Warmachine turnering 400p Umeå

edited 19 januari 2009 14:52 in Turneringar / konvent
Japp som det står i rubriken så ska det bli en warmachine-turnering i umeå.

När: den 1 februari 2009
kl 11

Var: Föreningen Umeå SpelKubb(F.U.S.K) storgatan 28 umeå

Hur: Ta med 400p figurer enligt reglerna i Prime remix, enda undantaget är att epic karaktärer också får vara med även fast poänggränsen är för liten.
Ta med egna tärningar, mätpinnar ect.
Alla officiella supplement är tillåtna.
Alla ska ha regler för allt de har med. Alltså minst snabbreglerna ur grundboxen plus kort till figurerna.
målning är inte ett krav men det uppmuntras

frågor kan postas i den här tråden.

Kommentarer

  • Hur många matcher blir det man spelar?

  • 4 matcher lutar det mot
  • Mycket bra initiativ. Inte med å lirar själv pga flytt (och att jag int har nå WM figurer.. än :P)

  • Härligt härligt! Ser fram emot detta! Till vem ska man anmäla sig?
    Sen undrar jag också hur lång en match är tänkt att vara? Ni har inte tänkt att köra med schackklockor som i hardcore? ;-)
  • matcherna kommer ligga på någonstans mellan en och en och en halv timme schemat är inte riktigt klart. Och nej Inga schackklockor

    anmälningar görs på famtasia
  • Tjo!

    Jag har nån fundering och lite tips till folk som ska vara med.
    - Först och främst hur gör vi med scenarios? kör vi utan scenarios så blir det ju kill points som kommer avgöra de flesta matcherna(eftersom det blir svårt att få ihjäl allt på den tid vi har om det är en jämn match), kill points är något som folk inte är så vana vid just nu(men nån gång ska ju vara den första), dock är folk inte vana vid scenarios heller :P men scenarios är mer varierade och kommer inte slå mot samma listor hela tiden vilket kill points kan göra om man spelar med flera veka solos/enheter.
    - Kostnad? en mindre kostnad till föreningen iaf låter väll vettigt, men lite mer så kan vi ju ha nått pris också. Tror man kan klara båda och på bara en 50-lapp ed.
    - Ang. tiden så tror jag att 1h är för lite. 1h 30m och sen se till att båda har gjort lika många rundor. Då kan man nog räkna 2h mellan matcherna (folk ska ju flytta sig till nästa match också). Börjar vi 11 på kan det vara lämpligt med lunch efter en match, starta andra matchen 14 isf men då blir vi kvar till kl 20, vet inte om det är ett problem för någon.


    Tips till deltagare:
    - Se till att om du behöver rita damage grids/branches ha gjort det till ALLA matcher INNAN turneringen då det kanske inte finns tid till det under. Använder man plastfickor och oh-penna se till att ha en oh penna och något att torka av korten med.
    - Märk ut front arc på dina modeller, antingen med markeringar på sidan av basen eller med en prick på basen för det som är "rakt fram". Har du många modeller av samma sort se till att du kan skillja deras kort åt (exempelvis med att märka dem A och B och skriva det samma på kortet).

    Sven:
    Har du pratat med Dea något om optimal swiss paring? (så att man får möta folk med poäng så nära en själv som möjligt men alltid olika, förhindrar även att det blir 5 pers på samma poäng ed)

    sen var det ju även hur vi poängsätter turneringen, ettan sa vi väll får lika många poäng som någon som vunnit samtliga matcher under hela ligan (det blir typ 72 pts eller nått sånt), men hur gör vi med 2an, 3an osv? de ska ju så klart ha poäng också, men hur många? som en vecka mindre för varje placering lägre?(64, 56 etc...) det innebär att tunerings poängen kommer vara väldigt dominerande jmf med ligan, med jag tycker ju de ska vara dominerande så det kanske funkar(toppen på ligan har typ 25-35 pts nu). Dea kan säkert ge något klokt råd på den fronten annars.

    /Mikael (ligaarrangör om det var någon som missat det)
  • Jag röstar på 3 matcher på en dag, att stå och lira 4 på en dag blir slitigt även om det inte är några stora matcher. Man har spelat mer än en turnering som har gjort detta och det är inget att rekomendera. 3 brukar vara lagomt på en dag.

    Hur många veckor har det spelats förresten?

  • 7 veckor nu, 9 när turneringen startar.
  • Tjenare, turneringen närmar sig och jag är lite nyfiken på hur det går med anmälningarna? Samt finns det något svar på mickes frågor (se tre inlägg upp)?

    PS. Om ni känner att ni kanske saknar det där sista lilla umphh i eran lista så har dea fått in mängder med warmachine/hordes prylar på fantasia.
  • 11-20 ska inte var något problem om man får käka emellan.

    Jag är anmäld och har 3 lediga dagar nu så bara att ta tummen ur och måla upp armén (även om inte målning är ett krav så vill jag inte spela omålat).

    Hade varit roligt om man hade kunnat fixa lite specifik terräng till WM/Hordes innan turneringen (lite workshop på lördag?) Så man får snygga bord och bättre känsla. Men vi lär väl synas på FUSK imorgon och försöka skrapa ihop några extra ligapoäng innan det är dags för turnering, då kan man ju snacka igenom det sista inför turneringen.

    Jag hoppas vi får bra uppslutning och att turneringen kan locka fler att testa detta "nya" spesystem.

    Efter turneringen känns det som att det kan vara dags att testa lite scenarios ur boken så man börjar få lite variation i spelandet (även om nu spelsystemet i sig gör det hyfsat varierat)
  • Ok lite uppdateringar.

    Det kommer vara tre matcher.

    Vi kommer att köra med vitory points inga speciella scenarion.

    Ingen betalning och inget pris. Äran är tillräcklig ;) Kanske nästa gång.

    Sen så ber jag alla deltagare att följa AgAZuRs tips ovan
  • 3 matcher på ca 1½ timme? Skulle vara roligt att veta ungefär när vi blir färdiga och hur det ser ut med "matraster" så man vet hur man ska käka innan man kommer och så....
  • Det brukar vara ganska lagomt att börja kl 10, ta en intro och en match innan lunch och ta dom andra två matcherna plus avslutning efter. Man brukar sluta just innan 5 vilket ger folk tid ta sig hem och äta innan dom börjar överväga kannibalism.

  • schema

    10.00 intro
    10.30- 12.00 match 1
    12.00- 13.30 lunch
    13.30- 15.00 match 2
    15.15- 16.45 match 3

    vissa ändringa kan förekomma, men vi startar kl 10.00
Sign In or Register to comment.