2000p Eldar armé

edited 29 december 2008 17:24 in Warhammer 40k
Hejs
Vissa segment ur armén kan se ut att upprepa sig ett par gånger =). Men ifall jag får hjälp med armén och provspelar lite grann så kanske den börjar likna en genomtänkt armé.


Farseer: RofWard, RofWit, spirit stones, Doom, guide och mind war.
165
Farseer:, RofWit, spirit stones, Doom, guide och mind war.
150

4 harlequins och 1 troupe master. 4 Hkiss, 2 fusion pistol och ett power weapon.
146
4 harlequins och 1 troupe master. 4 Hkiss, 2 fusion pistol och ett power weapon.
146

6 jetbikes: 2 shuriken cannons
152
6 jetbikes: 2 shuriken cannons
152
6 jetbikes: 2 shuriken cannons
152

10 warp spiders varav en Exarch med dubbla Desthspinners, powerblades och surprise assault.
262
10 warp spiders varav en Exarch med dubbla Desthspinners, powerblades och surprise assault.
262

Flacon: Scatter laser, holo field, spirit stones, Vectored engines
195
Flacon: Scatter laser, holo field, spirit stones, Vectored engines
195


Sammanlagt 1977

Jag hade tänkt falconen skulle bära varsin grupp av harlequins och en farseer.
All hjälp och alla synpunkter uppskattas.


/ Johan Hagner

Kommentarer

  • Med den här armén kan du som bäst spela Draw i 2/3 av alla matcher eftersom du inte har något infantry Troop choice som kan ta objctives

    Men för Kill Points ser den ganska bra ut!

  • Jag tycker personligen listor med icke-identiska enheter och variation är (lite) roligare att möta, till exempel med lite olika vapenuppgraderingar eller fler olika enhetstyper. Kanske skulle denna lista kunna bli bättre också genom att slänga in fler olika sorters enheter/upgrades, som täcker upp de brister som finns i listan.

    Jag noterar att bara falkarna är duktiga på att jaga tanks (förutom harlequins inom 6" då). Två enkla shaken-resultat slår effektivt bort det anti-tank du har. Förslagsvis kunnde detta åtgärdas med till exempel.

    • Skytte-wraithlord?
    • Fire dragons?
    • Warlock med spjut till en bikesquad?
    • Fem wraithguard i wave serpent (med twin bright lance)?

    Jetbikes är snabba och skjuter hårt, men är betydligt svårare att gömma numera och är därför väldigt känsliga för att tappa två man i skyttefasen och sedan tvingas testa mot sitt låga leadership. Med bara tre och dessutom ömtåliga scoring units riskerar du därför mycket. En guardiansquad med embolden-warlock eller samma uppgradering till en jetbikeenhet kunde hjälpa till.

    En annan Johan jag känner har uttryckt det här med variation och rolighet såhär en gång:

    Lite av grejen med 40K är enligt mig att man har massa enheter som är bra på olika saker. Man har kanske någon enhet som tar ut lätt infanteri på avstånd, någon som är bra på att skjuta tanks, någon som slåss mot bepansrade saker i närstrid, något som binder upp fienden snabbt, osv... Sen gäller det att försöka se till så att man får sina enheter i en position där de kan göra det de är bra på samtidigt som man hindrar motståndaren från att göra det. Man går in med närstridskillar mot hans skyttetrupper, man slänger in billiga offer mot hans elit-dödare, osv... Samtidigt som han gör samma sak. Man försöker hela tiden kontra den andres taktik.

    När folk likriktar sina arméer försvinner allt detta. Om alla (eller större delen) av hans enheter gör samma sak och/eller har identisk utrustning blir det mer oviktigt vilken enhet som står vad och vad man slår ut. Huruvida min enhet A attackerar hans identiska enhet A, B, C eller D spelar rätt liten roll. Spelet reduceras till tärningsslåeende.

  • edited 29 december 2008 18:36
    Givetvis tycker jag också även att det blir roligare att möta (och spela varierande) varierande armér men som jag skrev är det här bara mina aldra första tankar och med lite hjälp som sagt få en mer varierande armé.
    Jag funderade på ifall du (NilssonHarHund) har några bra förslag på vad man skulle ta bort i sådana fall. 5 wraithguard i en kittad wave serpent med brightlances kostar ju faktiskt en del poäng. Man hamnar runt 385 poäng.
    Tack för synpunkterna. :)
  • Helt rätt inställning!

    Välj ut valfri av dublettenheterna (inkl eventuell transport) och byt ut den mot något annat. Farseern kan gott bli något annat spännande, som en avatar eller phoenix lord.

Sign In or Register to comment.