Estalia färgschema?

edited 11 december 2008 19:52 in Figurmålning etc
Har lite problem med att bestämma mig vilka färger jag ska ha på mina estaliatrupper i min DoW-armé. Huvuddelen av armén är baserad på Tilea med ett vinrött, vitt och gult färgschema, men jag skulle vilja ha lite annorlunda färger på estaliatrupperna. Funderar på nån blå som telmarinerna i Narnia, ev grön/gult, eller orange/gul som i Medieval II. Några idéer? Vad hade de riktiga conquistadorerna för färgschema förresten?

Kommentarer

  • Jag kan med största säkerhet säga att conquistadorerna inte hade någon enhetlig uniform (detta gäller alla arméer från denna period). Så jag skulle säga alla färgkombinationer som ser bra ut tillsammans men försök hålla dig undan från brunt eftersom det inte ansågs vara en "soldatfärg" utan en färg för bönder.

    Så om det är tysk landsknekt eller italiensk condittori kännsla du är ute efter så tror jag att de flesta färgerna duger, bara du binder ihop enheterna på ett snyggt sätt, t.ex. att du har bestämt innan hur du målar alla färger och väljer en relativt begränsad palett, så du kan blanda färg kombinationerna mellan olika figurer.

  • Kan bara bekräfta att det ej fanns någon enhetlig uniform under den eran.

  • Okej, tack för svaren. Personligen brukar jag föredra enhetligt uniformerade regementen, frågan är bara hur jag ska göra med dem här (ett regemente konverterade sword-&-bucklermen och ett med crossbowmen). DoW är trots allt legoknektar, och är ju därför inte lika beroende av uniformer som Empire. Mina tileatrupper är alla målade i samma färgschema, men eftersom dem här är från Estalia känns det som om de borde vara lite annorlunda målade.

    Så ska man ha ett enhetligt färgschema på de två enheterna eller ska alla modeller få varsitt?
  • Kolla på spanska renässanssoldater. Du lär hitta en del där. Även om nuvarande vanliga Empiresoldaterna i plast är mer lika spanska än tyska soldater.
  • Jag har kollit upp lite färgscheman på olika miniaturer, men kan inte säga att jag gillar nåt av dem. Jag tror nog att jag ska köra på ett mörkblått/vitt tema. Blir lite kontrast från tileatrupperna. Det är för övrigt Pirazzo's Lost Legion modellerna jag använder.
Sign In or Register to comment.