Blood bowlturnering i Umeå helgen 21-22 februari

Turneringsdatum framflyttat till februari

Blood bowl är en våldsam figurspelsvariant av amerikansk fotboll, där det mesta ur Warhammer fantasy-världen finns representerat. Spelet spelas i lag om 11-16 spelare (figurer), så även om man inte spelat spelet tidigare är det en liten ansträngning att måla ett lag och vara med. Reglerna finns att ladda ner gratis (se länkar nedan).

Did you know? Turneringens upplägg har diskuterats i en annan tråd tidigare. Kan läsas av den extra intresserade för att få motiveringar till upplägg.

Turneringsorganisation

  • Datum: 21-22 februari, exakta tider inte bestämt
  • Plats: Spelföreningen FUSK:s lokaler i Umeå (karta)
  • 16 platser (kan eventuellt utökas om intresset är stort och det finns tillräckligt många spelplaner att tillgå)
  • Gruppspel med fyra lag i varje grupp, två bästa i varje grupp går vidare till kvartsfinal (Beroende på antal spelade), semifinal och final. Övriga spelar antingen planceringsmatcher eller avnjuter finalen.
  • Anmälningsavgift: 40kr; 30kr om egen spelplan och markörer medtages (10kr återbetalas vid turneringsstart).
  • Anmälan sker genom viskning till mig (NilssonHarHund) i denna tråd. Viskningen skall innehålla (minst) följande information om dig och ditt lag:
    • För- och efternamn på lagledare (bara ditt forumnick listas dock i denna tråd)
    • Mobiltelefonnummer (inte obligatoriskt, men väldigt praktiskt)
    • Lagets namn
    • Lagets typ
    • Om du tänker ta med dig egen plan + markörer
  • Ändringar i anmälan kan göras som en ny viskning.
  • Anmälda och betalande lagledare (coaches) får sitt namn bekräftat i denna tråd och anmälningsviskningen raderas.
  • Betalning sker via Fantasia.

Regler

  • LRB5+experimental+new teams
  • 1100K att bygga lag för
  • Inga star players
  • 30 SPP för målade lag
  • 20 SPP för omålade/delvis målade lag
  • Inducements inkl special event cards.

Anmälda (obetalda kursivt)

  1. NilssonHarHund - Baestavaenna (Chaos)
  2. Barrskog - Karond Kar Kickers (Dark elf)
  3. Setomidor - Squeekalots (Skaven)
  4. Hemlighållaren - The Roasted Roaches (Halfling)
  5. Incoming - New Elven Patriots (High Elf)
  6. Johan Jaurin - okänt lag
  7. Trukson - Da Trukkas (Orc)
  8. Charlie Lundgren - (Skaven)
  9. Prins Termos - The Reikland Runners (Human)

Schema

Lördag

  • 09:30 - 12:00 Match 1
  • 13:15 - 15:30 Match 2
  • 15:45 - 18:00 Match 3

Söndag

  • 9:30-12:00 Semifinal (ettorna i grupperna möter tvåorna) + placeringsmatcher
  • 13:15-15:30 Final, bronsmatch, placeringsmatcher
  • 15:30 Prisutdelning

Att ta med sig

Alla

  • Eget lag, helst målat. Observera att spelarna MÅSTE vara numrerade (gäller även omålade lag)
  • Lim för sista-minuten reparationer
  • Färdiguträknad laguppställning enligt de aktuella reglerna
  • Egna tärningar (vanliga T6)

Om man kan

  • Egen plan
  • Blocktärningar
  • T8-tärningar (för bollstudsar)
  • Bollar, eller andra markörer som kan tänkas behövas (och som folk kan tänkas sakna).
  • Vanlig kortlek (för att slumpa inducements)

Det kommer att finnas två utskrivna kopior av reglerna, samt team rosters som man kan fylla i om man inte redan har gjort det.

Priser

1:a, 2:a, 3:a får presentkort på Fantasia.

Mindre priser kommer att delas ut till den som:

  • Först dödar en motståndarspelare (även mha. fans och dylikt)
  • Råkar ut för det första dödsfallet
  • Först lyckas med en Long-bomb
  • Först gör en lyckad Interception
  • Först slår enbart dödskallar med minst två blocktärningar, som också resulterar i en turn-over. (Both-down räknas INTE).
«134

Kommentarer

  • Noooo :0( Jag är i Härnösand den helgen

  • Det här ska bli hur kul som helst! Det börjar kanske bli dags att starta upp en boka-spel tråd i BB inför den här turneringen, så att man hinner damma av regelrosten.

  • Det är en bra idé Hemlighållaren, gör så!

  • Med tanke på att vi har väldigt få anmälda såhär en vecka före turnering kan det kanske vara på sin plats att skjuta upp allt till förslagsvis mitten/slutet av februari. Det är till exempel tentaperiod på universitetet nu i mitten av januari, vilket kanske avskräcker vissa potentiella deltagare. Vad tycker ni?

