Rare choice VC

edited 15 februari 2009 13:45 in Figurspel

Jag har undrat om hur man kommer bäst spendera sina 2 rare choices. Själv brukar jag alltid spela med wraiths (4-5, ibland 8 st B-) Men jag har funderat på en varghulf och blodriddare, men hade tänkt pröva spela med en vampyr i en 4a (eller 5a) wraith enhet. Men blodriddarna, om jag sätter lorden i den enheten men typ bloodrinker, lr ser till att få catsa macabre när det behövs, har jag ju i stort sett (stort sett, beror på hur resten av armén ser ut) säkrat vinst (antar att jag chargar flank) Så länge motståndaren inte kan utnyttja att jag är frenzy, så är det inga problem. Typ.

Coachen är effektiv mot de flesta arméer med lite save, empire, elves, osv. men jag vill inte flytta den själv förrän den är magic resistant i 3.

Spökena gillar jag. Ser man till att vara utom synhåll så är det inga problem för magic missiles, sen terror med 3 S5 attacker är ganska argt (speciellt om inget får slå tillbaka)

Aja, har spelat med varghulf en gång, aldrig blood knights, black coach ett par gånger (då har den blivit flygande och tagit död på det mesta, och oftast (nära till alltid med spöken, med banshee)

Nån som kan... jag vet inte, förklara/redogöra vad som är bra (helst enbart av ni som har mer lr mindre erfarenheter av att spela/möta dessa enheter.)

Främst varghulfen, jämför han med riddarna, skulle uppskattas mest, men det andra är också bra att veta, men jag står och vacklar mellan dom. (den första hand är spöken. jag älskar dom) Tack.

Kommentarer

  • edited 15 februari 2009 16:03

    Wraiths: Riktigt bra mot vissa arméer, men ganska svaga mot andra (Demoner, WE, och till viss mån VC och Skaven). Kostar skjortan, och kan därför vara lite riskabla att ta med. Bra storlekar är 3, 5, eller 8+ modeller. 3 för en billig och snabb terror causer (ofta med Banshee), 5 för att kunna gå in i närstrid (och eventuellt flank / rear bonus), samt att kunna ta och contesta table quarters, och 8+ för en enhet som motståndaren sällan ta poäng av. Bansheen är inte självklar, men kan göra enheten användbar även mot exempelvis Demonerna.

    Black Coach: Riktigt svårdödad för arméer som har begränsad tillgång till S7+, och kan tåla rejäla mängder stryk med T6, 3+ save och 5+ ward. Jag håller inte med om att man behöver MR(3) för att våga skicka den framåt, den bör kunna ta emot nästan vilken magi som helst ändå. Till skillnad från andra chariots är den stabil nog att skicka in i skog eller difficult terrain om man skulle behöva det (och folk blir ofta ganska överaskade). Mekanismen med att äta tärningar är på gott och ont, även om två tärningar gör den riktigt farlig i närstrid (Scythes och Hatred). Kan också uppehålla stora enheter med hjälp av sitt wardsave mot combat res. Vampyr gör den bra att skicka på ena flanken för att få annat att marschera.

    Varghulf: Snabb och slår hårt första rundan, men vinner aldrig i längden mot stora block. Däremot är den fenomenal på att gå in och plocka ut mjuka karaktärer som exempelvis magiker (och därmed göra den egna magifasen ännu farligare). Bra mot fast cav, war machines och andra mindre enheter och ganska prisvärd för kostnaden. Har en uppenbar akilleshäl mot flaming, som också börjar bli oroväckande vanligt.

    Blood Knights: Dyra och ömtåliga, men slår hårdare än någon annan enhet i spelet. Dock gör frenzyn och kostnaden att enheten kräver mycket support av resten av armén (både magiskt, och på själva spelplanen). Klarar man av att snabbt få in dem i strid så är det inte mycket som står ivägen, men risken för att de blir bortskjutna innan de kommer fram är överhängande stor. Köper man en häftig magisk flagga för att skydda dem mot skytte så kommer en enhet på 5 riddare att kosta nästan 400 poäng, vilket är klart mycket. Större enheter har större nytta av en dyr flagga, men det gör samtidigt att enheten snabbt kostar orimligt mycket. Det är lätt att vara frestad att ta en superenhet på 500+ poäng med en eller flera karaktärer för ytterligare 500 poäng, men då har man snabbt en enhet som motståndaren aldrig kommer att gå i närheten av, vilket i sig gör det till en dålig investering. För större enheter med karaktärer i tror jag mer på Black Knights, eftersom de tål lika mycket för halva kostnaden (och karaktärerna gör nog med skada ändå). Vampyrregeln i det här fallet är mycket mer en begränsning än en fördel, eftersom det gör att enheten inte kan påverkas av Unholy Lodestone eller andra godsaker som gör att de kan helas upp snabbt.

    Hoppas det hjälpte :)

  • Jo. det har som fått mig att se från olika vinklar. Tack :)

Sign In or Register to comment.