Apocalypse turnering?

edited 16 januari 2009 18:58 in Figurspel
Hej jag sitter här långt borta hemmifrån och fantiserar om hur det skulle vara att styra upp en apocalypse turnering.

Tanken låg väl på att få ihop ca 8 spelare/lag iaf.
ca 4000p
inga restriktioner
inga klädes krav
fritt fram för den som har en arme stor nog

Kan man slå ut 4 matcher på 2 dagar? Eller ska man trycka 3 på en och samma dag?
Jag vill se om det finns folk som faktiskt skulle vara intresserade av att göra något så dumt som detta? Målat kanske blir svårt att ha som krav men lite erfarenhet är nog bra iaf.
Kom med massa förslag och kapningar så ser vi vad som kommer ut av detta.
Detta skulle förståss vara en friendly game turnering. En av det ovanligare slaget.

Peace

Kommentarer

  • Jag och 6 andra kompisar testade köra en apocalypsematch på 8500p/sida, efter ca 12-14 timmar spelandes hade vi bara hunnit 3 rundor. Så betänk att mängden poäng snabbt drar upp tiden för varje runda. Jag tror vi ska testa köra med lite mindre poäng nästa gång bara för att lära oss lite bättre och kunna öka hastigheten rent allmänt och se till att alla kan alla regler ordentligt.

    Så:
    * Se till att alla är inlästa på reglerna först

    * Se till att ha gott om tid, testa gärna spela några matcher så du vet ungefär hur lång tid en strid kan ta

    * Se till att alla är förberedda med armélistor och allt möjligt, och att folk håller på tider

    Det är dom tips jag kan ge efter dom (få) erfarenheter jag har =)
  • ni kanske kör lite annorlund men har kör några apokalyps matcher bland annat den på 18000 poäng per sida som Ghazghull var me på och vi har blivit klara runt efter ca 12-13 timmar (bort räknat lunch rasten) tror att det ska gå bra med två matcher på dag kanske till och med tre specielt om man har tids gräns för matcherna.

    jag skulle vilja ha en restriktion på replacements asseten typ max 500 poäng det svider ju när någon jätte blodtörstare eller en titan kliver in igen...

    jag är i allafall intresserad

  • edited 17 januari 2009 12:39
    Och strategic redeployment tycker jag också är sär. Den blir lite mer balanserad om man helt enkelt säger att alla enheter får röra sig dubbelt så långt under alla movements under den rundan, men man får inte assaulta eller skjuta (men göra run moves). T ex jump marines kan hoppa fram 24", bikes kan turbo boosta 48" osv. Vanliga movementrestriktioner gäller fortfarande.

    Jag tror det svider ännu mer om den där feta 100+ boyz moben kliver in på bordet igen... Titaner kan man iaf ha ihjäl =P
  • jaa att folk ska vara inlästa är ett krav. Jag har själv spelat ett par och vet att det är fullt möjligt, bara folk är i tid osv.
    hum... ja det är möjligt. 888p demon går kanske att ta på 16000p men finns troligene inte kapasitet för det på 4000. frågan äär var man ska sätta gränsen.
    En ide är att alla strategic assets lottas inför varje match. ( med reroll för de som inte gör något)
  • Vem ska göra kompen? :)

  • Kan vi tillsammas bestämma här. Borde inte krävas några större ändringar. Det ska ju vara en kompis turnering så lite eget vett ska väl räcka.
  • Apokalyps-tänket, där 'sätt varenda figur du äger på plan' är en central bit, funkar nog inte så bra med komp.

  • Eller för all del turneringstänkandet. Oavsett om man bara säger att det är "på skoj" kommer ordet turnering direkt sätta igång vinnarinstinkten hos många. Apocalypse-slag är tillräckligt omfattande att organisera som de är. Räcker det inte med ett?

  • Kanske göra det till en kampanj hellre än en turnering t o m?

  • Just därför kör man utan komp men med lite tyngd på att det inte ska se ut hur som helst. Man ska vilja möta sin egen arme lr liknande.

    kampanj kanske är en ide också...
  • Det där med komp var sarkastiskt, därav smiley'n. Men go ahead ifall någon vill knåpa ihop en. Det där med kampanj istället för turnering lär djävligt intressant, finns det förresten någon motsvarighet till apokalypse i Fantasy?

  • Kampanj med turnerings-stuk tror jag är det bästa alternativet. Kanske något som pågår under 1 månad?

    Mitt förslag är: 4000p per person, 2 spelskivor och tidsgränser på matcherna. Kanske t.o.m. ha en maxtid för deployment? Som erfaren Apoc. spelare(iaf 10 STORA matcher) skulle jag säga att det som generellt tar längst tid är deployment och tur 1, efter det brukar det rlla på ganska fint.

    Sen ang. restriktioner: Det enda som jag skulle säga är lönt att begränsa är VISSA strategic assest samt kanske en maxgräns på 600-1000p Superheavy
  • Max en Superheavy per sida?

    En turneringskampanj tror jag också är bästa lösningen.

  • En ide kan vara att inget får kosta mera än 750p. Titaner kan jag tycka är ok, med nya stompan och så. Det är ju det som är apocalypse trots allt.

    Precis Falle som falle säger. Tycker det låter mycket vettigt.

    Kul och se att det finns intresse iaf! :D
  • Vad ska man säga om alierade?? SKa det vara rena arme`r? Alltså allt från samma codex? lr ska man få blanda och i sånna fall hur?
  • Bara trusted allies? Låter det som en vettig nivå?

  • Självklart bara "trusted" allies, lite stil måste det vara :)
  • LÅter klokt. Ska man begränsa allies till typ 1000p lr liknande.
    Vad tycker vi om formationer?
    Inga egna data sheets heller?
  • Om en datasheet som nån gjort ses igenom av alla deltagare och alla (eller majoritet) tycker den är ok så borde det funka med egna datasheets.
Sign In or Register to comment.