Restriktioner fantasia fanatic vår 2009

edited 24 januari 2009 00:34 in Turneringar / konvent
Inget SM i 40k i Sverige än så länge, vad jag vet.

Vad jag reagerar på är att ni, i enligt med ETC-reglerna, tänker begränsa VC och Demonerna till 2050pts, medan alla andra arméer får 2250pts. Min personlig åsikt är att jag tycker detta är fel. Att bara cappa magiska föremål till max 75pts styck, eller andra inte lika drastiska åtgärder, räcker lång väg för att begränsa dessa arméers största orättvisa fördelar.

Ryktesvägen har jag dessutom hört att ni ska reducera Dark Elves armépoäng till 2150pts och detta förstår jag inte alls. Mörkalvernas nya armébok är i mitt tycke den mest balanserade som hittils trycks till spelet av de antal jag har fått tillfälle att spela med och mot. Jag har i och för sig hört att Dark Elves gör sig bra på turneringar(om än inte FF) men jag har mycket svårt att tro att detta beror på något annat än duktiga spelare. Definitionen av ostiga arméer(raser, arter, armeböcker eller vad man önskar kalla dem) är arméer där möjligheten finns till överdimensionerade arméuppbyggnader där dessa i sig vinner matcher och inte spelaren...
Dark Elves är inte en sådan armé om än de har en ganska obalanserad enhet(Black Guards)!

Hur bundna är ni att följa ETCs regler för att få ha SM i Warhammer FB?
«1345

Kommentarer

  • Enligt ETC är väl t.om VC och Deamons 2000pts.

    Jag tycker det är kanonbra med de regler som verkar komma, det behövs verkligen.. dark elves included.

    Witch king: Så du tycker en av VC och Deamons största styrka är deras items som kostar över 75pts? .. Right!

  • barrskog: Vad gäller demoner: i stort sett. De har låg T och de kan inte resa sig då de väl dött. Fear är riktigt bra men inte då man själv blir utnumrerad. Demonerna kan inte använda Fear på samma sätt som VC och TK kan. De mest ostiga inslagen med demoner är Greater Deamons(främst de flygande), Flamers samt stubborn-banneret. Jag har dock bara mött de en gång än så länge så jag är inte så insatt och visst finns det säkert något jag missat så upplys mig gärna...

    Vad gäller VC så finns det få banér som är så störande som Regeneration-banéret Hagenhof (om jag inte missminner mig namnet). Med en cappning på 75pts så försvinner detta och med en begränsning på 9PD så kan jag inte gnälla så mycket på VC trots deras förmåga att läka döende karaktärer och resa mer vandöda än de började spelet med (även om deras förmåga att göra detta är onödigt överlägsen i deras nya armébok). Jag är inte alls kritisk till ETC-reglerna, utan bara till delar av dessa och jag önskar få en förklaring av Dea om varför Dark Elves kommer ha 100pts mindre än andra arméer, om nu ryktet stämmer...
  • Jag måste nog hålla med Witchking här. Jag har visserligen inte mött Daemons än (yay!) men de lär nog behöva en del restriktioner, men när det gäller VC tycker jag att det räcker med en cap på Drakenhof och PD. Å andra sidan har jag bara mött snälla VC-spelare som spelar med en combatlord istället för zombiebunker, så i deras fall skulle ETC-restriktionerna vara lite väl hårda, så jag föredra en lösning där de ostiga listorna inte blir så ostiga, men utan att de snällare listorna behöver lida. Dark Elves tycker jag verkar balanserade nog, kanske en cap på 1 hydra i såna fall.
  • vilken är etc? vars finnar man dom reg,lerna?
  • Suck.. det finns en gigantisk tråd här tidigare med demon diskussion, samt överallt annars också på större forum, jag tänker inte dra allt igen. Samma sak gäller "vandöda"

    ETC regler

  • kanske en cap på 1 hydra i såna fall.

    Det står ju att man inte får ha dubbla rares.

