Färgschema för orkhud samt måla gult på svart grund...

edited 9 januari 2009 18:01 in Figurmålning etc

Jag har nu suttit och prövat en del med olika varianter av grönt men jag får för tusan inte till något som jag blir nöjd med. Så, vet ni några bra tips på guider eller har ni egna tips att komma med så är det ytterst välkommet!

Gillar denna hud men har inte lyckats åstadkomma något liknande :P

En annan fråga gäller om och hur i sådana fall det går att måla gult snyggt då man har sprejat svart. Det är inga stora ytor som kommer vara gula bara enstaka armour plates här och där. Bakgrunden till min fråga är att jag försöker undvika att behöva spreja vitt eftersom jag avskyr att måla på det.

Kommentarer

  • edited 9 januari 2009 18:13

    Angående orchud börjar jag direkt tänka på modellen länkad till från denna tråd som är min personliga favorit av orchud. Nu är det väl även i detta fall svårt att "lyckas åstakomma något liknande".

  • måla det ytor du ska ha gula med snakebite leather eller liknande ljus brun färg... då lyser det inte igenom lika mycket och det blir en jämn gul färg.

  • edited 9 januari 2009 18:22

    Det är lite random men han använder en kallare grön i skuggorna och en varmare i highlights på de flesta ställen men lite mer kallare/blåare äve i highlightsen på sina ställen. Kontrasten är också väldigt hög. Han har antaligen målat den i en vanlig grön kombo men sedan använt utspädd färg för att ändra tonerna på huden. Det finns tom en möjlighet att han målade den svart-vit först och sen tonat yterna efteråt men det verkar mindre troligt.

    Jag snabbmålade upp några orker till min armé som är i görningen för ett tag sedan (det är nog ett år sen nu :P), de är dock lite mer cartoony:

    Ork

    Men bygger på lite samma taktik. Orkhide shade ->knarloc green ->Gretchin green -> gretchin green + vallejo model colour Ivory (väldigt ljus som bleached bone + vitt) Sedan wash med scaly green i alla skuggor och liched purple runt näsa/ögon och några andra småställen.

    Gul på svart är enkelt med foundation färger, täcker utmärkt på svart, och sedan de vanliga gula på det beroende hur bjärt gul du vill ha.

  • edited 11 januari 2009 19:34
    Tack för tipsen alla!
    Jag har testat lite och jag tror att jag hittat nåt jag är hyffsat nöjd med. Måste dock skaffa nya färger. Det blev lite kladdigt med mina gamla halvtjocka. Det påminner lite om ditt schema, Sven, mitt tror jag dock har aningens tydligare kontraster och dessutom blandar jag i lite bubonic brown i det gröna så det blir en lite brun nyans på det.

    Bilder kommer att komma i en separat tråd längre fram då jag kommit igång ordentligt.

    Edit: Dessutom måste jag lära mig att fota figurer ordentligt. Någon som har en bra länk till något hyffsat lätt sätt att fota?
  • Flyttade svaren på JonaThan!:s fotofråga till en egen tråd. Fortsätt gärna diskutera att måla gult och orkhud i den här tråden om ni vill och ge fototips i den andra tråden.

    Lars, stridshammaren crew

  • Eftersom jag gett mig på att måla en Eldararmé i Ulthwés färger (old school, ser ut som skellefte aik), har jag hamnat i "gult på svart"-träsket med. Jag har målat Iyanden Darksun på svart botten och sedan 1-2 lager Golden Yellow ovanpå detta. Slutskedet blir en eventuell highlight med Sunburst Yellow, och det ser bra ut. Foundation-färgerna är ju helt lysande i det här sammanhanget. På större gula områden (Vapen och liknande) håller jag på att testa att washa med Gryphonne Sepia och därefter drybrusha med Golden Yellow. Vi får se vart det hamnar. Lycka till!
  • ser ut som skellefte aik

    10/10!

  • @JonaThan!: jag tror också jag ska bruna en del i min hord så jag får lite variation. jag tror också jag ska göra några mörkare och några ljusare. Det som verkar vara det svåra med orker, tycker jag, är att få dom både varierat Orkiga och enhetliga som en armé.

  • Sven: Jo, jag har också märkt svårigheten med att få de orky-random men samtidigt enhetliga. Det var lite därför jag valde att spela bad moons för att få en ljus och tydlig gemensam färg. Mina kommer dock inte att vara genomgula som vissa bad moon orks. Mina kommer att ha lite gula armour plates här och där istället.

    I övrigt, kan jag ju passa på att säga, att färgschemat kommer innehålla en stor mängd oxiderat koppar som jag tycker blir en rätt fräck kontrast till det gula. Men vi får se hur det blir i slutändan. :)
Sign In or Register to comment.