Tyranider 1750

edited 9 november 2007 11:44 in Warhammer 40k
Hur tror ni denna lista kan komma att göra sig på turneringar på 1750?
Har den en rimlig chans att klara av de motstånd som man kastas mot under sådana turneringar?

HQ
Hive Tyrant - 199pts
Wings, 2 x Scything Talons, Adrenal gland (I), Toxin Sacs, Toxic Miasma, Warp Field

Brood Lord - 70pts
11 Genestealers - 176pts

ELITE
5 Warriors - 150pts
Leaping, 2 x Scything Talons

Lictor - 80pts

TROOPS
15 Hormagaunts - 165pts
Adrenal glands (I)

15 Hormagaunts - 165pts
Adrenal glands (I)

15 Hormagaunts - 165pts
Adrenal glands (I)

FAST ATTACK
5 Raveners - 250
Rending claws, Scything Talons, Thorax Devourers

6 Warriors - 264
Wings, Rending claws, Scything Talons, Adrenal glands (I), Toxin Sacs

HEAVY SUPPORT
Zoanthrope - 65pts
Warp Blast, Psychic Scream

TOTAL = 1749

Kommentarer

    • Lite trist att vara helt utan skytte. Troligen både att spela med och mot.
    • Flygande monster med 2+ save är inte särskilt kul, men bra. Hon kostar ju därefter dock.
    • Psychic scream är coolt, liksom brood lord.
  • Jo att Hive Tyrant har 2+ save är för att jag hade lite ont om modeller för att fylla de 36pts som var kvar.

    Att listan helt saknar skytte är faktiskt inte så himla tråkigt, iaf inte att spela med.
    Men jag tror att man kommer möta motståndare som väljer att campa och fegspela.
    Det återstår att se, den ska testas i helgen så det märker jag nog =)
  • Ser ut att vara en rätt kul arme. Gillar sånna där "bära eller brista" armeer så den får helt klart tummen upp för mig. Go get em tiger!
  • Mjaaa. Du kommer inte ha en chans mot skimmers. Du skjuter dig själv i foten (utan bössa) här. Ge din tyrant en Venom Cannon. Ge dina elite-warriors rending claws. Str 4 attacker gör inte mycket mot 3+ save. Eller; inte tillräckligt mycket.
    Jag hade även försökt klämma in fler zoanthroper eller en carnifex. Det är en ball idé, men ska du spela turneringar i Sverige tror jag tyvärr att den blir rätt trist både för dig och motståndaren, "One-trick-pony" som man säger på engelska. Den blir förutsägbar liksom... Och det är inte kul i längden tror jag.
  • Han kom 4:a med den på dalcon :)
  • edited 11 november 2007 21:41

    Blom: Mötte du några mekaniserade Tau, IG eller Eldar?

  • Nupp inget av dom, det var inga mekade lag eller IG alls på dalcon, den enda eldar som döck upp hoppa av efter första dan. Tau var det 2 av Tröger och Loi som kom 2 och 3... duma tau att alltid få toppen plaseringar.
  • Då är det inte så konstigt att du fick en bra placering.

  • Hur många deltagare var det på dalcon?

    Hur som helst så blir risken att man tröttnar snabbt om man int har något att göra i de flesta faserna...att bara flytta modeller blir snabbt lite tråkigt.
  • Nilssonharhund@ japp min amre är bra mot infaterti.

    Egge@ vi var 16 från början men 6 hoppa av efter efter dan (det var en match+ final andra dan) så 10 andra dagen.
  • edited 12 november 2007 15:04
    Det var 18 spelare på DalCon men hälften hoppade av när de ansåg att de inte hade slagläge. Jag mötte Tau (Leo), Necrons, Systrar, Necrons, 13th Company. Tau och Systrar var de enda av de tre armér jag inte tog en 10-0 mot. Mot Tau så fick jag 0pts och mot systrar 4pts.

    Inför finalen låg jag 1:a med mina Tyranider. Men sen så hände följande:

    När jag och Tröger (arrangör) skulle spela i finalen så dukade han ihop med sin arrangörs kamrat det bord som vi skulle spela på och sedan började de diskutera vad som räknades som vad utan att bry sig om att jag befann mig i närheten. När jag då frågade om det inte var upp till oss två som skulle spela att komma överens om den saken så sade de att terrängen skulle vara som de bestämt ifall det blev tjafs. Vilket det självklart skulle bli om jag skulle hävda någonting annat om terrängen. All terräng, utom de 4 hus som fanns i varsitt hörn, skulle vara difficult terrain som gav 5+ cover men allt kunde se över det. Det ledde till att mina Tyrandider hade en helt öppen plan av difficult terrain att springa över mot en massa TAU. Det säger sig självt att det bara kan sluta på ett sätt. Det blev inte ens en match och jag wipades i 4:e turen. Men men...

