Måla Fordon? (Hjälp med färgval)

edited 15 februari 2009 19:35 in Figurmålning etc

Jag har ett problem. Jag älskar att bygga och måla infanteri, men spelmässigt så gillar jag fordon! De senaste månaderna har jag gått från en i princip ren infanteri-armé till att numera inkludera en enorm mängd pansar!

Har försökt kika runt lite grann för att hitta ett enkelt/lättmålat färgschema för mina fordon och fastnade lite grann på det här

Hur har han gjort det tror ni? Uppenbarligen någon grön i grund (Catachan?) men jag tänker mer på den naturtrogna bakomliggande brunfärgen. Är det bara så enkelt som att han washat den (washarna blir grymt flammiga på stora ytor)? Eller har han använt någon "special-effekt" (typ nån Vallejo eller nåt)?

Sentinel i samma stil

Kommentarer

  • Jag tror inte det är Catchan green i grund, den brukar bli mörkare.

  • Det är med största sannolikhet ingen Citadelfärg som använts. Troligen färg från någon av de färgtillverkare som har sortiment inriktade på militära modeller. Färgen är en "typisk" militärgrön som återfinns på massor av militärfordon från 1940-70 tal. Dessutom verkar modellerna vara airbrushade, sprayade (med aerosolburkar) eller målade med oljefärg, så det kan vara tänkbart att färgen endast finns på t ex sprayburk.

  • edited 15 februari 2009 21:15

    Att det var airbrushat hade jag listat ut, och jag gissade även att det inte var Citadelfärg, men vad är tricket då för att få den där sköna bruna nyansen på det gröna? Oljefärgen?

    Jag tänker alltså på "effekten" runt bultarna bak på motorn på den vänstra sentinelen

  • Devlan mud :) Allvarligt, det borde funka.

  • Går det inte få tag i han som målat och fråga hur han gjort?

  • edited 16 februari 2009 00:03

    Kan handla om pigment också, det är ett väldigt enkelt sätt att få snygg vädring på fordon. Finns massor med guider på hemsidor om modellbyggande. Du kan både mala ned pastellkritor i rostbrun färg eller köpa de olika set med pigment som finns.

    En bra introduktion

    Angående färgen så om du ska ha den på flera fordon så är den bara att blanda till i en ny burk. Det borde vara görligt med kombinationer av GW färger..

    men det finns säkert nån fin sprayfärg som kan göra jobbet enklare. I Umeå, kolla lekbiten t.ex.

  • edited 16 februari 2009 02:16
    Titta på Tamiya:s modellfärgssortiment (Lekbiten i umeå bland annat), de har ett stort utbud av både färg på burk och i sprayform.
    Själv använder jag deras Olive drab2 till mina vagnar och det verkar vara bra nära den färgen som länken hänvisar till (nära catachan green). Jag brukar använda Badab black över hela vagnen efter basecoat av OD2 spray och "finmålande" av detaljer (band, markings och dyligt), för att sedan "damma" ned vagnen med en Tamiya:s Light sand-spray alternativt en drybrusch med GW Bleached bone blandat med valfri mängd brunfärg från samma tillverkare.
    Detta ger ett fullt spelbart resultat man inte behöver skämmas för.
    Effekten runt nitarna/bultarna får du genom att använda wash/ink/"dip" alternativt genom att slaviskt följa de råd du får av Sven :)

    (Sedan kan man ju gå till vansinnig överdrift och måla sina Bane blade varianter i äkta IR-dämpande färg så att deras värmeprofil blir svårare att upptäcka på spelbordet... Tyvär har jag slut på den färgen nu och tänker skylla eventuella förluster på hög IR-profil..)
  • edited 16 februari 2009 02:30

    Annars kanske bilden på målarbordet där chimeran och sentinellen blev målad kan ge någon ledtråd.. Någon okänds målarbord

  • skulle kunna tänka mig att effekten runt bultarna är gjord genom att "badda" spetsen på en lite tjockare pensel på och runt bulten och sedan highlighta bulten. riktigt snyggt gjort alla fall...

Sign In or Register to comment.