Battlewagon beväpning, utrustning och sånt...

edited 14 januari 2009 18:45 in Warhammer 40k
Jag har just påbörjat bygget av en battlewagon och eftersom det är en bad moon armé så ska den vara killy på långt avstånd, alltså relativt shooty. Men jag tänkte höra lite med er om vad ni tycker är mest värt att utrusta en battlewagon med innan jag sätter dit beväpningen... då kanske jag får lite tips...

Killkannon värd?
Värt att ha maxat med big shootas/rokkits?
Vilken big gun är att föredra (om man nu ska ha nån)?
Bra med 'Ard case och förlora fördelen med att kunna assaulta direkt efter att ha hoppat ur?

Jaja you get the point!

Kommentarer

  • edited 16 januari 2009 12:08
    Jag tänkte att min battlewagon skulle vara en troopkilla så nåt i denna stil:

    4x big shootas
    1 lobba
    Armour plates

    Sen tänkte jag ha en squad med shoota boys med big shootas som kan panga lite extra. Men jag undrar om det är värt att använda sig av 'ard case till en sån här vagn? Eller ska jag ge den en killkannon också när jag ändå är igång?
  • För mig är en Battlewagon bäst använd med 20 Ard Boyz, en Deffrolla, Stikkbombchukka, Red Paint Job, armourplates och Grot Riggers. BW,n smashar in i fienden och Ard Boyzen skrapar upp resterna... eller nästa squad.

    Ska du köra en "shooty" BW, tror jag det är bäst att gå full ut med en Kill Kanon. Tänk dock på vad målet med din shooty BW ska vara. Är det Anti-Infanteri eller Anti-Tank? Det avgör beväpning...

  • Kom ihåg att om du går så får du bara skjuta med ett vapen då alla är s5 eller mer. Mitt förslag är att köra på bara en killkannon, ev. lite big shootas för coolhetens skull, och sen rulla fram 6" och smälla med killkannon.

    Battlewagon är lite för dyr för att stå längst bak och stå still och panga, då är nog looted wagon bättre.

    Ett alternativ förstås är ju att du kör på din beväpning, och kör fram 12" första rundan och sen står still och smattrar.

  • edited 16 januari 2009 13:54
    Den ska inte vara en "närstridsvagn" iaf har jag bestämt mig för eftersom det inte är riktigt bad moonigt. :) Min armé vill skjuta mycket men om det är helt slöseri med poäng med full beväpning så kan jag nog tänka om. Det får ju bara plats 12 boyz om den ska ha killkannon.

    Jag kommer dessutom inte ha några slugga boyz eller närstridstrupper i armén alls.
  • Problemet med en Shooty BW är ju att ju fler vapen du stoppar i den, ju högre prioritet har moståndaren på att slå ut den. Men med tanke på Orkz fenomenala BS är det inte helt fel att tänka på fler vapen, men då blir den ju också mer "eldmagnetisk". Lite av ett Moment 22...

  • Tänk bara: D.A.K.K.A :D

  • Att göra den "eldmagnetisk" vore iofs inte så dumt i mitt fall eftersom jag dessutom har 2x13 Lootas som kommer att dra på sig mycket eld. Att motståndaren får ytterligare en grej att oroa sig för är bara bra. :)

    Det som känns lite knasigt är ju att inte kunna utnyttja lastutrymmet till något bra. Men men....

    Annars var min tanke lite som Johns... DAKKADAKKA!

    Det dumma är ju dock att man måset välja mellan att antingen avfyra killkanonen eller brassa på med bigshootas och lobban.
  • Fyll utrymmet med en enhet cybgrots! =)

    Bara sätta en enhet i den för att skydda den och använda som objektivhållning, ökar prioriteten för fienden minst sagt.
  • Min egen battlewagon är fylld med shootaboys, samt utrustad med maximalt antal big shootas både hos boysen och på vagnen. Massvis med dakka och en enhet som inte är helt kass på att slåss i närstrid, eftersom dom även har en nob med powerclaw. Har funderat på en deffrolla men det känns inte riktigt värt det. Skippa hard top är mitt råd, assulten samt att du kan skjuta med allt i vagnen är värt mycket mer.
Sign In or Register to comment.