Greatswords i liten skala

edited 18 januari 2009 10:54 in Warhammer fantasy
Jag har filosoferat angående greatswords. Skulle det vara värt att ha en 12a enhet med den eftersom den är "värdelös" menar ASL med Initative i 3... hade det varit 4 hade det varit acceptabelt men 3... och styrka 5 och enbart 4+ save är inte så imponerade. vet inte om det är värt att ha en stor enhet som ska "skydda" min general, då jag hellre kan ha en swordmen enhet med stubborn baneret...

Eller?

Kommentarer

  • Problemet är snarare att en Empirearmé vanligvis inte har special-slots nog för att kunna unna sig exempelvis små enheter med Great Swords. Annars skulle nog 10 st utan någon uppgradering kunna vara en ganska bra investering mot det mesta som inte är fear causing.

  • Men jag ska ha en warmachine, en pistolier och en knights of the inner circle eller en till maskin. så jag har ett slott öppet.

    (dom kan ju dessutom få en 5 enhet med detachment så blir dom tillsammans 15)
  • Personligen brukar jag spela med 1 Great Cannon, 1 Mortar, 5 Pistoliers och 20 greatswords i min empire armé. Färre GS kan vara värt för att hålla linjen med ett tag, men vill du vinna strider bör du ha en ganska stor enhet med warbanner för mycket static cr, troligen 6 mot andra elitenheter.

    Inner circle brukar jag bara använda på 3000 pts eller om jag har en grand master. Jag skulle hellre använda två 5:or knights med musician eller en med 6, FC och steel standard.
  • alltså. jag har kommit fram till att den ska genrellt se ut såhär:

    1 lord (funderar starkt på en wizard)
    1 wizard
    1 warrior priest
    1 Hero (bsb?)

    Statetroops: många
    30 x2 flagellanter
    Huntsmen
    Pistoliers
    KNights
    VOlleygun
    Canon (an inte vara utan en lr hur)
    sne resten vet jag inte
  • Med det du har skrivit upp (räknar då 2 enheter med 25 swordsmen/spearmen) bör du kunna få med allt plus en hyfsad enhet med greatswords. Du saknar dock helt skyttat och detachments då. Men med tanke på att du redan har 2 unbreakable units så kan du klara dig rätt bra ändå, utan greatswords.

    Om du kör med en wizard lord så vore det smart att lägga honom på en pegasus och ge han shroud of magnus, så kan han flyga omkring och bombardera fienden med AoE spells.
  • Cred att köra en empire armé utan varje sig war altar eller någon steam tank. Jag tycker inte heller inner knights är särskild värda, just för att de tar upp en special plats. Jag skulle rekommendera två kanoner, möter man något större kan matchen i princip avgörs av hur bra kanonen skjuter. Har man då bara en så man hamna i trubbel av en oturlig misfire eller dyl

  • War altaret är på g, tror jag. om jag bygger den rätt :) men en wizard lord vill ja ha bara för att.. kunna anpassa mig mer efter motståndarens armé

    Kommer nog ha 20 x2 Sword/haleberdiers med detachment. jg kommer h 2 crossbow kanske och en angunner enhet. Men är ganska dålig med empire, eftesom jag inte uttnyttjar detachment regeln till fullo... men övning ger färdighet
  • edited 19 januari 2009 01:19
    Du bör ha 25 man/per enhet, annars tappar du rank bonus väldigt fort. Spelade själv med 20 mannaenheter förra fanatic vilket gick helt okej, men jag hade nog tjänat mer på lite större enheter, bara ett tips.

    Jag skulle nog inte heller använda halberdiers i block, dem tål alledes för lite och gör inte upp för det med sin extra styrka. Använd hellre dem som detachments, då får dem slå först vid countercharge och kan ge lite extra crb för att breaka fienden på första rundan. Free company är också bra i den rollen.
    Vid längre combats kan swordsmen vara att föredra då de har bättre save och tar längre tid att döda, vilket ger dig flank bonus och tar bort deras rank bonus längre.
  • okej.,men jag brular köra en 10 militia och en 10 hillebarder som detachmenet på mina sqordsmen... är det... bra?
  • Jo det låter bra, vill ha man ha lite offensivare detatchments är de enheterna bra val, deploya 5x2. Personligen tycker jag swordsmen detatchment 3x3 är bättre, dör mindre och är smidigare.

    du kan kika på http://www.warhammer-empire.com/warroom/general.php , tror det finns lite bra saker där

  • edited 19 januari 2009 11:35

    Jag använder bara swordsmen som detachments, WS4 och 4+ save är outstanding jämnfört med de andra valen man har. Free companies.... ws 3 styrka 3 ingen save.... och den fantastiska bonusen att dom har två attacker (wow... NOT!). Möter dom någonting värre än zombies dödar dom kanske en, om du har tur. Sen tillåter dom att två eller tre extra fiendemodeller får slå tillbaka, och dom gör för det mesta fler casualties tillbaka. Ibland så illa att det inte ens var värt att ta ut rankbonusen.

    EDIT: Jag kom just på att jag visst använder Free companies som detachments. Jag brukar köpa femmor till en eller två handgunnerenheter för att springa fram och marchblocka eller vinkla bort charges. DET är dom faktiskt bra på.

  • ehm... tisdag blir det och torsdag. sen eventuellt onsdag och på helgen^¨
Sign In or Register to comment.