lagen har en tendens att dela ut ohyggliga mängder SPPs till motståndaren om de råkar möta fel motstånd (tänk Undead eller Khemri).

    Saker som jag sett på andra ligor (och som Barrskog nämner ovan) som kan övervägas:

    • SPPs för fouls / crowds?
    • Minimal winnings på 20k? (innan eventuella modifikationer från kort.)
    • Gratis inducementkort från 50k högen innan varje match?
    • Illegal Procedure eller inte? En mildare variant (straff först efter den andra missen?)
    • Avdrag till Team Value för minskade stats (Mv, St, Ag, Av)?

    Jag kollade snabbt igenom lagen i LRB;

    Antalet positioner:

    1. -
    2. Vamps, Ogre, Halfling
    3. Liz, Chaos
    4. Nurgle, Khemri, HE, Pro Elf, Chaos Dwarves, Amazons
    5. WE, Undead, Skaven, Necro, Human, Dwarf, DE
    6. Orcs, Norse, Goblin

    Om man stryker snotlinglagen så känns det som att Vamps, Lizardmen och Chaos ska få ett undantag till regeln ovan per position. Jag föreslår per position eftersom ett choise för varje lag är 0-1 ändå, och därför kan man se det som att de egentligen bara har två choises var. Det här skulle innebära att en Lizarmen spelare får ha två Saurus och två Skinks med samma uppsättning skills, och motsvarande för Chaos Warriors och Beastmen.

    Norse och Orcs har å andra sidan väldigt många positioner, och påverkas därför inte lika mycket av begränsningen. För Orcs spelar det kanske inte så stor roll (eftersom goblins inte är så vanliga), men Norse har 4(!) positioner med en 0-2 begränsning, vilket gör att de kommer undan väldigt lindrigt (speciellt med tanke på att nästan hela laget har Block från start). Ska vi försöka göra något åt det eller bara lämna det och hoppas att det inte blir något problem? :)

    Jag har också räknat lite på Spiraling Expenses, och jag tror INTE att vi ska sänka gränsen till 1500. Ett av mina skavenlag på Fumbbl med 12 spelare går in runt 1700 i Team Value (omräknat med nya LRB), och jag tycker att det laget är precis lagom hårt för en liga. Mitt orc lag på Fumbbl har exakt samma Team Value, med 15 spelare istället men färre skills än Skaven laget. Ganska typiskt för de olika lagen med andra ord, men med skillnaden att Skaven laget är så mycket mer ömtåligt under match än bashlaget med färre och klenare spelare.

    Risken med Spiraling Expenses är att man kickar helt friska spelare, kanske med en skill som man tyckte verkade kul men som visade sig onödig, för att minska Team Value och kunna ha kvar sina superspelare istället. Med andra ord finns det en risk att det går emot idén med att folk ska spela annorlunda skills.

    Synd att vi kastade lagen från ligan (de kanske går att återskapa till viss del från minnet?), annars vore det kul att ta bort alla extra skills och dela ut dem igen med de nya begränsningarna i åtanke, och sen spela en match eller två.

  • Jag ska vara med! Fick helt sjuka cravings när jag var där i helgen :)

    Angående skillsen, vad jag minns är det ju block och dodge som är de bästa skillsen, och de skills som gör spelet tråkigt i längden när för många spelare har det. Jag tänkte att man kanske kunde göra så här: Specificera lagens Blocker/Blitzer klass och låt dem ha block fritt och bland dina andra spelare får max en femtedel av spelarna ha block. Specifiera lagens Runner/catchers och låt dem ha Dodge fritt och bland dina andra spelare får max en femtedel av spelarna ha Dodge.

    Detta gör ju att du har möjlighet att maxa Blitzers om du vill ha ett blockade lag samt att du fortfarande har friheten att ge dina catchers Block-dodge om du vill men då blir dina linemens på line of scrimmage utan.
    Har inte så stor kunskap om de icke traditionella lagen då de inte fanns när jag spelade sist men det kanske skulle funka att ge dem regeln "Max en tredjedel får ha Block" och "Max en tredjedel får ha Dodge". Tror detta är ett enkelt sätt att tvinga in mer skills i spel utan att det blir för rörigt. Detta är dock väldigt teoretiskt då det var så länge sedan jag spelade.

