Kärlek

edited 5 februari 2009 09:50 in Figurmålning etc

Jag satt och chillade igårnatt på coolminiornots forum och gick in på en tråd som hette My Little Sunday Project... och där fann jag en modell som var så bortom alla gränser snyggt målad, så jag tappade hakan, tog upp hakan, satte den på plats endast för att tappa den en andra gång!

Vi ska se om länken fungerar

Kommentarer

  • ...Får man verkligen måla så bra?!
  • visst blev just verkligheten lite skev :S

  • gaah, NMM;en var ju helt galen... breastplaten, svärdet och skölden är bland det bästa man sett..

  • Men men....

    Näe...

    Så där går det inte att göra.
  • Just rustningen fick jag inte direkt någon större "wow"-känsla av än andra riktigt bra NMM-målares verk. Men svärdsbladet därimot, riktigt, riiiktigt snyggt gjort.

  • Jag känner hur det flimmrar i verkligheten och svartar framför ögonen av avundsjuka då jag ser folk som gör den nivån och uppåt med en klackspark.
  • Helt klart bland de bästa modellerna jag sett vad gäller NMM. Framför allt sköld och svärd var lysande, men även delar av rustningen, t ex reflektionerna som är målade på flera ställen!

  • edited 5 februari 2009 19:22

    Det handlar absolut inte om någon klackspark! :) Hans arbete bygger på en stegvis utveckling av tidigare saker han gjort och vad andra har gjort, framför allt har han tittat på Yellow one 2 3 (Kiril Kanajev) och till viss del Alexi Z (natalia melnik) och Razza(Darren Latham). Förutom att han läser konst så målar han HUR mycket som helst.

    Och sen Peter så istället för att tappa hakan så tycker jag att du kan pröva att göra det själv, jag tror du kommer upptäcka att det är lättare än det ser ut. :) Du målar redan bra NMM och steget till det där är kortare än du tror. Det handlar om kontrast, placering av highlights och färgval. Den störstsa skillnaden riktigt bra NMM målare gör mot andra är att de använder två highlights, kika noga på bilderna. En ovanfrån som är jätteljus och en något mindre ljus som kommer underifrån.. ofta färgar man den med färg från marken eller från ett tygplagg, eller så. Nästan precis på samma sätt som GW har lärt oss måla ädelstenar i ungefär 20 års tid.. bara lite mjukare highlights. Om du inte tror att det är görligt kan jag kanske hjälpa dig... Jag kan tyvärr inte komma på föreningen ikväll (IGEN!) men nästa vecka kommer jag antagligen både tisdag och torsdag.

    och sen.. kika på den här figuren som vår egen Nisse har gjort.. minst lika bra NMM, bara lite mer nedtonad. Mindre bling bling och effekter. Lägg igen märke till att higlightsen (brösten) är det jätteljus ovanifrån, en ganska mörk medelton och slutligen en mjukare highlights med reflekterat ljus underifrån.

    Svårare än så är det inte! :P Klart å betalt!

  • haha när jag läser igenom mitt förra meddelande så låter det nästan som jag dissar figuren och tror att alla kan göra likadant! :D Så är förstås inte fallet, min poäng var 1. Det ligger mycket jobb bakom 2. Själva nmm-effekten är inte omöjligt att göra. Jag tycker figuren i sig självt är hur snygg som helst, vilket jag förstås redan skrivit i cmon tråden.

  • Ja du får gärna visa mig hur man det där :)

    Men då blir det nog att hålla hand genom processen, ty det ser nästan ut som en mild uppförsbacke när man ser modellen och sedan kom på att man ska försöka prestera något liknande.

  • jag trodde sånt var omöjligt, uppenbarligen hade jag fel. Riktigt snygg model och fantasktiskt snyggt målad... har fortfarande inte hittat min tapapde haka...

  • Ska jag vara helt ärlig så tycker jag inte att den var så stört snygg.. Visst, nnm var snygg på svärdet men resten tyckte jag inte var så supercoolt
Sign In or Register to comment.