GW Spraygun

edited 17 december 2008 10:30 in Figurmålning etc

Någon som har den och kan ge lite konstruktiv kritik kring hela, till synes, geniala uppfinningen?

Ska införskaffa en av dessa gudarnas gåva i verktygsväg idag var nämligen tanken.

Kommentarer

  • Den är bättre än vad jag trodde, det är lätt att styra mängden sprey och vars man vill ha det. Perfekt om man ska måla många modeller snabbt; använd spraygun till att grunda en färg, måla dit detaljer, sen spraya wash över dem och avsluta med lite finlir. Enda nackdelen är väl att det går rätt mkt färg samt att det är lite bök med varje sprayning (fylla färg etc)

  • edited 17 december 2008 16:50

    kan någon jämföra mot de här. De billigaste alltså...

  • Svens länk är bra, men inte så aktuell. Sidan är från mars 2006, vilket ger annorlunda pris och sortiment. Dock verkar GW's spraygun vara av singelaction modell utifrån sidans kategorisering.

    Själv tänker jag också skaffa en airbrush efter jul. I mitt fall blir det även en kompressor, istället för engångssprayburkar med drivgas.

    Den fördel jag verkar kunna se med GW's spruta, är att den har markeringar för blandingsförhållanden färg/vatten. Skulle också vilja ha lite mer feedback med någon form av jämförelse med andra modeller.

  • edited 17 december 2008 20:20
    köp iwatas färger som är färdigblandade och kostar inte så mkt, finns på färg å tapet
  • Sedan är deras vattenmängd/färgmängd väldigt lätt. Man blandar bara 1:1 så får man lämplig konsistens. Jag har använt den för att grundfärga mina modeller. Först ett klassiskt lager med en svart spray, sedan använde jag airbrushen för att speedmåla dom gröna. Krävdes ca 2 burkar färg för att grundmåla 17 marines, 3 bikes, 1 land raider och 15 terminators på mindre än en halv timma. Visserligen måste man göra ett mindre korrigeringsarbete sen, men man sparar massor av tid.

    Det här tycker jag är en jättebra metod för oss som vill spela med målade arméer men inte vill lägga ner massor av timmar bara för att måla på huvudfärgen.
  • Låter kanoners folks. Köpte en igår.. den första vägrade att fungera som den skulle. Kom bara luft.. prövade att skruva på "nippeln" som reglerar färgmängden, bara spraya vatten osv osv.. inget funkade.. gick å bytte.. liknande problem på den.. bran av och bet lite på nippeln där.. sen så verkar det hela funka ha ha. magic teeth :p

    I alla fall så spraygunnen är heeelt underbara (det lilla jag hunnit testa den på). Bara att tuta och köra nu folks. Kommer bilder efter helgen skulle jag tro.

    tackar för inputen folks

  • Ser fram emot att få se resultaten!

  • Måste få säga det att till er alla som funderar på spraygunnen. KÖP DEN! Efter lite fipplande fram och tillbaka så tillslut så fick ajg till den.. (bet i munnstycket lite :p) exempel:

    • 5 terminators, ihopsatta, ogrundade
    • laddar spraygunnen med gnarloc green och sprayar alla figurerna
    • Väntar 10 min
    • Samma procedur med washen
    • 15 minuter senare så har man figurer klara att köra finlir med penseln på

    voila!

  • låter som nåt jag måste skaffa...

  • Någon som testat spraya med nya washar och kan posta en bild på resultatet?

  • Det finns väl exempel i WD från Neil Hodgsons armé i tale of four gamers. Om jag kommer ihåg rätt. Det verkar bli bra i vart fall.

  • edited 23 december 2008 18:05

    kan ta lite bilder på det jag sprayat och lägga upp här senare ikväll (tharakka green på gnarloc green) så får du se sen Nilsson

    Här har ni efter washen

    Hade ingen "före bild" tyvärr

  • Ingen jätteskillnad misstänker jag med tanke på de subtila skuggorna, men det hade nog sett sämre ut med mer täckande wash. Tack för bilden och tipset, får kolla upp wd:n i fråga Sven! (Och sedan testa lite själv)

  • såg ut som en av GWs green stuff versoner av figuren =)

  • he he he.. det va DET det hela liknade Fellman ha ha.. helt korrekt

    Nilsson.. sant som du säger ang de subtila skuggorna.. iof så jag gillar det hela för egen del men vore kul att se andra visa sina tester med gunnen också så.

    goder jul på er iaf :D

  • Nu har även jag testat färgpistolen. Den lever klart upp till förväntningarna, även om det svåraste tycks vara att hitta rätt färgkonsistens (åtminstone när man har gamla, lite torkade och/eller utblandade färger till hands).

    Nej förresten, det svåraste är att välja färgkombinationer, nu när alla färger plötsligt blev jättelätta att få en bra grundfärg av.

  • Gamla färger ett big no-no i min erfarenhet.

  • Gamla färger är inget problem... om det är i de gamla burkarna med vita lock.

    Står fortfarande i valet mellan en double action spruta eller GWs Spray Gun. Får se när jag köper in kompressorn vad det blir för airbrush jag köper. Vet bara att det kommer att bli lätt och snabbt att måla upp dryga 100 gaunts....

  • Men som alltid så är det gjutskäggsrensandet som är drygast.

    Med gamla färger menade jag "gamla" foundation-färger, dvs väl använda sådana som börjat torka lite under målningssessionerna.

  • Gjutskäggen är en av anledningarna till att jag aldrig blir klar med figurerna. Dock är faktiskt tiden det tar att grundmåla nästan större anledning...

  • edited 13 januari 2009 23:07

    Nu har jag fått möjlighet att på allvar testa spraya både washar och foundation. Resultatet på mina Kampen om Citadellet-figurer (fula som stryk, men bra spel och hög nostalgifaktor) är helt ok med tanke på de få minuter som ägnats åt att måla dem. Här är också en liten studie i resultat baserat på målade grundfärger och resultatet de får med olika washar. Allt undercoatat i vitt först. Det här är vilda tester som får gå lite som de går. Bättre att testa på dessa figurer sin riktiga 40k-armé.

    Valerie Duval, Max Steiner och en Necromutant

    • Valerie: devlan mud över ultramarine blue, gold yellow, elf skintone, beasty brown, cold grey och chainmail silver.
    • Max: badab black (efteråt sprayat ovanifrån med bara drivgas för att få bort det mesta från axelskydden) över vitt, stonewall grey och beasty brown.
    • Necromutanten: thraka green över bloody red, goblin green och chainmail silver
    • Ezoghoulen (nedan): bara badab black sprayat över vit undercoat

    Ezoghoulen

Sign In or Register to comment.