  • edited 23 februari 2009 09:04

    Jag är stark förespråkare för Illegal Procedure (även då jag själv är värdelös på att komma ihåg det) och tycker att kunna nullifiera det med en team re-roll är ett väldigt bra balanserat straff

  • edited 23 februari 2009 09:02

    Om man bara vill komma åt block + dodge skulle det fungera, men tyvärr finns det andra saker som kan vara lika frustrerande och som till stor del beror på många spelare med samma skills. Ett klassisk exempel är ett dvärglag med Guard på i stort sett alla, eller Orcs med omoraliskt många Mighty Blow (9+).

  • Jag funderar fortfarande på en bra regel för övriga skills, återkommer då jag formulerat den.

  • Illegal procedure ska vara med tycker jag.

    Norse har den stora nackdelen att de inte tål något. Alls. De är lika klena som alver och är sämre på att spela boll. Därför måste de ställa upp i en blockfest, vilket sällan gagnar dem. När mängden block i lagen minskar generellt kommer andra skills upplevas bättre (typ tackle).

  • edited 23 februari 2009 09:47

    Med tanke på att coacherna får välja vem som får mvp känns inte SPP för foul motiverat.

    Jag tycker begräsningen av samma uppsättningar skills är enkel och löser flera problem samtidigt och därmed bra. Jag kan dock acceptera ett undantag för Lizardmen, Vampire och Chaos, där dessa lag får ha en dubblering per position.

  • edited 23 februari 2009 09:29

    Om man för övriga skills säger följande:

    Skills som ingen spelartyp i laget har i grund "Max en tredjedel av spelarna kan välja den skillen"

    Skills som någon spelartyp i laget har i grund "Max en femtedel av övriga spelare kan välja den skillen"

    Kan detta tvinga fram mer varierat skillutbud utan att förstöra möjligheten att specialisera sitt lag något? Finns det något lag som har en bra skill i grund som gagnas för mycket av detta?

    EDIT: Detta kan eventuellt leda till att går att maxa bästa skillen först, sen näst bästa osv. Jag hade funderat på ett system där en viss mängd upprepningar tvingar fram val en ny skill men jag vet inte hur rörigt det blir. Kanske även implementera en regel som motverkar likadana uppsättningar av skills också. Som alltid med restriktioner blir det nästan alltid något nytt som blir "Bäst/för bra" hur man än vrider och vänder på det

  • edited 23 februari 2009 09:40

    ... du menar SPP för foul :)

    En sak som jag funderat på tidigare är att införa risken för avstängning nästa match när man foular. Säg att man efter en match slår en T6 för varje spelare som blivit utvisad, och på 1 och 2 så blir spelaren avstängd även nästa match. Det hjälper till viss del mot situationer som att någon inser att de har förlorat, och börjar foula enbart för att förstöra för motståndaren i hans nästa match (genom att skada så många som möjligt). En risk för avstängning kan göra att foulandet används mer sparsamt (när det verkligen känns nödvändigt för att vinna en match), och mindre för att sabotera för någon annan. I det fallet känns även SPPs för fouls ganska passande, eftersom risken för avstängning gör det riskabelt att foula enbart för att få SPPs.

    (En parentes är att guld som inte spenderats inte ingår i Team Value, vilket gör att jag har räknat fel hela helgen och även nu på morgonen :) )

    En annan sak vi borde fundera på är om vi ska tillämpa Trophy reglerna från regelboken eller inte, samt om den pokal jag vann nu i helgen ska vara samma trofé som i ligan eller om vi ska skilja dem åt. Enligt regelboken får laget som har en trofé en extra team reroll (som räknas in i Team Value), samt att det finns extra effekter beroende på vilken trofé man har vunnit. De extra effekterna känns dock ganska brutna, så antingen kan vi strunta i dem helt eller hitta på någon egen effekt. Man skulle också kunna tänka sig att ha två troféer, en för ligan och en för slutspelet (ungefär som i Hockey), med förhoppningen att de hålls av olika lag :)

  • Dante82: Det kan också bli problem för lag som har vissa spelarpositioner med väldigt många skills (t.ex. Gutter Runners eller Ghouls), eftersom regeln då egentligen inte är effektiv (jag kan fortfarande ha block + dodge på alla gutters, eftersom de är mindre än 1/3 av laget).

  • edited 23 februari 2009 10:00

    Jag tror inte Norse blir overpowered. Dom är ofta bra i början av ligor eftersom dom har block-fördelen, men tenderar tappa i längden då alla andra lag kan ta block och ta bort Norse fördel. (Norse kan inte ta +AV lika lätt..) Med lite skill restriktioner tror jag det blir bra.