  • Jag tycker det låter som en bra idé, då får vi tid att tagga folk. Jag vet minst två till pers som borde kunna vara med ifall vi flyttar fram datumet.

  • Jo, jag är en av dem (beror ju lite grann på vilken helg den flyttas till)

  • Helgen 20-22 februari kanske?

  • Ryktet säger att Blood Bowl till pc / 360 släpps i slutet av Mars, känns det för länge att vänta tills dess? Annars kan man kanske bli nog många för att ge ett presentkort på ett spel i första pris.

  • edited 2 januari 2009 18:14
    Spelas den i Februari kan jag också delta. =)
  • Yey och jag som just köpt en 360 blir perfa att lira bb på den
  • Jag ser också gärna att turneringen skjuts upp. Det blev lite mycket med Snökon så BB har legat på hyllan.

  • Så det är alltså 21-22 FEBRUARI nu då? Datumet i första inlägget av Herr Nilsson säger Jan. (turneringsorg.) trots att han just här ovan skrivit "Datum ändrat". Så vad gäller? Är det Feb. kan jag nog vara med med mina Chaos Dwarfs, mest troligt iaf., om de kom med i flytten från Gve.
  • Ooops. Ändrade siffrorna men glömde tydligen bokstäverna. Nu är det korrekt. Februari gäller.

  • Låter mycket bra, jag kan mest troligt vara med!

  • edited 11 januari 2009 03:54

    Bloood Booowl! Sommartider hej hej sommartider!!.. :D Hrm jag menade nåt annat mer passande men ni fattar. ;)

    Blood Bowl

  • SPP från början? Hur funkar det? Kan man då dumpa 30st. på en spelare, eller dela upp det så att 5st. får varsin skill etc.? Hur does it workzez? Är det inte en tabell man slår på för att välja skills? Gör man då det i början av turneringen eller vad?
  • Ja på allt :) Du lägger själv ut SSP:en, vill du göra en riktig starplayer kan du lägga allt på en, men det är nog rekommenderat att sprida ut dem någorlunda.

  • Visst är det klokast att vi låter en annan turneringsdeltagare övervaka slagen på Improvement Roll Tabellen? (med SSP från början). O de ska väl göras efter man är klar med köp till team rostern?

  • Man gör det innan första matchen...

    Alla advancements (även att välja specifika skills) ska göras direkt efter matchen också, med motståndarens överseende.

    Förövrigt föreslår jag att vi säger att man måste placera alla 30 SPPs innan man börjar slå. Detta för att undvika att man ändrar tilldelningen eftersom man slår resultaten.

  • edited 12 januari 2009 18:53

    Seto har rätt (igen). Utplacering av SPP bör ske före några slag sker. Kan tänka mig att många spelare som får +ST gärna vill slå igen för att få block också, eller motsvarande och sådant vill vi nog undvika.

  • Ja det är ju klokt.

    Bra att vi gör så, även om det hade varit roligt (i 2min), att se om det kom någon som hade gjort sina Improvement Rolls obevakat före.

    Som dyker upp med 4 Black Orc Blockers med S5 och 1 Troll med S6

  • edited 19 januari 2009 17:19

    Tänkte folk betala för sig eller nått? Det är bara att dra ned till fantasia och pejja!

    Kommer det att finnas några restrictions på tilldelningen av SSP? Kan man ge hela summan till en och samme spelare till exempel?

  • Så länge man sätter ut alla poäng innan man börjar slå så är det inte så problematiskt. 30 SPPs ger en bara 2 skills (och snudd på en tredje), och jag lovar att jag kommer foula eventuella superstars friskt ;)

  • Det är sjukt mycket mer värt för de flesta lag att ha fem skills på fem olika spelare än två skills på två olika.

  • Tabellen är 6, 16 och 31, så man får inte ens två på två :)

  • Ah, hade för mig det var 15. 2+1+1 är fortfarande sämre än 5x1.

  • edited 23 januari 2009 22:59

    Anmäl dig då Trukson, vad är du för en seegis? ;) hoppas att ingen märker att jag inte betalat än

    Jag har en kompis som skulle vilja prova BloodBowl o då troligtvis kommer vara med.. Men jag har bara plan o ett lag, är det nån som har ett lag o låna till han under en prova-på-match?

  • Jamen vad tusan! Ni måste ju säga åt Dea att påminna mig att anmäla mig varje gång jag är in! ska ringa honom i morgon och anmäla mig direkt! (om jag inte har hunnit glömma bort det igen),

    Jag har 1 spelplaner (2 om man räknar med den som Barrskog har, för det är "min" också) och både ett Human och Orc-lag målade (Humans är ju ett perfekt nybörjarlag). Säg till när ni vill låna det ska jag försöka tajma in det så att det går att låna!

  • Ja vad bra, tack. Råschysst, och Humans & Orcs är ju bra för rookies. :D

    Jag läste just på reglerna litegrann. Funderar fram & tillbaka hur mycket Fan Factor jag ska ha i laget.. Det är ju dundersvårt... :?

Sign In or Register to comment.