GS-skulptör sökes, Umeå

edited 19 februari 2009 20:37 in Figurmålning etc

I frustration över att gång på gång misslyckas med ett projekt jag har vänder jag mig nu till forumet. Kan någon assistera mig genom att skapa ett motiv i GS på ett SM-axelskydd? Med ett original kan jag skapa en mall & formpressa motivet till andra axelskydd. Den stora stötestenen är dock originalet....

Här är ett par bilder av vad jag försöker åstadkomma. Dessvärre tokfailar jag på skulpterande. Bilderna kommer från den här guiden.

Skulpterat original Kopia skapad genom mallpressning Färdigt!

Kommentarer

  • Jag har använt mig av exakt den guiden för att göra mina Grey Knight symbols, funkade faktiskt bättre än väntat!

    Dock kräver den ju som du säger lite grundförmåga att skapa en symbol att "kopiera"

  • Söte Jesus, säg att du kan göra mig ett original!

    Den här stoppklossen hindrar mig att bygga klart mina squads. Jag har stångat mitt huvud blodigt i frustration över att gång på gång lyckas slita av eller smeta ut GS-en. Mina fingrar är babymjuka av all kontakt med vaselin för att hindra plastmassan från att klibba fast.

  • edited 19 februari 2009 21:40

    jag skulle kunna prova lite... har en del verktyg och tid över... vad är det för motiv du är ute efter... det som är på bilden?

  • edited 19 februari 2009 21:58

    Exakt samma motiv! Jag har ett DIY-projekt på gång, för närvarande. Green Dragons. För enkelhetens skull bestämde jag mig för att stjäla Black Dragons symbol. Tanken var att ha ett drakhuvud, men att avvika från mainstream-Salamandersarméerna. Annars hade jag kunnat knycka Salamanders symbol rakt av & nöjt mig med deras transfers som är hur lätta som helst att få tag på & använda... men hur kul är det, med alla Sallyarméer som redan finns?

    Ett annat drakhuvud som finns därute är Star Dragons.

    Star Dragons

    Du har full konstnärlig frihet i skapandet av drakhuvudet, om du inte vill replikera symbolen på bilderna. Allt jag är ute efter är något drakaktigt som skiljer sig från Salamanders, men Black Dragons loggan är ganska läcker...

  • Ett annat drakmotiv som också skulle se riktigt coolt ut är drakhuvudena från vikingarnas långskepp... Argh, varför har jag inte färdigheter nog att genomföra mina idéer!

  • Har du följt någon guide när du försöker skulptera? Det kan snarare vara en fråga om teknik, verktyg och så vidare än att din skulpting-fu är låg.

  • Det jag har är GW's basic sculpting tool, en liten skruvmejsel, en frukt/ostkniv samt knappnålar. Inte den bästa verktygslådan, men jag lyckades åstadkomma en helt OK hjälmplym med dem efter instruktioner från en guide. Det här är betydligt svårare, dessvärre. Ytan på axelskydden är liten, vilket gör att skulpterandet blir väldigt pillrigt. Att göra samma sak på fordonspansar vore en bagatell.

    Vad jag gör är ungefär att jag knådar en klump GS, väntar 5-10 min på att den ska härda & bli aningen fastare så att den blir lättare att arbeta med. Därefter hugger jag in...

  • edited 26 mars 2009 01:18

    Fråga om Dreadnought kan hjälpa dig med nåt tips. För han gjorde typ exakt den där symbolen på ett gäng Marine-squads han gjorde för ett par år sedan. :)

    Jag kommer ihåg dem för han använde några bitar han fick av mig till dem, och för att de var skitsnygga modeller.

  • har lyckats knåpa ihopnåt i stil med bilden men jag hittar inte min sladd till kameran just nu... barnen måste ha tagit den så jag kan inte lägga upp bilden. ska fixa det i morgon (fredag)så du får hålla dig tills dess...

    God Natt TB

  • edited 19 februari 2009 23:14

    Wohoo! Jag tackar ödmjukast för din insats & ser fram emot att se resultatet!

  • edited 20 februari 2009 18:28

    Greendragons Sholderpad

    det här är vad jag lyckades åstakomma... jag vet att bilden är lite suddig och att själva ytan på draken är lite ojämn men det kan lätt ordnas med en nagelfil... hoppas att du gillar den

    /TB

  • skulle vara coolt om man lyckades göra fjäll på kroppen... hmmm... måste testas...

  • edited 20 februari 2009 20:36

    Småskavanker är en världslig sak, inte minst om de kan justeras! Den är betydligt bättre än vad jag med mina fumliga försök lyckats med, så jag tar av mig hatten, tackar & bockar för dig!

    Besöker du FUSK eller Fantasia inom en snar framtid, tro?

  • Kom bara ihåg att inte nöja dig med "första bästa" sen när du ska gjuta av den. Ta god tid på dig att få en rejäl gjutform (låt den stelna minst 2 dar).....jag lovar att du kommer att tjäna igen det sen när du i princip bara kan stämpla ut nya axelskydd på löpande band!

  • No worries, jag följer guiden & dess instruktioner. Varför ändra ett vinnande koncept, typ. =)

  • kul att du gillade den... jag bor i övik men skulle kunna skicka den till dig så du har den i veckan... om du bara viskar din adress till mig så fixar jag det.

    Ha det gött /TB

  • Exemplaret anlände nyss med posten, den är allt jag kan önska av en drakikon! Om någon vecka eller så borde jag ha bilder på det färdigmålade resultatet.

  • oj det gick fort... hoppas det funkar nu

  • hur går det för dig... lyckas du få till några sholderpads?

  • Jag har gjutit en mall, den bör ha härdat klart vid det här laget. Den ska filas till & provgjutas med så snart jag har tid.

  • edited 6 mars 2009 13:19

    Därja!

    De första gjutna exemlaren är klara & jag är präktigt nöjd! Den gjutna modellen kräver minimalt med tillsnyggning efter pressningen & är oändligt mycket enklare än att skulptera för hand. Nu är det dags att skala upp på massproduktionsnivå & färdigställa mina väntande squads!

    Jättetack!

    Green Dragon pad

  • blev ju riktigt bra! ganska nöjd själv faktiskt :)

  • På tal om det, jag har tyvärr inte hunnit skicka dem där ikonerna än (hunnit och hunnit, det har fallit ur minnet helt enkelt), men jag ska skicka dem på måndag om jag hinner före skolan.
  • No worries, jag har fullt upp med plugg & målande för att tänka på mina dreads & deras drakrekorationer på ett tag ändå. Tack för din goda vilja!

  • Jag fick frågan om hur slutresultatet av greenstuffbadgen blev, här är svaret.

    Emperor's Green Dragons

  • Blev nyfiken, hur målade du den metallic-grön färgen?

  • Mithril silver, 1 lager Badab wash, 3 lager Thraka. Går utmärkt att byta färg, också.

    Här är en tutorial från B&C.

  • Metallicgrönt var riktigt snyggt. Washes för vinsten!

Sign In or Register to comment.