    DalCon var överlag bra, trevliga spelare och trevlig lokal. Men det fanns saker som var lite, ursäkta ordet, barnsligt. Turneringen som helhet med missions och deployment osv. fungerade bra och swissen med, ända tills det skulle avgöras vilka som skulle spela i finalen vill säga. De som var placerade til final var

    1: Jag
    2: Erik
    3: Leo (en oerhört trevlig prick)
    4: Blom och Tröger (de hade exakt lika poäng på både VP och OP)

    Det var tänkt att 1:an skulle möta 4:an och 2:an skulle möta 3:an. Men då både Tröger och Blom hade exakt lika så var det tvungen att bli någon form av tiebreaker (eller hur det stavas). Tröger var, som jag skrev, arrangör för turneringen och ville oerhört gärna spela i finalen själv och få vinna platsen till distriktsmästerskapen. När det visade sig att Blom slog Tröger på första tiebreakern så hittade han snabbt på en ny och då Blom slog honom även där så kom han med förslag på ett tredje och när inte det gick så tog han ett fjärde sätt, konstigt nog så slog han Blom då man räknade på det fjärde sättet

    På så vis, trots att Blom var bättre i 3 av 4 avseenden, så fick inte han spela i finalen. Det var oerhört barnsligt i våra ögon, ingen av oss ifrån Norrköping var intresserade av distriktsmästerskapen utan kunde tänka att ge den vidare till de två som ville ha den om vi nu vann dem. Men detta godtogs inte heller av arrangören trots att Blom erbjöd honom att få platsen till distriksmästerkapet, arr. var för övrigt intresserad av ett av de tre övriga priserna i turneringen. Kontentan av detta är att Blom åkte 25mil, spelade bra och tog sig till final men fick inte spela då arrangörens egosim fick gå före.

    Att göra på det sättet är väldigt skamligt som arrangör/arrangörer, skäms på er. Som arrangör så borde man i sådana avseenden inte gå efter sin egen egosim utan man uppvisar sitt allra bästa jag. Tänk på det till nästa gång.
  • Det verkar helt sjukt...en arrangör får, enligt mig, inte vinna. Jag har alltid tyckt det är fel. Helt ok om det är en arrangör som behövs för att folk skall vara jämnt antal men han får inte vinna. Särskilt inte om det är ett bra pris! Likaså är det väldigt konstigt om allt terräng är icke-täckande. En spelande arrangör skall inte sätta ut terräng, skall låta motståndaren definera (om det inte är fördefinerat under terrängen) samt spela med en armé där han som bäst kommer på de 50% bästa. Jag har varit på många turneringar där arrangörens spelande har varit avgörande vilket muppar upp swissen en hel del.
  • Nu vann inte arrangören (som tur var) men han kom tvåa, efter att det visat sig att Erik och han hade samma poäng och det skulle bli en tie-breaker till. Erik vann den och så fort han hade vunnit så ville arr. mfl. att han skulle öppna priset för de var intresserade av vad det fanns i lådan och att arr. ville ha några bits där ur. Underligt i mina ögon.
  • Vad var det som var första pris?
  • Den turneringen skulle jag aldrig åka på. Ren katastrof, arrangören spelar inte i sin egen turnering.

  • Första pris var en Chaos Battleforce, andra pris var antingen en chaos lord i termie armor eller Dark angels veteran squad.
  • Vilket j-vla arsle!
  • edited 13 november 2007 17:53

    I princip så håller jag med om att man inte bör spela i en turnering som man arrangerar, i synnerhet inte om det delas ut priser.

    I princip, alltså.

    I en såpass liten turnering är dock varje deltagare viktig, så det kanske är bättre att låta principerna stryka på foten, och spela matcher men att låta eventuella priser/plaketter/diplom gå till deltagaren närmast nedanför i resultatlistan.

  • Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Men man upphör väl aldrig att förvånas över hur vuxna människor kan bete sig (eller var arrangörerna i 9-års åldern? Deras beteende tyder ju på det). Även de spelare som lämnar turnering för att det går för dåligt, I'm sorry what?! Det där arrangemanget är ju rena katastrofen och visar på total avsaknad av respekt för er som spelade och som tagit sig tid och pengar att åka för att delta.

    Om jag var du skulle jag skicka ett mejl till den som stog för priserna och uppmana den att aldrig bidra med nånting till de här personerna igen och till de som arrangerar konventet och kräva pengarna tillbaks.

  • Tja arr. såg ut att vara 18+, jag är dålig på att bedöma ålder.
    Att få pengarna tillbaka är inte så himla viktigt, 50 spänn kan man leva utan.
    Visst fanns det avsaknad av respekt genteot spelare och även då arrangörerna då så många droppade av, men det är väl ändå som så att det sunda förnuftet bör råda.
Sign In or Register to comment.