  • Jag hade inte läst de nya restriktionerna. Men innebär det här att jag kommer att få ha 2500pts DoW på nästa Fanatic? I såna fall, yippie!
  • M4cR1II3n: Dea och gänget har enligt andrahandsuppgifter satt poängrestriktionerna på detta sätt:

    2050pts för Demoner och Vampire Counts.
    2150pts för Dark Elves
    2250pts för övriga arméer.
  • Jahaja :( Men borde DoW som är så otroligt utdaterade få någon liten bonus poängmässigt? Kanske 2350 pts? :D
  • varför skulle inte få beastmen 2500pts? dom om någon och DoW behöver denna bonusen tycker jag. men vi får se vad Umeå gänget säger och lägger för regler.

  • NasNas
    edited 23 januari 2009 21:00

    25 Oktober;

    (Jag) "...Mitt förslag är att man inför nästa FF kör individualiserade begränsningar istället för att som nu; en generell, som slår både bättre (För t.ex. DoC) och sämre (t.ex. Goblins, Dwarfs etc) eftersom alla måste spela efter samma begränsningar men inte samma förutsättningar. Detta är i mitt tycke kontraproduktivt mot den obalans man vill motverka ie det hade varit bättre för nämda bottenarméer att få spela i en turnering utan begränsningar.

    [..] Olika begränsningar, samma förutsättningar"

    Man stympar inte de bättre arméerna utan man toolar upp de sämre. Fun fun fun."

    27 Okt (Dea) "Vill också påpeka att inget är bestämt kring begränsningar till vårens turnering utom att det inte blir individuella begränsningar. Varken jag eller Daniel anser oss ha kunskap eller tid att balansera spelet bättre än GW"

    Hoppas hatten smakar bra! Jag tar med salt & peppar till Fantasia imorgon när jag ska pröjsa avgiften =)

  • Jag har testat dessa restriktioner i ett par veckor nu, själv har jag spelat ca 10 matcher med mina Hög alver på 2150 poäng. En hel del matcher mot VC men även Mortal warriors och Dark elves har jag känt på.

    Jag ser några små sätt som dessa restriktioner kan göras snäppet bättre, men jag är mycket positiv till de Etc restriktioner som lagts fram och som sedan strömlinje formats av Dea och Arrangörerna av Fanatic/Sm.

    Demonerna är fortfarande väldigt kraftfulla, Vc har i mitt tycke kanske haft oturen att komma lite väl nära i sval vågen av redan sagda demoner. Högalver och Mörker alver är båda två mycket kompetenta listor och är i mitt tycke snäppet bättre än mycket annat där ute san VC och demoner. Nog för att VC kan ha väldiga problem mot starka alv listor.

    Resterande listor kommer att ha fördelen att få spela med 100-200 poäng. Vilket är helt okej, det är inget som från början av matchen kommer att vara till nån större nackdel, ibland är det i mitt tycke bra att ha mindre grejer att oroa sig över :)

    Ta nu och test spela innan skiten börjar flyga, för det är som Dea sagt redan och som Nas låtit oss alla veta, inte spikat till 100% hur restriktionera kommer att se ut men, om jag får spekulera så kommer de vara mycket snarlika ETC och det kommer att bli som vanligt ett fantasiskt rolig FANTASIA FANATIC!

    För vem kan tänka sig vi kommer ha mindre kul än alla tidigare år?

  • 27 Okt (Dea) "Vill också påpeka att inget är bestämt kring begränsningar till vårens turnering utom att det inte blir individuella begränsningar. Varken jag eller Daniel anser oss ha kunskap eller tid att balansera spelet bättre än GW"

    Hoppas hatten smakar bra! Jag tar med salt & peppar till Fantasia imorgon när jag ska pröjsa avgiften =)

    Det var nog innan vi visste att vi skulle hålla SM, men men även den bästa kan ha fel:-)

  • Eftersom det alltid blir ett väldigt liv kring restriktioner för Fantasy turneringarna kanske det vore en tanke att spela helt utan till höstens Fanatic.

    Vad tror folk om det?

  • Det vore det bästa. Kanske då också införa ett pris för den mest skäggiga armén :)
  • Jag tror inte att det gör spelet roligare(snarare tvärt om) men vi kan ju prova - jag kan ju ha fel...
  • Det kommer bli lika mycket liv om man inte kör utan restriktioner ;) Livat kommer det alltid att bli, men det är väl i sin ordning; det vore trist om folk inte hade åsikter kring restriktionerna

    stay strong!