    Har inte så stor kunskap om de icke traditionella lagen då de inte fanns när jag spelade sist men det kanske skulle funka att ge dem regeln "Max en tredjedel får ha Block" och "Max en tredjedel får ha Dodge". Tror detta är ett enkelt sätt att tvinga in mer skills i spel utan att det blir för rörigt. Detta är dock väldigt teoretiskt då det var så länge sedan jag spelade.

    Kan nog bli svårt med de icke traditionella lagen, som du skriver.. Hur ska man göra med Chaos/Liz ex? Räknar man Saurus som blocker (vilket dom rimligtvis måste räknas som om nått) så blir det en för stor fördel då alla kan ta block. Räknar man dom som ingenting och låter 1/3 ta block är det för stor nackdel. Ett basher lag med max två block i hela laget (som dessutom är reroll beroende för boll-hantering) funkar inte. Till mindre grad gäller detta chaos också.

    Saker som jag sett på andra ligor (och som Barrskog nämner ovan) som kan övervägas:

    • SPPs för fouls / crowds?
    • Minimal winnings på 20k? (innan eventuella modifikationer från kort.)
    • Gratis inducementkort från 50k högen innan varje match?
    • Illegal Procedure eller inte? En mildare variant (straff först efter den andra missen?)
    • Avdrag till Team Value för minskade stats (Mv, St, Ag, Av)?
    1. Ja för foul ivf, mer osäker på crowd pushes..
    2. Tycker jag låter bra.. Varför inte säga att cash-tärningsslag under tre räknas som tre. Det ger förloraren minst 30k och vinnaren minst 40k. Aldrig kul att åka på dyngstryk i en match och sedan slå in 10k i winnings.. Om vi nu är rädda för att vissa lag drar ifrån andra skulle detta vara ett sätt att jämna ut det. Det skulle även göra att risken med allt för ojämna lag vid en höjning av spiraling expenses minskar.
    3. Isf 50k i form av ett kort. Tycker inte att man ska kunna köpa budweiserbabes inför varje match, påverkar spelet i för stor grad.
    4. Hardcore! :P Man lär sig fort
    5. Isf en liten minskning. - St kan inte ge -50k i team value. Det gör att man kan ha slagpåsar i laget som inte tar någon teamrating men som kan stå på LOS och ta skit.

    edit: Avstängning låter ju nice :P Man kan ge full SPP för foul CAS, men ifall en foul CASar leder det till en matchs avstängning på 4+ (efter att rögles måldommare granskat videobilderna i efterhand!)

    Ang trofé regler; visst ska vi spela med nya lag igen? Isf spelar det ingen roll för du får inte räkna in bucklan Daniel ;) Ny sesong, nytt lag! Jag tror heller inte man ska ge för stora fördelar inför slutspelet till laget som vinner ligan. Laget har redan fördelen att få en lättare väg fram genom slutspelet, samt att det vinnande laget förmodligen har det rätt bra ställt redan med cash/SPPs.

    1. Blir det för avancerat om man inför en (1) SPP för crowd pushes? :) Man kan också diskutera om fouls bör ge en eller två SPPs.
    2. Ja, det låter ganska vettigt. Sen om man ska ha gränsen på 20/30 eller 30/40 kan man ju debattera om.
    3. Japp, jag menade ett gratis kort (därav "högen") :)
    4. Visst, jag är game ;)
    5. Absolut en mindre minskning (någon enkelt och generellt, som -20k för en minskad stat oavsett vilken). Det blir ganska lustigt om man får +ST och -ST på samma spelare, eftersom han (eller hon i ditt fall Barrskog), kommer räknas som +50k trots att ST är oförändrad (dags att kicka spelaren med andra ord).
    1. Tycker jag inte.. 1 SPP för crowd pushes, som resulterar i CAS känns OK. Ingen större källa för SPPs, men det ska det inte vara heller. Ifall man riskerar avstängning för foul CAS tycker jag det ska ge fulla 3 SPPs. Om vi inte kör med avstängning känns två vettigt.
    2. Jag tror på den högre. Jag är i regel för ändringar som minskar slumpfaktorn efter matcher något (MVP väljs av spelaren, garanterad income etc). Alla kan ha otur en match och tappa någon spelare, en det är ifall man slår dåligt med cash hela tiden som det börjar bli riktigt tråkigt och man kan bli avpeppad, vilket i regel händer när man ser sitt team gå bakåt istället för framåt i utveckling. Har man lite garanterade välplaserade SPPs och en hyffsad inkomst känns det som man kan hänga med hyffsat, även om man inte vinner många matcher.
    3. Låter som en bra idé.
    4. Trukson kommer ta dig också!
    5. Låter vettigt. Frågan är hur mycket. 10 eller 20k känns rimligt.
  • edited 23 februari 2009 10:42
    1. Jag tycker att 3 SPPs för fouls känns för högt, eftersom man då får lika mycket SPPs för det som en TD, och att man får mer SPPs för att foula än att blocka. 2 SPPs samt avstängning känns rimligt - sen kanske man kan tänka sig en avstängning på 1 (istället för 1 + 2) om man känner att avstängningarna har för stor effekt (men jag tycker inte det). Det man vill undvika är att folk foular för att få SPPs / vara djävliga, mest eftersom ett sönderfoulat lag är det tråkigaste man kan råka ut för i Blood Bowl. Vad sägs om en mellanväg där alla utvisade spelare klarar sig från avstängning på 2+, men att man får -1 på slaget om man orsakade en CAS? (Så i praktiken klarar man sig på 3+ om motspelaren blev skadad). Det känns fluffigt och rättvist.
    2. Problemet med den högre gränsen är att en vinst spelar mindre roll för winnings (re-rollen blir inte lika viktig), men egentligen tycker jag att vilket som fungerar.

