Erfarenheter av transfers/dekaler?

edited 3 februari 2009 18:24 in Figurmålning etc

Jag har aldrig arbetat med transfers tidigare.

Ge mig några tips på hur jag på bästa sätt får dem att se bra ut på axelskydd.

Kommentarer

    1. Se till att få dem jämna på ytan. Använd en torr mjuk pensel för att pensla ut transfern efter applicering.
    2. Måla över kanterna för att få en jämnare övergång.
    3. Optimalt är att använda transfern som en mall. Dvs när den är applicerad kan man själv måla försiktigt med penseln och följa mönstret. Då kan en målare med säker hand få många stilsäkra tillsynes handmålade enhetsmarkeringar på modellerna. (se A Tale of Four Gamers i WD'n i höstas där Eldarspelaren gör just detta på sina Jetbikes med lysande resultat).
  • Jag använde dom enligt dom enkla instruktioner som följer med och fått bra resultat. Men en grej att tänka på är att det blir rätt glansigt där dekalen är, vilket lackning däremot kan jämna ut.

  • Jag använder inte transfers själv, men läste några tips om det för många år sedan. Som jag minns dem:

    1. Om transfern ska appliceras på en starkt kurvad yta kan man skära ett litet jack i den där den största böjen kommer vara (till exempel högst upp om transfern ska sitta på ett axelskydd).
    2. Torka/värm transfern med hårtork efter applicering. Det ska tydligen få den att smälta (ja, det låter farligt) lite och minska glansigheten.
    3. Lackspraya för att minska glansigheten.
  • Stort tack, allesammans!

    Med det här i bagaget kommer min första laddning mariner vara klara inom kort, sen blir det spela av!

  • testade"decal softener" från Vallejo (flames of war) och var ruskigt imponerad, tycker definitivt du ska testa det
  • Räcker det med softener, eller måste man ha hardener & annat för att få till det efteråt, om man börjar med kemikalier?

  • jag brukar lacka efteråt, thats it
Sign In or Register to comment.