  • En restriktionsfri turnering låter mycket, mycket bra =)

  • Tror att det kommer bli väldigt trist att spela för de "äldre" lagen om man kör utan restiktioner.
    De får tillräckligt med stryk ändå. Demonerna och VC är allt för bra.
  • Som jag ser det går det inte att spela en restriktionsfri turnering med de nuvarande lagen. Jag kommer inte vara sugen att åka upp till Umeå för att t.ex möta demoner med 3 siren songs, stubbornbanéret + en bloodthirster. Personligen tycker jag de nya ETC restriktionerna verkar vara bra och balanserade.
  • kan man typ inte dela upp att man kör varannan med och varann utan restrektioner (A)
  • Jag tycker inte att en restriktionsfri turnering låter som en bra idé. Überlagen blir ännu mer über, och de sämre lagen tvingas att osta så mycket det bara går för att kunna ha en chans. De roliga listorna lär helt försvinna i förmån för ost, och slutändan kommer alla ha mer eller mindre samma armélistor.

    My two cents.
  • edited 24 januari 2009 21:17

    Didrik/TVB det var en bra idé. Väldigt rättvis.

  • jao, för att som barrskog skrev, att folk kommer hur som helst klaga på om det den är restriktions fri, och inte. Jag menar dessutom är det 2 fanatics per år så mer och det är nog mindre komplicerat med restriktions fria. Men ah. Jag spelar vc, (dock ej den bäste, för allt jag gör är prova massa extrema saker) och med empire. har aldrig mött varken vc lr demoner, men jag vet att ALLT jag vill möta är emipre arméer med vc, men jag vet att jag skulle mer än gärna sätta restriktioner på vc om när jag spelade med empire.
    Så det skulle bli ett underbart tillfälle för mig att spela varann fanatic (A) hahah

    nej men skämt åsido. Det skulle vara underbart fall det skulle vara så
    (iallafall för mig och jag är tydligen inte ensam om det)
  • edited 25 januari 2009 11:12

    Jag tycker Dea och Daniel ska köra på som de alltid lyckats göra, det har fungerat bra med dem bakom rodret. Och som svar på allt gnäll kring restriktioner ska de svara: "Om hatten inte passar, arrangera en egen turnering och visa oss bättre!". Att döma av den är tråden så kommer det att leda till tonvis med mer turneringar i Sverige och detta gynnar ju alla oss i hobbyn!

  • Ojojoj, vilket liv det ska behöva bli på grund av några helt nödvändiga restriktioner... ;-)

    Jag spelar demoner och köper att jag måste spela med 2000pts till 100%!!!

    Jag har nog med tilltro till mej själv och till armén för att känna att jag kan möta (och ha en chans att vinna mot) någon som spelar 500pts mer men kör Beasts of chaos, Ogre kingdoms eller Orcs and goblins.

    Skönt också att kanske slippa "VC-reg-bunker-from-hell-med-tre-superkaratärer-i-samma-enhet"!

    Kör vilka restriktioner som helst. Jag kommer åka på Fanatic för att lira Warhammer och ha kul!
  • Tyvär så är det här största anledningen till att jag har vänt fantasy ryggen jag älskar fantasy världen men spelet är på tok för obalanserat nu. Samnt at det känns som om 40k drar en mer avslappnad folkskock till turneringarna mindre tok maxade armer osv

  • edited 25 januari 2009 12:49

    Samnt at det känns som om 40k drar en mer avslappnad folkskock till turneringarna mindre tok maxade armer osv

    Jag har fått samma intryck, visst är det synd? :( Alltså, att det inte är samma känsla i Fantasy-lägret.

  • Jag måste säga att efter att ha spelat både demoner och nu börjat spela WoC så tycker jag att de restriktioner som är de "vanliga" på fanatic är bra, förutom att man borde släppa spec. characters fria. Speciellt nu med Lizzards som blir en grymt mycket roligare lista med namngivna karaktärer
Sign In or Register to comment.