    Låt oss se vad andra tycker :)

    Jag gillar förslaget med LRB 6 reglerna, en summering av skillnaderna finns här.

    För er som är insnöade med LRB 4 (från Fumbbl eller liknande), kolla in den här sidan för skillnader mellan LRB 4 och 5.

    1. Jag tycker inte vi ska uppmuntra foulande av fler anledningar. Framför allt inte sådana fouls som sker när matchen redan är avgjord. Därför tycker jag 2SPP för en cas-foul är lagom tillsammans med en risk för att bli avstängd nästa match.
    1. Jag håller med om att överdrivet foulande kan vara väldigt spelförstörande så jag håller med om 2SPP och om jag minns reglerna rätt och utgår från att CAS innebär missa nästa match skulle jag säga

    * Utvisad för misslyckad foul -> Undviker avstängning på 2+ * Utvisadad för lyckad icke-CAS foul -> Undviker avstängning på 3+ * Utvisad för CAS-Foul -> Undviker avstängning på 4+ * Utvisad efter att ha dödat motspelaren -> Undviker avstängning på 5+

    1. Kan man inte istället säga att förloraren slår två tärningar och väljer högsta och vinnaren slår tre och väljer högsta?
  • edited 23 februari 2009 11:17
    1. CAS innebär:
      • 1-3 Missa resten av matchen
      • 4 Missa nästa match
      • 5 Missa nästa match samt -1 på någon stat
      • 6 Död

    Apotecary innebär att man slår om slaget på tabellen, och kommer till reserves om man får ner det till en badly hurt. Annars tycker jag förslaget är ganska bra (eventuellt stryka sista raden).

    1. Ja, det kan vara ett alternativ.
  • Jag är för tillfället helt insnöad på skills-restriktionerna så jag har ett nytt förslag.

    "Du kan inte ge en spelare en skill om 6 eller fler spelare i ditt lag har den redan."

    "Du kan inte ge en spelare spelare en skill om det skulle resultera i att fler än två spelare har samma par av valda skills" (valda = skills det inte hade när de köptes)

    "Du kan inte ge en spelare block eller dodge om det resulterar i att fler än två spelare har kombinationen block-dodge."

    Vad tror ni?

    1. CAS innebär:
      • 1-3 Missa resten av matchen
      • 4 Missa nästa match
      • 5 Missa nästa match samt -1 på någon stat
      • 6 Död

    I så fall är mitt förslag

    • Utvisad för misslyckad foul -> Undviker avstängning på 2+
    • Utvisadad för lyckad missa resten av matchen -> Undviker avstängning på 3+
    • Utvisad för lyckat missa nästa match -> Undviker avstängning på 4+
    • Utvisad efter att ha dödat motspelaren -> Undviker avstängning på 5+
  • Jag gillar dantes förslag på både skills och foulavstängningar.

  • Inspiration: hoppa till 3:30 i den här filmen.

  • Det ser ju häftigt ut men ruskigt opraktiskt

  • Häftigt > praktiskt ;)

Sign In or Register to comment.